ترویج فرهنگ علوی و مهدوی؛ محور برنامه‌های عقیدتی ـ سیاسی ارتش
کد خبر: 4204848
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴
سرهنگ میدانی عنوان کرد:

ترویج فرهنگ علوی و مهدوی؛ محور برنامه‌های عقیدتی ـ سیاسی ارتش

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برگزاری اختتامیه دومین جشنواره دوره‌های مهدویت و نهج‌البلاغه گفت: عمده فعالیت‌های این سازمان در طول امسال در کنار فعالیت‌های قرآنی، متمرکز به ترویج فرهنگ علوی و مهدوی شد.

سرهنگ میدانی عنوان کرد:سرهنگ مهدی میدانی، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی، سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: اختتامیه دومین جشنواره دوره‌های مهدویت و نهج‌البلاغه در سال 1402 به میزبانی اداره عقیدتی ـ سیاسی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی برگزار شد.

وی  با اشاره به اینکه هدفگذاری برای برگزاری دوره‌های مهدویت و نهج‌البلاغه در ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول سال به انجام رسید، گفت: برگزاری این دوره به استقلال اداره قرآن، عترت و نماز از معاونت فرهنگی از سه سال پیش بازمی‌گردد. در کنار قرآن به شکل جدی به مباحث ترویج معارف اهل بیت(ع) و برپایی دوره مهدویت، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و امور ترویج فرهنگ نماز وارد شدیم.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش تصریح کرد: مدیریت اداره قرآن و عترت نماز این سازمان براساس مصوبات سالیانه، شیوه‌نامه‌های برگزاری کارگاه‌ها و جلسات آموزشی نهج‌البلاغه و مهدویت را تهیه و تنظیم کرد و آن را به ادارات 5گانه خود یعنی اداره عقیدتی ـ سیاسی نیروی زمینی، اداره عقیدتی ـ سیاسی نیروی پدافند هوایی، اداره عقیدتی ـ سیاسی نیروی هوایی، اداره عقیدتی ـ سیاسی نیروی دریایی و اداره عقیدتی ـ سیاسی ستاد برای اجرا ابلاغ کرد. طبق برنامه سلسله اقداماتی به این منظور انجام شد.

کد

سرهنگ میدانی در ادامه گفت: اقدام اولیه‌ای که ما از دو سال گذشته آن را انجام دادیم، عقد تفاهم‌نامه جامع با مؤسسه «بنیاد مهدی موعود» بود که حجت‌الاسلام و‌المسلمین قرائتی تولیت آن را به عهده دارد. این تفاهمنامه ذیل تفاهم‌نامه‌ جامع با ستاد اقامه نماز انجام شد.

تربیت 200 مربی با عنوان «مهدی یاور»

وی در ادامه گفت: بعد از این تفاهم‌نامه به جلسات و نشست‌های تخصصی متعدد با نهادهای فعال در حوزه مهدویت ورود کردیم که یکی از آنها همانطور که گفته شد «بنیاد مهدی موعود» بود که زیرمجموعه آن «مجتمع یاوران مهدی» در قم است. از جمله دوره‌هایی که در این مجتمع برگزار شد، دوره تربیت مربی برای 200 نفر بود. این مربیان به عنوان کارشناس «مهدی‌یاور» در کل یگان‌های زیرمجموعه دوره‌هایی فرهنگ انتظار و دوره مهدویت را برگزار می‌کنند.

میدانی با اشاره به اینکه در سال جاری، دوره‌های معارف مهدویت و فرهنگ انتظار در 16 مرکز آموزشی‌ از جمله دانشگا‌ه‌های افسری، واحدهای دانشگاهی در مراکز منتخب درجه‌داری، آموزشی سربازی‌ با دعوت از اساتید خبره و براساس همان تفاهمنامه برگزار شد گفت: در ادامه طی امسال سه‌هزار و 153 کارگاه را در همین راستا برگزار کردیم. جلسات آموزشی آشنایی با آموزه‌های نهج‌البلاغه برای تمامی مخاطبان از جمله همسران، فرزندان، کارکنان پایور، کارکنان وظیفه و دانشجویان دانشگاه‌ها دایر شد.

امضای تفاهم‌نامه «میثاق‌ یار مهدوی»

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش تأکید کرد: در حوزه مهدویت 33 هزار و 641 کارگاه و جلسات آموزشی معارف مهدویت را برای همین مخاطبان یعنی کارکنان پایور، وظیفه، دانشجویان، خواهران شاغل، همسران و خانواده‌های ایشان برگزار کردیم. از جمله کارهای دیگر طی سال جاری، امضای تفاهم‌نامه‌ای با مجموعه فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با عنوان «میثاق یار مهدوی» بود که طی آن خانواده‌ها، سربازان، کارکنان را از یگان‌های ارتش علاوه بر شرکت در دوره‌های معارف مهدوی، روزهای پنجشنبه برای زیارت آن حضرت و بازدید از موزه و سایر اماکن دیدنی آن آستان، مشرف می‌شدند که البته این اقدام را در مورد سایر بقاع متبرکه گسترش دادیم و در سال جاری حرم امام رضا(ع) و شاهچراغ(ع) نیز برای اعزام کاروان منظور شدند. در مجموع 179 کاروان زیارتی برای اعزام به امامزاده‌های سراسر کشور ایجاد شد و در همین راستا کارگاه‌های آموزشی امام‌شناسی را نیز برای مخاطبان پنج‌گانه‌ برگزار کردیم.

