وصیت مهم امام علی(ع) به همه انسان‌ها + فیلم
کد خبر: 4206008
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۲
باران حکمت/ 18

وصیت مهم امام علی(ع) به همه انسان‌ها + فیلم

محسن اسماعیلی در قسمت هجدهم درس‌گفتار «باران حکمت» گفت: انسان وارسته آن کسی است که وقتی از این دنیا بار سفر می‌بندد چیزی از مال دنیا برای سفارش نداشته باشد و بتواند دیگران را به مردانگی و فرزانگی دعوت بکند.

نهج‌البلاغه متن سخنانی است که ۱۴۰۰ سال قبل بر زبان امیرالمومنین علی(ع) جاری شده است و هر چه از تاریخ صدور آن فاصله می‌گیریم چون گنجینه‌ای گرانبها، ارزش و درخشش بیشتری پیدا می‌کند و عجیب اینکه قدمت این بیانات از به‌روز بودن و کاربردی بودن آنها کم نکرده است؛ گویی همین روزها حکیمی بر فراز منبر رفته برای انسان امروز سخن گفته است.
 
محسن اسماعیلی؛ استاد حقوق دانشگاه تهران که سال‌ها به پژوهش در نهج‌البلاغه مشغول بوده است، در درس‌گفتارهایی که به مناسبت ماه مبارک رمضان، تولید شده است به بیان نکات پندآموز و حکیمانه از نهج‌البلاغه و برای زندگی امروز پرداخته است.
 
فیلم و متن قسمت هجدهم این درس‌گفتار در ادامه می‌آید.
 
 
ایام ضربت خوردن مولای متقیان، امیر مؤمنان، علی(ع) را به شما تسلیت عرض می‌کنیم. از صبح روز نوزدهم ماه مبارک رمضان که آن ضربت بر سر امیرالمؤمنین(ع) فرود آمد تا شامگاه بیست و یکم که او به دیدار معبود ازل و ابد شتافت وصیت‌های متعددی به فرزندان خودش و همه انسان‌ها در طول تاریخ فرمود و از هر لحظه‌ای برای بیدار کردن بندگان خدا استفاده کرد. وصیت‌های متعدد حضرت علی(ع) در این چند ساعت، در نهج‌البلاغه و سایر کتب حدیثی ما نقل شده است و اگر انسان خوش ذوقی، این وصیت‌ها را جمع کند و بر آنها شرحی بنویسد، منشوری برای رستگاری انسان پدید می‌آید و انسان می‌فهمد که وصیت فقط به معنای سفارش‌های مالی و آن هم فقط به فرزندان بلافصل خود نیست.
 
انسان وارسته آن کسی است که وقتی از این دنیا بار سفر می‌بندد چیزی از مال دنیا برای سفارش نداشته باشد و بتواند دیگران را به مردانگی و فرزانگی دعوت بکند. «پیش صاحب‌نظران ملک سلیمان بادست/ بلکه آن است سلیمان که ز ملک آزادست» حضرت علی(ع) سلیمان وجود هستی است. آنگاه که راه دیدار خدا به روی او گشوده می‌شود و زمان برای تحقق آرزوی دیرین او نزدیک می‌شود وصیتی به فرزندان عزیز خودش و همه ما که فرزندان او محسوب می‌شویم انشاء فرمود که در خطبه یکصد و چهلم نهج البلاغه منعکس شده است.
 
حضرت در آنجا در اولین جمله می‌فرمایند: «أمّا وصيّتي فاللَّه لا تشركوا به شيئا» برای خدا شریکی قائل نباشید و توحید را با چیزی عوض نکنید. ان‌شاءالله ادامه این وصیت را در برنامه‌های بعد مرور خواهیم کرد.
 
انتهای پیام
captcha