لیلةالقدر؛ سرشار از لحظات ناب عاشقی
کد خبر: 4208036
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۸
یادداشت

لیلةالقدر؛ سرشار از لحظات ناب عاشقی

شب‌های قدر را می‌توان شب‌های پر از احساس و لحظات ناب خدایی تصور کرد، همان لحظاتی که با هیچ لحظه دیگری نمی‌توان قیاس کرد. ما می‌آییم که در این حس ناب الهی بمانیم و از آن ره‌توشه‌ای برای آخرت بسازیم.

لیالی قدر

در هیاهوی زندگی روزها و شب‌های بسیار را پشت سر می‌گذاریم و روزها، هفته‌ها و ماه‌ها از پی هم می‌آیند و می‌روند. در بین تمام روزها و شب‌ها برخی اوقات به واسطه تقارن با مناسبتی از اهمیت خاصی برخوردار می‌شوند و مناسبت‌ها به روزها و شب‌ها آبرو می‌دهدکه از این ایام می‌توان به میلاد ائمه اطهار(ع) و شهادتشان، عاشورا و اعیاد مبارک و لیالی قدر اشاره کرد. آری خداوند متعال در خصوص اهمیت شب‌های قدر سوره‌ای با همین نام نازل کرده و فرمودند: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏، إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ، وَ ما أَدْراکَ ما لَيْلَةُ الْقَدر، لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ، تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ، سَلامٌ هِيَ حَتَّي مَطْلَعِ الْفَجْر».

شب‌های قدر را می‌توان شب‌های پر از احساس و لحظات ناب خدایی تصور کرد. همان لحظاتی که با هیچ لحظه دیگری نمی‌توان قیاس کرد. ما می‌آییم که در این حس ناب الهی بمانیم و از ابتدای شروع ماه مبارک رمضان برای این شب‌ها لحظه شماری می‌کنیم. انسان‌ها برای خلق لحظات ناب تلاش می‌کنند، اما این شب‌ها از آن دست شب‌هایی است که خداوند برای انسان‌ها مقرر کرد و نیازی به تلاش برای خلق آن نیست. مهم آنجا است ما از این لحظات بهترین بهره را برده و از آن ره‌توشه‌ای برای آخرت بسازیم.

احیا، یکی از آداب این شب‌هاست و تقریباً اکثر مساجد، حسینیه‌ها و بقاع متبرکه برای حضور حداکثری مردم مهیا می‌شوند. امسال تقارن ماه مبارک رمضان و عید نوروز دو بهار زیبای قرآن و طبیعت را به تصویر کشید و عموم مردم از این دو زیبایی حظ بصری و معنوی بردند. دو شب از لیالی قدر سال 1403 را پشت سر گذارده‌ایم و امشب سومین شب از شب‌های با برکت را سپری خواهیم کرد. این شب نیز به مانند دو شب دیگر طی خواهد شد، اما مهم آنجاست که بیداری درونی نصیبمان شود و برای همیشه از خواب غفلت بیدار و به اصل خلقت برسیم.

ماه مبارک رمضان به ویژه لیالی قدر، فرصتی برای تدبر و هموار کردن حرکت در مسیر کمال و سعادت است. در این روزها و شب‌ها باران مغفرت، برکت و رحمت بر قلوب انسان‌ها نازل و چشم انسان نسبت به حقایق روشن می‌شود. نیک می‌دانیم شب قدر برتر از هزار ماه است و برای رسیدن به معرفت‌اللهی مسیر مشخص است. خداوند در این شب سرنوشت یک‌ساله هریک از ما را رقم می‌زند و انسان با تضرع و خواهش از حضرت حق از ذات اقدس می‌خواهد بهترین و با برکت‌ترین روزها و شب‌ها را برای او درنظر گیرد. شب قدر، شب اوج رحمت است و خداوند بنده‌نوازی را در حق بندگانش تمام می‌کند.

جایگاه و اهمیت شب قدر

جایگاه شب قدر و اهمیت آن برکسی پوشیده نیست و خداوند به صراحت در آیات این سوره مبارک به آن اشاره کرده است. یکی از مهم‌ترین اعمال این شب تلاوت قرآن کریم است. خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهدیم که رویکرد سخنرانی‌ها با محوریت قرآن کریم انجام می‌شود و تفسیر جایگاهی به نسبت قابل قبول دارد. البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. امسال اجرای طرح «مسطورا» طرحی نو در سبد قرآنی خانواده‌ها ایجاد کرد و توانست نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند. امید است با ادامه دادن این مسیر به مطالبه مقام معظم رهبری در خصوص تربیت 10 میلیون حافظ قرآن برسیم.

در کتاب (الکافی، جلد 4 و صفحه 159) در خصوص مقدرات شب قدر می‌خوانیم: «التَّقدیرُ فی لَیلَةِ تِسعَ عَشرَةَ و الإبرامُ فی لَیلَةِ إحدی و عِشرینَ و الإمضاءُ فی لَیلَةِ ثلاثَ و عِشرینَ؛ مقدّرات در شب نوزدهم تعیین، در شب بیست‌ویکم تأیید و در شب بیست‌وسوم ماه [رمضان] امضا می‏‌شود.» این سه شب بسیار با اهمیت است و اگر بهترین بهره برده شود، قطعاً بهترین روزها با مصلحت حضرت حق پیش رو خواهد بود. در این شب ملائکه به اذن خداوند متعال بر زمین نازل می‌شوند و آیه چهارم سوره مبارکه «قدر» گواه بر این ادعاست.

شب قدر، شب فرصت‌های طلایی است و بهتر است در طول شب از استغفار و طلب مغفرت غافل نشود، چراکه با دعا، مناجات، بخشش دیگران و طلب عفو می‌توان به طهارت باطنی رسید. برقراری ارتباط با ائمه اطهار(ع) و طلب کمک و یاری از حضرات معصومین، تمرکز روی مسائل معنوی، بیداری درونی و باطنی از جمله پیامدها و آثار لیالی قدر است که باید قدر آن را دانست. باید از خداوند متعال خواست که این شب را آخرین شب قدر زندگی ما قرار ندهد. نقل است امام محمدباقر(ع) فرمودند: «مَن اَحیی لَیلَهَ القَدرِ غُفِرَت لَهُ ذنوبُهُ؛ هرکس شب قدر را احیاء بدارد، گناهانش بخشیده می‌شود.» (وسایل الشیعه، ج۴، ص۳۶۴)

در این شب‌ها فرصت شکستن دل‌های سنگ‌آسا است تا در لابه‌لای شکستن‌ها نشانی از تو پیدا کنیم. مگر نه اینکه خود فرموده‌ای: «اَنَا عِندَ المُنکَسِرَةِ قُلُوبُهُم». امشب باید خود را برای سفری بس عظیم آماده کنیم. باید این فرصت طلایی را ارج نهاده  و خود را برای قرار گرفتن در پیشگاه خداوندی آماده کنیم. آری آمده‌ایم تا به سمت طهارت باطنی و معنوی پرواز کرده و پاک و پاکیزه تا شب قدری دیگر بمانیم. برای ماندن و استواری در این مسیر از تو یاری می‌جوییم. ما را به راه راست هدایت فرما.

مریم روشن، سردبیر ایکنا مرکزی

انتهای پیام
captcha