«ذکر» حیات طیبه را برای انسان به ارمغان می‌آورد
کد خبر: 4208340
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸
آیت‌الله عابدینی:

«ذکر» حیات طیبه را برای انسان به ارمغان می‌آورد

نماینده ولی‌ فقیه در قزوین با بیان اینکه ذکر و یاد خدا یکی از مواردی است که حیات طیبه را برای انسان به ارمغان می‌آورد، گفت: خدای متعال در آیه دوم سوره انفال می‌فرماید مؤمن حقیقی کسی است که وقتی نام و یاد خدا به میان آمد قلبش بلرزد.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر قرآن ویژه ماه مبارک رمضان که شب گذشته، ۱۴ فروردین‌ماه در مسجد امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، گفت: یکی از مواردی که حیات طیبه را برای انسان به ارمغان می‌آورد، ذکر و یاد خداست، اگر کسی بخواهد اهل ذکر باشد، باید لیاقت داشته باشد، مؤمن لیاقت ذکر دارد، خداوند فرموده صبح و شام به یاد خدا باشید، خداوند بر شما درود می‌فرستد، انبیای الهی آمده‌اند که انسان‌ها را از تاریکی به سمت نور ببرند و آن‌ها را به حیات طیبه زنده کنند.

وی اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۹ سوره جمعه فرد و جامعه را دعوت به ذکر می‌کند، یعنی جامعه هم باید نشان بدهد که اهل ذکر است، خدا در این آیه می‌فرماید به سمت یاد خدا بشتابید، هر چه دل‌مشغولی دارید را زمین بگذارید و به سمت یاد خدا بشتابید. خداوند در این آیه می‌فرماید معامله را رها کنید و به سوی ذکر خدا بشتابید، اگر بدانید و بفهمید خیرتان در این است، ما وقتی نماز و ذکر را رها می‌کنیم و به دنبال امور دنیوی می‌رویم، معنایش این است که من خیرم را در جای دیگری می‌بینم، خدا به ما می‌گوید اشتباه می‌کنید، خیر شما در ذکر است.


بیشتر بخوانید:


این مفسر قرآن ادامه داد: در آیه ۱۰ سوره جمعه نیز آمده وقتی نمازتان تمام شد، به میان مردم برگردید، حال که اهل ذکر شده‌اید باید به دنبال فضل خدا باشید، یعنی بنده خدا باشید و به دنبال رزقی باشید که خدا به شما عنایت می‌کند، وقتی نماز جمعه تمام می‌شود، قرار نیست ذکر تمام شود، نماز را برای ذکر به پا می‌داریم، چراغ ذکر باید دائم در جان ما روشن بماند.

وی بیان کرد: حال ببینیم اگر دغدغه نماز و ذکر نداشته باشیم چه اتفاقی می‌افتد؟ خدای متعال به این سؤال در آیه ۱۲۴ سوره طه پاسخ داده و می‌فرماید اگر اهل ذکر و یاد خدا نبودید و دغدغه حیات طیبه نداشتید، مبتلا به تنگنای زندگی می‌شوید، آنقدر در تنگنا قرار می‌گیرید که هیچ چیزی نمی‌تواند شما را نجات بدهد؛ این‌طور افراد گرفتار استرس، ترس، ناامیدی، اضطراب و ناامیدی هستند و هیچ دلخوشی ندارند، این‌ها در قیامت کور محشور می‌شوند، البته در همین دنیا هم کور بوده‌اند، چون اهل ذکر نبوده‌اند، چراکه ذکر به انسان نورانیت و بصیرت می‌بخشد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: این آدم‌ها در قیامت گلایه می‌کنند و می‌گویند خدایا چرا ما را کور محشور کردی؟ قرار بود ما بصیر باشیم، خداوند پاسخ می‌دهد ما پیامبران را برایتان فرستادیم و کتاب نازل کردیم، اما شما همه را به فراموشی سپردید، حالا هم به فراموشی سپرده می‌شوید. خدای بصیر اگر انسان را به فراموشی بسپارد، انسان دیگر بصیرت ندارد و کور می‌شود، خدای سمیع اگر انسان را به فراموشی بسپارد، انسان کر می‌شود، جزای اسراف‌کنندگان نیز همین است، یک وقت اسراف ما مربوط به آب و مواد غذایی است، اما بدترین اسراف آن است که خودمان را اسراف ‌کنیم، یعنی استعدادهای الهی و انسانی خود را دفن ‌کنیم.

وی بیان کرد: در قیامت از انسان سؤال می‌شود فطرت تو چه گناهی کرده بود که تو آن را دفن کردی؟ روح خداخواه و خداجوی تو چه کرده بود که به او ظلم کردی و نگذاشتی رستگار شود و به کمال برسد؟ اگر ما اهل ذکر نباشیم، شخصیت و وجود خودمان را اسراف کرده‌ایم. خدای متعال خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید به مردم بگو آیا به شما خبر بدهم که خسارتمندترین آدم‌ها چه کسانی هستند؟ آن‌ کسانی که دار و ندارشان، فرصت‌هایشان و جوانی‌شان صرف دنیا شده و در دنیا گم شده است، وقتی قیامت می‌شود همه بساط دنیا برچیده می‌شود، هر چه مال اندوختیم، مقام کسب کردیم، شهرت پیدا کردیم، دنیاطلبی کردیم، همه این‌ها گم می‌شود، آن چیزی که می‌ماند حیات طیبه است.

