به گزارش ایکنا از لرستان، محسن مهدیان، مدیر عامل مؤسسه همشهری، دهم اسفندماه در سلسلهنشستهای مجازی گفتمان انقلاب اسلامی با موضوع «نقش و ارتباط سواد رسانهای و مشارکت در انتخابات» ویژه طلاب و فعالان سواد رسانه لرستان که به همت نهضت سواد رسانهای انقلاب اسلامی استان این استان برگزار شد، گفت: در انتخابات امسال ما با یک پدیده متفاوت مواجه هستیم و آن این است که عدهای نسبت به شرکت در انتخابات مردد هستند و عدهای نیز قهر با انتخابات را مطرح میکنند.
وی افزود: این قبیل افراد تحتتاثیر رسانههای جمعی جدید و شبکههای اجتماعی دچار یک خطای برداشت از وضع جامعه شدهاند و دشمن برای آنها اینگونه جا انداخته است که در طول این چهل و چند سال از عمر انقلاب اسلامی کاری برای پیشرفت و آبادانی انجام نگرفته و کشور دچار پسرفت شده و آینده هم فقط بدبختی، سیاهی، تلخی، یاس و ناامیدی است.
این مدرس سواد رسانه با بیان اینکه این افراد به نوعی دچار مسخشدگی در فضای جدید رسانهای شدهاند، اضافه کرد: البته اینها افراد بدی نیستند از بین ما و همین جامعه هستند و اگر حرفهای تند و تیزی میزنند ناشی از خطای تحلیل و برداشت است که باید فکری به حال آنها کرد.
مهدیان افزود: دشمن با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و رسانههای جدید واقعیت را تغییر میدهد و این توانایی را دارد برای مخاطبانش شب را روز و روز را شب جلوه دهد و حتی آدمهای با گرایشهای اعتقادی درست را دچار خطای تحلیل و برداشت و آنها را دچار مسخشدگی در رسانه کند.
مدیرعامل مؤسسه همشهری به حساس بودن این دوره انتخابات اشاره کرد و با بیان اینکه فعالان و کنشگران سواد رسانهای باید در راستای روشنگری و تبیین مخاطبان تلاش کنند، اظهار کرد: در دورههای قبلی انتخابات، تلاش کنشگران و فعالان رسانهای روی شناسایی و انتخاب اصلح متمرکز بود اما الان باید تلاش خود را روی روشنگری برای افرادی که نسبت به شرکت در انتخابات تردید دارند و یا با انتخابات قهر کردهاند، متمرکز کنند.
وی ادامه داد: رسانه این توانایی را دارد که افراد مخالف و مردد رأی دادن را تشویق به مشارکت کند و یا برخلاف آن عمل کند، افزود: در این رابطه دو شبهه وجود دارد که باید پاسخ مناسبی برای آنها داشته باشیم تا بتوانیم افرادی که مخالف و مردد مشارکت در انتخابات هستند، را کنیم.
این مدرس سواد رسانه ادامه داد: برخی از افرادی که با انتخابات قهر کرده و یا مردد به شرکت در انتخابات هستند این سؤال را مطرح میکنند که این همه سال در انتخابات شرکت کردهایم، چه اتفاق خوبی در کشور افتاده است و برخی نیز میگویند ما با انتخابات قهر میکنیم تا مسئولان خودشان را اصلاح کنند که ضرورت دارد این دو شبهه را دوستانه در ذهن مخاطب خود حل و فصل و او را به شرکت در انتخابات تشویق و ترغیب کنیم.
وی با بیان اینکه امروزه با عصری مواجه هستیم که رسانههای مرجع مثل رسانه ملی قابلیت ارتباط با همه آحاد جامعه را ندارند و میکرورسانهها جایگزین آن شده و به عبارتی جنگ، جنگ صدا است، ادامه داد: شهروند رسانهها در این زمینه نقش مهمی دارند و در گروهها و شبکههای اجتماعی مختلف میتوانند نقشآفرینی کنند.
مهدیان ادامه داد: فضای مجازی و شبکههای اجتماعی فراگیری زیادی دارد و ما باید در وهله اول مخاطبان خود را شناسایی، سپس هدفگذاری و اعتماد مخاطبان را جلب کنیم، گفت: آنچه به عنوان یک امر مهم باید مورد توجه کنشگران و فعالان رسانهای باشد همزاد پنداری و همراهی با مخاطب است تا او احساس کند ما دلسوز او هستیم.
وی با بیان اینکه این دو شبهه به زبانها و عناوین مختلفی مطرح میشود، گفت: باید برای مخاطبی که قهر با انتخابات را مطرح میکند اهمیت شرکت در انتخابات را گوشزد کنیم اینکه صندوق رأی به جهت ایجاد قدرت و امنیت برای کشور اهمیت دارد پس ثمره صندوق بیشتر از خروجی آن است.
این فعال رسانهای با بیان اینکه هر وقت مشارکت مردم در انتخابات بالا بوده دشمن عقبنشینی کرده و هر وقت مشارکت پایین بوده و دشمن به این نتیجه رسیده که بین مردم و حاکمیت فاصله ایجاد شده، فرصت را برای تشدید تحریمها و دشمنی علیه ایران را بیشتر کرده است.
این مدرس سواد رسانه با یادآوری اینکه هر جا انسجام اجتماعی شکسته شده، دشمن نفوذ پیدا کرده است، افزود: یکی از کارکردهای دشمن این است که مخاطب حس حقیر پنداری همراهش شود و احساس کند شرایط هر روز بدتر میشود و در یک کلام کار ویژه رسانههای معاند این است که برای مخاطب همه چیز را نکبت و فلاکت جلوه دهد.
وی به اقدامات خوبی که در مجلس و دولت فعلی انجام گرفته اشاره کرد و گفت: باید به مخاطبی که با انتخابات قهر است و معتقد است اگر او با انتخابات قهر کند مسئولان خودشان را اصلاح میکنند تفهیم کرد که این کار یک خودزنی است و هزینه و زیان این کار از نفعش بیشتر است کمااینکه قهر با انتخابات درست مثل این است کشتی در حال حرکت را سوراخ کنید.
انتهای پیام