برگزاری 3 نشست بین‌المللی در روز اول نمایشگاه قرآن + عکس
کد خبر: 4206608
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۶

برگزاری 3 نشست بین‌المللی در روز اول نمایشگاه قرآن + عکس

در اولین روز از برپایی سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم سه نشست در بخش بین‌الملل برگزار شد.

برگزاری 3 نشست بین‌المللی در روز اول نمایشگاه قرآن

به گزارش خبرنگار ایکنا، در شامگاه اول فروردین ماه ۱۴۰۳ و نخستین روز  از فعالیت نمایشگاه سه نشست در بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن برگزار شد.

اولین نشست از این نشست‌ها با موضوع روش‌شناسی پاسخ به شبهات بین‌الملل با حضور حسین رضایی، در غرفه بین‌الملل حوزه‌های علمیه برگزار شد.

رضایی در این نشست با اشاره به آیات 37 تا 39 سوره مبارکه قیامت که در ارتباط با مراحل رشد جنین و تعیین جنسیت است، شبهات مطرح شده در کتاب نقد قرآن کریم سها را در این رابطه مطرح کرده و با بررسی لغات به کار رفته در این آیات و همچنین با اشاره به آیه ۴۵ و ۴۶ سوره مبارکه نجم به پاسخگويی پیرامون این شبهه پرداخت. 

وی با مقایسه نکات دقیق در آیات و امور قطعی در علم جنین‌شناسی و روایات وارد شده در این موضوع، ثابت کرد که اختلافی در قرآن و روایات و یافته‌های علوم بشری در موضوع جنین‌شناسی وجود ندارد. 

بر اساس گزارش ایکنا، یکی دیگر از نشست‌های بخش این روز برگزاری نشستی با موضوع «تأثیر ادیان و دین اسلام و قرآن در نیجریه» به زبان انگلیسی بود که در غرفه مجتمع بین‌الملل حوزه علمیه برگزار شد.

در این نشست در مورد سه مبحث «نقش ادیان»، «خاستگاه بشریت» و «تسلط بر ادیان ابراهیمی» بحث و گفت‌وگو شد. همچنین در این نشست موارد زیر نیز مطرح شد:

«آفریقا به عنوان یک قاره در جهان امروز بیش از ۹۳۰ میلیون نفر جمعیت دارد و حدود ۶۰۰۰ هزار دین در این قاره وجود دارد اما بیشتر این ادیان یکتاپرست هستند. دین آفریقایی تنها دینی نیست که در قاره آفریقا وجود دارد. دین یهودیت و مسیحیت به آفریقا وارد شد و اکثر مردم این قاره از جمله اتیوپی این ادیان را قبول کردند.

اسلام قبل از مدینه به آفریقا راه پیدا کرد به‌طوری که تبعیدیان وقتی به حبشه پناه آوردند حاکم حبشه(نجاشی) آنها را پذیرفت و آنها در آنجا زندگی کردند و پس از چند سال به مدینه مهاجرت کردند و پس از آن به مکه همراه پیامبر رفتند. بنابراین این افراد کتاب مقدس یعنی قرآن را به عنوان کتاب الهی دین اسلام پذیرفتند.

مردم نیجریه در رمضان به خواندن و تفسیر و نوشتن قرآن کریم می‌پردازند و جایگاه بسیار مهمی در این قاره و کشور دارد.»

بر اساس گزارش ایکنا، سومین نشست این روز به زبان عربی و با حضور راشد الراشد، فعال سیاسی کشور بحرین و حجت‌الاسلام والمسلمین غریب رضا، با موضوع نقش قرآن در تحولات بحرین، برگزار شد. 

در این نشست راشد الراشد، فعال سیاسی کشور بحرین به بیان نکاتی پرداخت که به شرح زیر است. «در ماه رمضان همانند سایر کشورهای اسلامی توجه و اهتمام زیادی به احیای برنامه‌های قرآنی در بحرین وجود دارد و هزاران خانه جلسات قرائت و تفسیر قرآن را برگزار می‌کنند.                           

گاهی یک شخص مؤمن بحرینی برای استفاده از مجالس قرآن در یک شب در 20 جلسه مشارکت می‌کند. در بحرین 50 مرکز تخصصی قرآنی به فعالیت‌های متنوع قرآنی اعم از قرائت، تجوید، صوت، تحفیظ و معارف و علوم قرآنی می‌پردازند. 

سه گرایش در تعامل با قرآن کریم در بحرین وجود دارد، «گرایش سنتی» که به ظواهر و قشر قرآن می‌پردازد و نهایت تلاش آن قرائت و کسب ثواب و تبرک به قرآن است. 

«گرایش تحریف کننده» که توسط حاکمیت‌های وابسته به دشمنان امت اسلامی دنبال می‌شود و تلاش می‌کند با استفاده از عالمان منحرف، قرآن را از حرکت آفرینی و اصلاح‌گری اجتماعی و سیاسی جدا کنند و به کتابی مقدس برای تبرک تبدیل کنند.

«گرایش آرمانگرایانه» و اصلاح‌گرایانه قرآنی که قرآن را دستورالعمل تحول و تبدیل وضعیت موجود و تغییر به سمت تأسیس تمدن اسلامی می‌داند.

آزاده حاجی‌غلامی

انتهای پیام
captcha