«احسان»؛ وظیفه‌ای سازگار با سرشت انسان
کد خبر: 4203383
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸

«احسان»؛ وظیفه‌ای سازگار با سرشت انسان

احسان و نيكوكاری يک وظيفه همگانی و شرعی است كه با فطرت انسانی نيز سازگار و هماهنگ است و در آیات قرآن و سخنان ائمه(ع) جایگاه ویژه‌ای دارد.

«احسان» وظیفه‌ای سازگار با سرشت انسانبه گزارش ایکنا از لرستان، كلمه احسان از نظر لغوی به اتفاق تمام كتب ‏لغت به معنی بخشش، خوبی، نيكی و نيكوكاری است. از طرفی می‎توانيم ‏احسان و نیکوکاری را بر دو گونه عمل اطلاق كنيم اول بخشش و انعام به ديگران و دوم ‏احسان در عمل، به اين معنی كه كسی كه علم نيكويی را بياموزد يا عمل ‏نيكی را انجام دهد. ‏

رسول خدا(ص) می‎فرمايند: «البِرُّ ما طابَت بِهِ النَّفسُ وَاطمَأَنَّ إلَيهِ القَلبُ، نيكي ‏آن است كه موجب رضايت نفس انسان و اطمينان قلبش شود.»‏

هر فرد مسلمانی نسبت به هم‌نوعان خود وظايف و تكاليفی دارد كه ملزم به ‏ادای آن‌هاست و مددرسانی و اعانت و فريادرسی، يكی از اين وظايف است، ‏اما نكته‌ حائز اهمیت در بحث كمك و مددكاری اين است كه حتماً در ‏چارچوب اخلاقيات مربوطه انجام شود‎. 

احسان در آيات قرآن کریم‎ 

قرآن كريم در آيات فراوانی دیگران را به احسان و نيكي به ديگران توصیه ‏كرده است و احسان در آيات قرآن از فعل احسان كه مصدر آن «حسن» ‏است گرفته شده‎ ‎ولی در آیاتی مانند 133 و 134 سوره آل‌عمران، 30 سوره ‏کهف، 90 سوره یوسف، 33 – 35 سوره زمر، كاربردهايی مانند تقوا، ايمان ‏و عمل صالح و آیات 83 سوره بقره و 36 سوره نساء كمك به خويشاوندان و ‏يتيمان و در راه ماندگان دارد. ‏

همچنین آيات ۱۹۵ سورۀ بقره و ۱۳۴ سوره آل‌عمران و آيات ۱۳ و ۹۳ سوره ‏مائده، يكی از راه‌های دستيابی به محبوبيت و دوستی خداوند را احسان و ‏نيكوكاری می‎شمارد. ‏

مصاديق احسان‎ 

از جمله مسائلی كه در قرآن كريم به آن توجه ويژه شده، آداب معاشرت و ‏يا همان اخلاق اجتماعی است، به‌طوری که خداوند در آیه 36 سوره مبارکه ‏نساء می‌فرماید: «وَاعْبُدُواْ اللَّهَ وَلَا تُشْرِکُواْ بِهِ شَیْئاً وَبِالْوَ لِدَینِ إِحْسَناً وَبِذِى ‏الْقُرْبَى وَالْیَتَمَى وَالْمَسَکِینِ وَالْجَارِ ذِى الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ ‏وَابْنِ السَّبِیلِ وَمَا مَلَکَتْ أَیْمَنُکُمْ إِنَّ اللَّهَ لَایُحِبُّ مَنْ کَانَ مُخْتَالاً فَخُوراً، و ‏خداوند را بپرستيد و هيچ چيز را شريك او قرار ندهيد و به پدر و مادر نيكي ‏كنيد و همچنين به خويشاوندان و يتيمان و مسكينان و همسايه نزديک و ‏همسايه دور و دوست و همنشين و واماندگان در سفر و بردگانی كه مالک ‏آنها هستيد، زيرا خداوند كسی را كه متكبر و فخرفروش است و از ادای ‏حقوق ديگران سر باز می‌زند دوست نمی‎دارد.»‎ 

آيه مذكور يک سلسله از حقوق اسلامی را اعم از خدا و حقوق بندگان و ‏آداب معاشرت بيان داشته و روی هم‌رفته 10 دستور از آن استفاده می‌شود ‏كه برخی از آن‌ها به احسان و صدقه مربوط می‌شود.‏

