کنفرانس بین‌المللی منجی در مالاوی برگزار شد + عکس
کد خبر: 4203571
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷

کنفرانس بین‌المللی منجی در مالاوی برگزار شد + عکس

چهارمین کنفرانس بین‌المللی منجی با موضوع «منجی و همدلی میان پیروان ادیان و مذاهب مختلف» به همت نمایندگی جامعه المصطفی، مرکز اسلامی الهادی در مالاوی برگزار شد.

مولانا کامران، سرپرست نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام مولانا کامران، سرپرست نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه، مرکز اسلامی الهادی در کشور مالاوی عصر امروز دوشنبه چهاردهم اسفندماه در جمع شخصیت‌هایی از پیروان ادیان و مذاهب مختلف در سخنانی اظهار کرد: اندیشه موعودباوری در ادیان مختلف مبتنی بر اندیشه نجات است و اندک ادیان و مذاهبی را می‌‏‏توان یافت که نسبت به این موضوع بی‌‏تفاوت بوده باشند و با اندک ملاحظاتی درباره برخی از دیدگاه‌ها می‌‏‌توان چنین نتیجه گرفت که در دین و فرهنگ همه مردم جهان خمیرمایه اندیشه نجات وجود دارد و این مسئله گوشه‌‏ای از فرهنگ و زندگی آن‌ها را تشکیل می‌‏‏دهد.

وی افزود: نتیجه دیگری که از پژوهش‌های ارائه شده در زمینه اندیشه منجی موعود می‏‏‌توان گرفت، آن است که موعودباوری، اندیشه‏‌ای واحد و یا اندیشه‏‌هایی اساساً متباین می‌‏‏باشد و نقاط مشترک و متمایز فراوانی را می‏‏‌توان در اندیشه‌‏های مختلف در این زمینه استخراج کرد.

سرپرست مرکز اسلامی الهادی ادامه داد: می‌توان این حقیقت را بیان کرد که موعودباوری در همه موارد در ادیان و مذاهب مختلف به صورت واحد نبوده و انواعی دارد. اگرچه به نظر می‌رسد تفاوت‌های موعودباوری در ادیان کاملاً مهم و انکارناپذیراست. اما شاید در پرتو تبیین همین وجوه متمایز و نقاط تفاوت موعودباوری‌‏ها و با قدری تأمل و تعمق در سطح و مستوای این تمایزات، این حقیقت آشکار گردد که این نقاط متمایز در موعودباوری چندان جوهری و اساسی نیستند.

موعود باوری در ادیان مختلف مبتنی بر اندیشه نجات است

وی خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر نقاط مشترک میان مصادیق مختلف اندیشه منجی موعود در ادیان از اهمیت جوهری‏‌تری نسبت به وجوه تمایز میان آن‌ها برخوردار است. در میان مصادیق و مفاهیم مختلف ارائه شده در مورد اندیشه موعودباوری دخالت خداوند متعال در زمین و سرنوشت بشر و آینده جهان و ختم به خیر شدن اوضاع آن کاملاً محسوس است و تقریباً همه ادیان و مذاهبی که به وجود یک منجی موعود جهانی باور دارند. آینده‌‏ای روشن برای جهان تصویر نموده‌اند و اراده‌‏ای فوق طبیعی و فوق بشری را که قاهر بر همه اراده‌ها و قدرت‏‌هاست را در پرده مسئله موعودباوری اذعان نموده‌‏اند که این مسئله در ادیان توحیدی بسیار ملموس‏‌تر به چشم می‏‏‌خورد.

استاد جامعه المصطفی العالمیه ابراز کرد: در مورد ادیان غیر توحیدی مثل بودایی و آئین‏‌های چینی نیز وجود یک نیروی اخلاقی و جادویی که بر همه نیرو‌های دیگر غلبه می‏‏‌کند و جهان را به سمت خیر و اصلاًح هدایت می‏‏‌کند، کاملاً محسوس است. یگانه یا چندگانه بودن موعود ادیان نیز مسئله‌ای است که در پژوهش‌ها و مقالات مختلف به بحث درباره آن‌ها پرداخته شده است. خاستگاه موعودباوری، مثبت یا منفی بودن اندیشه موعودباوری، کارکرد‌های اندیشه موعود جهانی، رابطه موعودباوری با مسئله جهانی شدن و رابطه آن با صلح یا جنگ جهانی از دیگر مباحث قابل تأمل و مورد بررسی است.

موعود باوری در ادیان مختلف مبتنی بر اندیشه نجات است

وی گفت: امیدواریم این حضور پرشور پیروان ادیان در مالاوی جرقه‌ای بر تعمیق برادری، دوستی و صمیمیت و همچنین همکاری جهت ادای افضل اعمال امت باشد که همان انتظار است.

یادآور می‌شود، در این کنفرانس حجت‌الاسلام مولانا أظهر، امام جماعت خوجه‌های مالاوی با موضوع «منجی شخصی است که آرزو‌های پیامبران را محقق می‌کند»، کشیش بشوپ تمبو با موضوع «گمشده بشر»، استاد عبدالرشید شعیب با موضوع «واقعیت منجی» و شیخ نوردین بایس، مشاور شورای علمای جنبش قادریه با موضوع «آینده وضعیت نابسامان جهان» سخنرانی کردند.

انتهای پیام
captcha