انتخابات در کمال امنیت در حال اجراست
کد خبر: 4202823
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶

انتخابات در کمال امنیت در حال اجراست

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان گفت: انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در کمال امنیت در این استان در حال اجراست.

نخستین نشست خبری روز انتخابات 11 اسفند 1402 در استانداری اصفهانبه گزارش ایکنا از اصفهان، محمدرضا جان‌نثاری، رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان امروز، 11 اسفندماه در نخستین نشست خبری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ضمن تشکر از اطلاع‌رسانی سریع و به‌موقع اصحاب رسانه در خصوص فرایند انتخابات اظهار کرد: خوشبختانه پس از زحماتی که در حوزه‌های گوناگون در طول یک سال کشیده شد، امروز این جشن سیاسی در کشور برقرار و انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری از 8 صبح امروز در کمال امنیت خاصه در استان اصفهان در حال اجراست.

وی افزود: با توجه به بارش‌های اخیر و به‌دلیل یخبندان در بعضی از جاده‌ها و مناطق صعب‌العبور، مشکلاتی در خصوص استقرار صندوق‌های اخذ رأی و خصوصاً صندوق‌های سیار وجود داشت که به سرعت در دقایق اولیه این مشکلات رفع شد. الحمدلله اکنون فرایند رأی‌گیری در تمام سه هزار و161 شعبه اخذ رأی استان در حال انجام است و خوشبختانه هیچ موردی نداشتیم که به اصل رأی‌گیری خللی وارد کرده باشد. از همین‌رو امیدواریم تا پایان رأی‌گیری نیز این روال ادامه داشته باشد و بتوانیم انتخاباتی باشکوه، سالم، دقیق و قانونی را دنبال کنیم.

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان در خصوص مشکلات به وجود آمده در آغاز رأی‌گیری در بعضی از شعب اخذ رأی بیان کرد: همه سیستم‌ها و دستگاه‌های مورد استفاده در فرایند رأی‌گیری، یک تا دو ساعت قبل از شروع فرایند از مخازن خارج می‌شوند و به شعب می‌رسند. امروز نیز بعضی از دستگاه‌های احراز هویت در قبول کد و رمز در نظر گرفته شده مشکلاتی پیدا کردند؛ اما در همان دقایق اولیه رفع شد. در امور فنی، چنین پیشامدهایی دلایل متعددی دارد و معمول است. آمار چنین مشکلاتی کمتر از یک تا دو درصد بود که با پیگیری‌های صورت‌گرفته به سرعت رفع شد.

وی درباره فرایند رأی‌گیری در مناطق صعب‌العبور توضیح داد: از مناطق صعب‌العبور به معنای مصطلح آن می‌توان به شهرستان فریدون‌‌شهر و بعضی از شهرستان‌های غربی اشاره کرد و بقیه مناطق در شرایط عادی صعب‌العبور نیستند. به‌دلیل بارندگی‌های اخیر و بارش برف و یخبندان که قابل پیش‌بینی عمومی هم نبود، عبور و مرور در راه‌های روستایی در بعضی از مناطق مشکل است. از همین‌رو در این زمینه مشکلاتی در تعدادی از شهرستان‌ها همچون نایین، نطنز، کاشان و همچنين در شهرستان‌های غربی همچون فریدون‌شهر و چادگان وجود داشت، ولی خوشبختانه با تدابیری که از چند روز قبل در نظر گرفته شده بود، با استفاده از تمام امکانات استان اصفهان از جمله راهداری، نیروهای مسلح و بخش خصوصی اکنون هیچ راه بسته‌ای نداریم.

جان‌نثاری یادآور شد: البته ما این پیش‌بینی را داشتیم که چنانچه عبور و مرور از جاده‌ها مقدور نباشد، با استفاده از بالگرد، صندوق‌های اخذ رأی را به روستاها و مناطق صعب‌العبور برسانیم. در این خصوص، بالگردی برای مناطق پشت‌کوه شهرستان فریدون‌شهر استفاده شد.

وی درباره اخذ تدابیر امنیتی در روز انتخابات تصريح کرد: دشمن در تلاش است تا آرامش مردم را برهم بزند و ناامنی ایجاد کند و طبعاً ما اجازه نخواهیم داد امنیت مردم ما تحت‌الشعاع قرار گیرد. از همین‌رو برای تأمین امنیت در مقاطعی از جمله 22 بهمن‌ماه تدابیر سخت‌گیرانه‌تری به کار گرفته شد. برای انتخابات امسال نیز مطابق معمول، تدابیر امنیتی لازم را اتخاذ کردیم تا در امنیت کامل برگزار شود.

رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان در خصوص تمدید زمان رأی‌گیری گفت: به‌طور معمول و طبق قانون، انتخابات باید طی 10 ساعت انجام شود، مگر آنکه رأی‌دهندگانی نتوانسته باشند در این بازه زمانی رأی خود را به صندوق بیندازند. بنابر تجارب گذشته و تمدید فرایند رأی‌گیری، ما این توصیه را به مردم داشتیم که در ساعات اولیه روز، رأی خود را به صندوق بیندازند. از آنجایی که عده‌ای به هر دلیل نمی‌توانند در مهلت مقرر رأی دهند، قانون اجازه داده است تا وقتی مردم در پای صندوق‌ها حضور دارند، انتخابات تمدید شود.

وی با اشاره به امکان تعطیلی ادارات و مدارس در روز شنبه تأکید کرد: در بعضی از شهرستان‌های بزرگ مانند کلان‌شهر اصفهان و یا شهرستان کاشان و یا مکان‌هایی که تعداد کاندیداها زیاد است و شمارش آرا به طول می‌انجامد، ادارات یا مدارسی که شعبه اخذ رأی هستند، روز شنبه تعطیل خواهند شد.

جان‌نثاری درباره زمان اعلام نتایج انتخابات بیان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم نتايج آرای شهرستان‌هایی که تعداد کاندیدا و جمعیت کمتری دارند، تا شنبه اعلام شود. البته تدابیر لازم برای حضور نیروهای مکفی و سرحال اندیشیده شده است؛ اما از آنجا که شمارش آرا به‌صورت دستی انجام می‌شود، این فرایند زمان‌بر خواهد بود.

زهرا مظفری‌فرد

انتهای پیام
captcha