دومين دستور در این آیه «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» اشاره به حق پدر و مادر كرده ‏و توصيه می‎كند كه نسبت به آن‌ها نيكی كنيد، حق پدر و مادر از مسائلی ‏است كه در قرآن روی آن تكيه شده و سه آیه دیگر مانند آیات 83 سوره ‏بقره، 151 سوره انعام و 23 سوره اسراء بعد از توحيد قرار گرفته است، ‏بنابراين ترک حقوق پدر و مادر همدوش شرک به خدا است. ‏

سومين دستور «وَبِذِي الْقُرْبَى»، دستور به نيكی كردن نسبت به همه ‏خويشاوندان می‌دهد و اين موضوع به‌عنوان (صله رحم) آمده است و هدف ‏پيوند وسيعی است كه در ميان تمام افراد به وجود آمده، پيوندهای ‏محكم‌تریي در ميان فاميل و خانواده. در چهارمين دستور به حقوق ايتام اشاره ‏كرده و افراد باايمان را توصيه به نيكی در حق آن‌ها می‎كند، زيرا در برابر ‏حوادث گوناگون هميشه كودكان يتيمی وجود دارند كه فراموش كردن ‏آن‌ها نه‌تنها وضعشان را به خطر می‎اندازد، بلکه وضع اجتماعی را نيز به خطر ‏می‎اندازد، چرا كه اگر كودكان يتيم از نظر محبت اشباع نشوند، ممكن است ‏دست به جنايت بزنند. ‏

پنجمين دستور حقوق مستمندان را يادآوری می‎كند، چون در جامعه‌ای كه ‏عدالت برقرار است نيز افرادی معلول و از كار افتاده وجود خواهند داشت كه ‏فراموش كردن آن‌ها برخلاف تمام اصول انسانی است. ششمين دستور ‏‏«وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَی»، در نيكی به حق همسايگان نزديک است. هفتمين دستور ‏‏«وَالْجَارِ الْجُنُبِ» منظور آن دوری مكانی است كه عبارتند از همسايگان،‎ ‎كل ‏شهر، همسايگان غيرمسلمان. از امام صادق (ع) نقل شده: «نيكي كردن ‏همسايگان به يكديگر، خانه‌ها را آباد و عمرها را طولانی می‎كند». ‏

هشتمين دستور درباره ابن سبيل يعنی فرزندان راه كه آشنايی به آن‌ها نداريم ‏و تنها به حكم اينكه مسافرانی هستند نيازمند، بايد به آن‌ها احسان نمود. ‏

ارزش و اهمیت احسان، صدقه و عمل نيک‎ 

احسان، صدقه و عمل نيک، اين‌قدر مهم است كه انسان بعد از مرگ، حين ‏جان دادن و به هنگام ديدن عذاب، آرزو می‎كند كه به دنيا برگردد، اصلاح ‏شود، جبران كند و به انجام عمل نيک اقدام نمايد همانند آنچه در آیه 58 ‏سوره زمر می‌خوانیم: «أَوْ تَقُولَ حِینَ تَرَى الْعَذابَ لَوْ أَنَّ لِی کَرَّةً فَأَکُونَ مِنَ الْمُحْسِنِینَ، یا هنگامى که عذاب را ‏مى‌بیند بگوید: «اى کاش بار دیگر به دنیا باز مى‌گشتم و از نیکوکاران بودم» و همين‌طور است در مورد ‏صدقه دادن که در آیه 10 سوره منافقون آمده است: «وَأَنْفِقُوا مِنْ مَا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ ‏يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْلَا أَخَّرْتَنِي إِلَىٰ أَجَلٍ قَرِيبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُنْ مِنَ الصَّالِحِينَ، و از آنچه روزی شما ‏کردیم در راه خدا انفاق کنید پیش از آنکه مرگ بر یکی از شما فرا رسد و در آن حال به حسرت بگوید: پروردگارا، چرا ‏اجل مرا اندکی تأخیر نینداختی تا صدقه و احسان بسیار کنم و از نکوکاران شوم؟‎!‎‏» و عمل صالحی كه ترک ‏شده و خداوند در آیات 99 و 100 سوره مؤمنون و آیه 27 سوره انعام به ‏این موضوع اشاره کرده و در آيه ۲۸ سوره انعام، اين‌گونه به اين اشخاص ‏پاسخ می‎دهد: «بَلْ بَدَالَهُمْ مَا كَانُوا يُخْفُونَ مِنْ قَبْلُ وَلَوْ رُدُّوا لَعَادُوا لِمَا نُهُوا عَنْهُ ‏وَ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ، چنين نيست بلكه آنچه در گذشته پنهان می‎داشتند بر آنان ‏آشكار شده و اگر هم بازگردانده شوند، بی‌شک به همان‌ چه از آن نهی شده ‏بودند، باز می‎گردند و بی‎ترديد ايشان دروغگويند.»

