کنشگران انتخاباتی در راستای روشنگری تلاش کنند
کد خبر: 4202635
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۸
مدیرعامل مؤسسه همشهری:

کنشگران انتخاباتی در راستای روشنگری تلاش کنند

محسن مهدیان با اشاره به حساس بودن این دوره از انتخابات و اینکه قهر با انتخابات نوعی خودزنی است، اظهار کرد: کنشگران انتخاباتی تلاش خود را روی روشنگری برای افرادی که نسبت به شرکت در انتخابات تردید دارند و یا با انتخابات قهر کرده‌اند، متمرکز کنند.

محسن مهدیان، مدیر عامل مؤسسه همشهریبه گزارش ایکنا از لرستان، محسن مهدیان، مدیر عامل مؤسسه همشهری، دهم اسفندماه در سلسله‌نشست‌های مجازی گفتمان انقلاب اسلامی با موضوع «نقش و ارتباط سواد رسانه‌ای و مشارکت در انتخابات» ویژه طلاب و فعالان سواد رسانه لرستان که به همت نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی استان این استان برگزار شد، گفت: در انتخابات امسال ما با یک پدیده متفاوت مواجه هستیم و آن این است که عده‌ای نسبت به شرکت در انتخابات مردد هستند و عده‌ای نیز قهر با انتخابات را مطرح می‌کنند.

وی افزود: این قبیل افراد تحت‌تاثیر رسانه‌ها‌ی جمعی جدید و شبکه‌های اجتماعی دچار یک خطای برداشت از وضع جامعه شده‌اند و دشمن برای آنها این‌گونه جا انداخته‌ است که در طول این چهل و چند سال از عمر انقلاب اسلامی کاری برای پیشرفت و آبادانی انجام نگرفته و کشور دچار پس‌رفت شده و آینده هم فقط بدبختی، سیاهی، تلخی، یاس و ناامیدی است.

این مدرس سواد رسانه با بیان اینکه این افراد به نوعی دچار مسخ‌شدگی در فضای جدید رسانه‌ای شده‌اند، اضافه کرد: البته این‌ها افراد بدی نیستند از بین ما و همین جامعه هستند و اگر حرف‌های تند و تیزی می‌زنند ناشی از خطای تحلیل و برداشت است که باید فکری به حال آنها کرد.

مهدیان افزود: دشمن با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و رسانه‌های جدید واقعیت را تغییر می‌دهد و این توانایی را دارد برای مخاطبانش شب را روز و روز را شب جلوه دهد و حتی آدم‌های با گرایش‌های اعتقادی درست را دچار خطای تحلیل و برداشت و آنها را دچار مسخ‌شدگی در رسانه کند.

مدیرعامل مؤسسه همشهری به حساس بودن این دوره انتخابات اشاره کرد و با بیان اینکه فعالان و کنشگران سواد رسانه‌ای باید در راستای روشنگری و تبیین مخاطبان تلاش کنند، اظهار کرد: در دوره‌های قبلی انتخابات، تلاش کنشگران و فعالان رسانه‌ای روی شناسایی و انتخاب اصلح متمرکز بود اما الان باید تلاش خود را روی روشنگری برای افرادی که نسبت به شرکت در انتخابات تردید دارند و یا با انتخابات قهر کرده‌اند، متمرکز کنند. 

وی ادامه داد: رسانه این توانایی را دارد که افراد مخالف و مردد رأی دادن را تشویق به مشارکت کند و یا برخلاف آن عمل کند، افزود: در این رابطه دو شبهه وجود دارد که باید پاسخ مناسبی برای آنها داشته باشیم تا بتوانیم افرادی که مخالف و مردد مشارکت در انتخابات هستند، را کنیم.

این مدرس سواد رسانه ادامه داد: برخی از افرادی که با انتخابات قهر کرده و یا مردد به شرکت در انتخابات هستند این سؤال را مطرح می‌کنند که این همه سال در انتخابات شرکت کرده‌ایم، چه اتفاق خوبی در کشور افتاده است و برخی نیز می‌گویند ما با انتخابات قهر می‌کنیم تا مسئولان خودشان را اصلاح کنند که ضرورت دارد این دو شبهه را دوستانه در ذهن مخاطب خود حل و فصل و او را به شرکت در انتخابات تشویق و ترغیب کنیم.

قهر با انتخابات نوعی خودزنی است

وی با بیان اینکه امروزه با عصری مواجه هستیم که رسانه‌های مرجع مثل رسانه ملی قابلیت ارتباط با همه آحاد جامعه را ندارند و میکرورسانه‌ها جایگزین آن شده و به عبارتی جنگ، جنگ صدا است، ادامه داد: شهروند رسانه‌ها در این زمینه نقش مهمی دارند و در گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.

مهدیان ادامه داد: فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فراگیری زیادی دارد و ما باید در وهله اول مخاطبان خود را شناسایی، سپس هدف‌گذاری و اعتماد مخاطبان را جلب کنیم، گفت: آنچه به عنوان یک امر مهم باید مورد توجه کنشگران و فعالان رسانه‌ای باشد همزاد پنداری و همراهی با مخاطب است تا او احساس کند ما دلسوز او هستیم.

وی با بیان اینکه این دو شبهه به زبان‌ها و عنا‌وین مختلفی مطرح می‌شود، گفت: باید برای مخاطبی که قهر با انتخابات را مطرح می‌کند اهمیت شرکت در انتخابات را گوشزد کنیم اینکه صندوق رأی به جهت ایجاد قدرت و امنیت برای کشور اهمیت دارد پس ثمره صندوق بیشتر از خروجی آن است.

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه هر وقت مشارکت مردم در انتخابات بالا بوده دشمن عقب‌نشینی کرده و هر وقت مشارکت پایین بوده و دشمن به این نتیجه رسیده که بین مردم و حاکمیت فاصله ایجاد شده، فرصت را برای تشدید تحریم‌ها و دشمنی علیه ایران را بیشتر کرده است.

این مدرس سواد رسانه با یادآوری اینکه هر جا انسجام اجتماعی شکسته شده، دشمن نفوذ پیدا کرده است، افزود: یکی از کارکردهای دشمن این است که مخاطب حس حقیر پنداری همراهش شود و احساس کند شرایط هر روز بدتر می‌شود و در یک کلام کار ویژه رسانه‌های معاند این است که برای مخاطب همه چیز را نکبت و فلاکت جلوه دهد.

وی به اقدامات خوبی که در مجلس و دولت فعلی انجام گرفته اشاره کرد و گفت: باید به مخاطبی که با انتخابات قهر است و معتقد است اگر او با انتخابات قهر کند مسئولان خودشان را اصلاح می‌کنند تفهیم کرد که این کار یک خودزنی است و هزینه و زیان این کار از نفعش بیشتر است کمااینکه قهر با انتخابات درست مثل این است کشتی در حال حرکت را سوراخ کنید.

انتهای پیام
captcha