وی افزود: از جمله دیگر اقدامات صورت گرفته در سال جاری اعزام اساتید حوزه عترت از مؤسسات تخصصی خارج از سازمان به سراسر کشور با عنوان «سفیران معرفت» که در طی امضاء تفاهمنامه با ایشان در حوزه مهدویت، 210 کارگاه امام‌شناسی، معارف مهدویت و آشنایی با آموزه‌های نهج‌البلاغه برگزار شد.

سرهنگ میدانی به استقبال چشمگیر از برگزاری «یکشنبه‌های علوی» در سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش اشاره کرد و گفت: در قالب این برنامه هر یکشنبه یک حکمت از نهج‌البلاغه بعد از نماز ظهر و عصر در مساجد با توضیح و تفسیر حجت‌الاسلام نظافتی ویژه کارکنان پخش شد و علاوه بر این طی نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی، چندهزار جلد نهج‌البلاغه خریداری شد تا مساجدمان را در کنار مفاتیح‌الجنان و قرآن به نهج‌البلاغه با ترجمه استاد دشتی نیز مزین کنیم. مساجد هر روز، خواندن یک صفحه قرآن و بیان حدود شش حکمت نهج‌البلاغه با ترجمه را ویژه کارکنان و سربازان در دستور کار قرار داده است.

کد

برگزاری جشنواره «حدیث»

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش اظهار کرد: اجرای جشنواره «حدیث» ویژه فرزندان زیر 15 سال با محوریت احادیث اهل بیت(ع) و نهج‌البلاغه از دیگر اقدامات بود. 14 هزار و 893 نفر در این جشنواره شرکت کردند. در امتداد همین اقدام ویژه مخاطبان 15 سال به بالا برگرفته از مفاهیم و سخنان حضرت علی(ع) در کتاب «نماز در سیره رفتاری امام علی(ع)» که ستاد اقامه نماز آن را به چاپ رسانده بود و ما هم چندهزار نسخه از آن را به چاپ رساندیم، جشنواره‌ای برگزار شد و بیش از 23 هزار نفر در آن شرکت کردند.

وی آمار مشارکت در جلسات آشنایی مهدویت و همچنین آشنایی با آموزه‌های نهج‌البلاغه را در سال 1402 رو به فزونی توصیف کرد و گفت: جلسات مهدویت سازمان در سال 1401، دو هزار و 426 جلسه بود. در سال 1402 به سه هزار و 153 جلسه ارتقا پیدا کرد و در زمینه آشنایی با آموزه‌های نهج‌البلاغه نیز دو هزار و 785 جلسه در سال 1401 به سه‌هزار و 641 جلسه در سال 1402 رشد یافته بود.

ارتقای تعداد جلسات «میثاق یار مهدوی» و «سفیران مهدویت»

سرهنگ میدانی در زمینه برنامه «میثاق یار مهدوی» که در اماکن و بقاع متبرکه برگزار می‌شود گفت: این برنامه از 72 جلسه در سال 1401 به 179 جلسه در سال 1402 ارتقا پیدا کرد  و در مورد برنامه «سفیران مهدویت» که گفته شد با دعوت از اساتید خارج از سازمان به ویژه مؤسسات تخصصی نهج‌البلاغه مثل بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه و بنیاد غدیر صورت گرفت، 38 جلسه سال 1401 را به 210 جلسه در سال 1402 ارتقا دادیم.

وی در ادامه گفت: در قالب برگزاری برنامه «یکشنبه‌های علوی» که به آن اشاره شد، در سال جاری 9 هزار و 400 کلیپ در سطح مساجد نمایش داده شد و در هفته نهج‌البلاغه یعنی هفته منتهی به میلاد با سعادت امام علی(ع)  و در قالب اقدامات انجام شده درباره  نهج‌البلاغه، تعداد 125 جلسه آموزشی و آشنایی با فضائل امیرالمؤمنین(ع) و برگزاری 544 جلسه آشنایی با آموزه‌های نهج‌البلاغه، شرح موضوعی نهج‌البلاغه را شاهد بودیم و در زمینه شرح خطبه‌ها و نامه‌ها 484 جلسه داشتیم و جلسات نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی را در 289 جلسه برگزار کردیم.

سرهنگ میدانی از برگزاری مسابقه با موضوع ولادت امیرالمومنین(ع) به شکل حضوری و مجازی در سال جاری خبر داد و گفت: محافل انس با قرآن در یگان‌های کوی‌های سازمانی به مناسبت میلاد حضرت امیرالمومنین(ع) برگزار شد و ضمن آنکه شاهد برگزاری دوره‌های «بصیرت علوی» به صورت مجازی در سطح ارتش بودیم و برپایی نمایشگاه کتاب با موضوع نهج‌البلاغه و امام علی(ع) از مجموعه دیگر کارهای ارتش در حوزه فرهنگ علوی بود.

انتهای پیام
captcha