طبيعت انسان‌های گناه‌پيشه اين است كه اگر بازگردانده شوند، صحنۀ ‏آخرت را كه مشاهده كرده بودند، خواهند گفت: خوابی بوده، ما سحرزده ‏شده‌ايم و گرفتار خيال‌بافی شده بوديم، لذا آن‌ها در اين ادعای خود بی‌گمان ‏كاذب هستند.‏

نيكی كردن به نزديكان در واقع بخشی از «احسان» است. تفاوت آن دو در ‏اين است كه «احسان» در كل جامعه است و «وَإيتاءِ ذِي القُربى» در خصوص ‏بستگان كه در مقايسه با «احسان» يک جامعه كوچک محسوب می‎شود. حال ‏اگر اين جوامع كوچک درست شكل بگيرند و منسجم شوند، اثر آن در كل ‏جامعه ظاهر می‎شود و به طور كلی مسئوليت‌ها به طرز صحيح در ميان مردم ‏تقسيم می‎شود. ‏

پيامدهای احسان‎ 

احسان مصدر باب افعال به معني نيكي كردن است و «محسن»، نيكوكار ‏است‎.‎‏ حسنه هر نعمت خوشايند و شاد كننده‌ای است كه به انسان می‎رسد و ‏ضد آن سیئه است و شامل نعمت دنيا و آخرت می‌شود همانگونه که در آیه ‏‏201 سوره بقره گفته شده: «رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا ‏عَذَابَ النَّارِ» و اين كلمه مجموعاً ۲۸ بار در قرآن مجيد آمده است و شامل ‏نعمت هر دو جهان است.‏

حضرت علی(ع) در خطبه‌ ۲۰۳ مي‌فرمايد: «كسي كه بميرد، مردم می‎گويند: ‏چه باقی گذاشت. اما فرشتگان می‎گويند: چه پيش فرستاد. خدا پدرانتان را ‏بيامرزد، مقداری از ثروت خود را جلوتر بفرستيد تا در نزد خدا باقی ماند و ‏همه را برای وارثان مگذاريد كه پاسخگويی آن بر شما واجب است.‏

احسان و نيكوكاری يک وظيفه همگانی و شرعی است كه با فطرت انسانی ‏نيز سازگار و هماهنگ است و در آیات قرآن و سخنان ائمه(ع) جایگاه ‏ویژه‌ای دارد.‏

‎درواقع احسان نوعی تعديل‌كننده اقتصادی به حساب می‌آيد كه باعث ‏فقرزدايی و كاهش آلام دردمندان می‎شود و آن دسته از افرادی كه به مدد ‏لطف الهی از امكانات مالی برخوردارند می‌توانند قدم در اين راه پرخير و ‏بركت بگذارند و با شناسايی كاستی‎ها و تلاش برای رفع آن‌ها، امنيت خاطر ‏افراد جامعه را ارتقا بخشيده و خود نيز از آن بهره گيرند، چراكه خداوند متعال در ‏آیه هفتم سوره اسراء فرموده است: «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ؛ اگر نيكی ‏كنيد، به خود نيكی كرده‌ايد.»

منابع

قرآن کریم‎ 

محمد دشتی ـ  نهج‌البلاغه ‏

ابوالفضل بهرام‌پورـ  تفسير يک جلدی مبين

مریم حسين‌زاده ـ روش‌ها و مدل‌های احسان و نيكوكاری در قرآن و روايات‎ 

ناصر خداياری و صادق مرادی ـ نگرشی بر اخلاق از ديدگاه قرآن

شهناز سادات جعفری ـ پيامدهای دنيوی اعمال در قرآن

مجید‎ ‎یاريان ـ كاوشی در باب نگره اسلامی به لوازم و پيامدهای احسان و ‏نيكوكاری

انتهای پیام
captcha