امام زمان(عج)؛ عامل حفظ دین
کد خبر: 4203362
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۱
محمدعلی انصاری تشریح کرد

امام زمان(عج)؛ عامل حفظ دین

صاحب تفسیر مشکاة گفت: عامل حفظ دین، امروزه امام زمان(عج) است که در حال انجام وظایف خود هستند و به تمامی وظایف امامت خود عمل می‌کنند.

محمدعلی انصاری، مفسر قرآن کریم و صاحب تفسیر مشکاةبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری صاحب تفسیر مشکاة و مفسر قرآن، در نشست مجازی که امروز 13 اسفندماه، در خصوص «امام زمان(عج) در عصر غیبت حافظ دین الهی» برگزار شد، اظهار کرد: آنچه که در خصوص حضرت ولی عصر(عج) مطرح می‌شود، مسئله ظهور و غیبت است، به همین دلیل دعای تعجیل در ظهور میان ما مسلمانان بسیار رواج دارد و ما در طی آن دعا حضور امام را طلب نمی‌کنیم، بلکه ظهور امام زمان(عج) را خواستار هستیم، زیرا می‌دانیم که امام عصر(عج) ما حاضر هستند، اما ظاهر نشده‌اند. 

وی تصریح کرد: وجود امام زمان(عج) در سطح جامعه و کره زمین حاضر است. اما ظهور ندارد. خداوند در آیه 110 سوره «کهف» فرموده است: «قُلۡ إِنَّمَآ أَنَا۠ بَشَرٞ مِّثۡلُكُمۡ يُوحَىٰٓ إِلَيَّ أَنَّمَآ إِلَٰهُكُمۡ إِلَٰهٞ وَٰحِدٞۖ فَمَن كَانَ يَرۡجُواْ لِقَآءَ رَبِّهِۦ فَلۡيَعۡمَلۡ عَمَلٗا صَٰلِحٗا وَلَا يُشۡرِكۡ بِعِبَادَةِ رَبِّهِۦٓ أَحَدَۢا؛ بگو: جز اين نيست كه من بشرى مانند شما هستم با اين فرق كه به من وحى مى‌شود كه خداى شما خدايى يگانه است. پس هركه ديدار پروردگارش را اميد دارد، بايد كارى شايسته كند و هيچ‌كس را در پرستش پروردگارش شريک نسازد.» یعنی امام عصر(عج) ما با وجود شخص و شخصیتی در حال زندگی هستند که شخصیت و شخص ایشان حیات مخصوص خود را دارد و این شخصیت قابل شناخت برای انسان واقع نشده است. 

انصاری بیان کرد: باتوجه به این موارد وقتی متوجه می‌شویم که امام زمان(عج) حاضر هستند، لذا در می‌یابیم که امام به تمام وظائف امامت خود آگاه هستند و آنهارا به بهترین شکل انجام می‌دهند، که یکی از این وظایف حفاظت از دین خداوند در میان مردم جامعه است. امام علی(ع) در این‌باره فرموده است: «219. حتی اذا عاب المتغیب من ولدی عن عیون الناس، وباح الناس بفقده، واجمعوا علی ان الحجه داهبه و الامامه باطله... فورب علی ان حجتها علیها قائمه، ماشیه فی طرقاتها، داخله فی دورها و قصورها، جواله فی شرق الارض و غربها، تسمع الکلام و تسلم علی الجماعه، تری و لا تری الی الوقت والوعد و نداء المنادی من السماء؛ هنگامی که امام غائب از نسل من، از دیده‌ها پنهان شود و مردم با غیبت او از حدود شرع بیرون روند، و توده مردمان خیال کنند که حجت خدا از بین رفته و امامت باطل شده است. سوگند به خدای علی(ع) در چنین روزی حجت خدا در میان آن‌هاست، در کوچه و بازار آن‌ها گام برمی‌دارد و بر خانه‌های آن‌ها وارد می‌شود و در شرق و غرب جهان به سیاحت می‌پردازد و گفتار مردمان را می‌شنود و بر اجتماعات آن‌ها وارد شده سلام می‌فرماید. او مردمان را می‌بیند، ولی مردم تا روز معین و وقت مقرر او را نمی‌بینند، تا جبرئیل میان آسمان و زمین بانگ برآورد و ظهور او را اعلام کند.» 

این مفسر قرآن بیان کرد: باتوجه به مطالب ارائه شده و برحسب بیان وظایف حضرت ولیعصر(عج) عامل حفظ دین، امروزه امام زمان(عج) است که درحال انجام وظایف خود هستند و به تمامی وظایف امامت خود عمل می‌کنند.

انتهای پیام
captcha