ذکر باید واقعی باشد نه لق‌لقه زبان

آیت‌الله عابدینی افزود: ذکر برای ما حیات طیبه می‌آورد، غفلت از خدا حیات طیبه را از ما می‌گیرد، خدای متعال در آیه ۱۷۹ سوره اعراف می‌فرماید ما به آدمیان قلب دادیم اما از آن استفاده نمی‌کنند، به دنبال فهم حقایق معرفتی، دینی و ایمانی نیستند، خیلی وقت‌ها ما تصور می‌کنیم همین که زبانمان برای ذکر بجنبد کافی است، در حالی که ذکر باید واقعی باشد، ما اگر به زبان ذکر جاری کردیم اما چیزی از این ذکر نفهمیدیم، جزو اهالی ذکر به حساب نمی‌آییم و در غفلت هستیم.

وی گفت: باید تعقل و اندیشه را در دین به کار گرفت، خدای متعال در آیه ۱۷۹ سوره اعراف می‌فرماید گویا ما بسیاری از جن و انس را برای جهنم آفریده‌ایم، این‌ها عقل و قلب دارند، اما به خودشان زحمت نمی‌دهند از این فرصت برای درک و فهم بیشتر استفاده کنند. ما در دنیا باید به دنبال حیات طیبه باشیم، این حیات طیبه در کجا به دست می‌آید؟ رسیدن به حیات طیبه عوامل متعددی دارد که یکی از آن‌ها ذکر است.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۲۸ سوره رعد می‌فرماید آن‌هایی که ایمان آورده‌ و قلب‌هایشان با یاد خدا آرامش گرفته است، زنده شده‌اند، فقط از طریق ارتباط با خدا دل‌ها طمأنینه پیدا می‌کند، در آیه ۲۹ سوره رعد نیز خداوند می‌فرماید جامعه‌ای که اهل ذکر و یاد خدا باشد، به حیات طیبه زنده خواهد بود.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه فرمودند ای فرزند عزیزم، تو را به تقوای الهی سفارش می‌کنم، ملتزم به اوامر الهی باش، امر و نهی خدا را نادیده نگیر، عمران و آبادانی قلبت به ذکر خدا مربوط می‌شود، قلب ویرانه جای جانوران است، آدمی که قلبش لانه حیوانات شد، رفتارش حیوانی می‌شود، درنده‌خو، بدزبان، دروغگو، منافق، ستمگر و ظالم می‌شود، یعنی از آدم‌کشی لذت می‌برد، صهیونیست‌ها این‌گونه هستند. اگر قلب آباد باشد، در آن ذکر، دوستی، دلسوزی نسبت به بندگان خدا و خدمت به خلایق است، امیرالمؤمنین(ع) در ادامه می‌فرمایند می‌توانی قلبت را با موعظه احیا کنی.

این مفسر قرآن بیان کرد: امام جواد(ع) فرموده‌اند مؤمن به سه خصلت نیازمند است، نخست اینکه توفیق الهی داشته باشد، یعنی کارهایش موافق با رضای خدا باشد، دوم اینکه انسان باید در درون خودش واعظ داشته باشد، یک موقع دیگران آدم را موعظه می‌کنند، جای این محفوظ است اما پیش از این، خود انسان باید در درونش موعظه‌گر داشته باشد، سوم اینکه حرف کسانی که او را نصیحت می‌کنند، بپذیرد.

وی تصریح کرد: ما باید لیاقت پذیرش داشته باشیم، امیرالمؤمنین(ع) در ادامه نامه ۳۱ نهج‌البلاغه فرمودند فرزندم از فرصت موعظه استفاده کن تا قلبت را زنده کنی و به حیات طیبه برسی، در حدیث دیگری از امیرالمؤمنین(ع) این‌طور نقل شده است که راه زنده شدن قلب‌ها ذکر است. فقط جنبیدن لب برای ذکر کافی نیست، عقل هم باید بجنبد، البته این هم کافی نیست، قلب هم باید تکان بخورد، خدای متعال در آیه ۲ سوره انفال می‌فرماید مؤمن حقیقی کسی است که وقتی نام و یاد خدا به میان آمد قلبش بلرزد. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند ذکر باعث می‌شود قلب زنده و عقل نورانی شود.

آیت‌الله عابدینی در پایان گفت: آن کسی که اهل ذکر است، آن کسی که فکرش با ذکر عجین شده است، با توبه از گناهان فاصله می‌گیرد و می‌گوید خدایا مبادا مرا با آتش جهنم به خواری بکشانی، زیرا برای یک مؤمن‌خواری جهنم از سوزانندگی جهنم سخت‌تر است. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند هر کس با ذکر دائمی و مستمر قلبش را آباد کند، اخلاق و اعمالش در آشکار و نهان در چشم مردم زیبا می‌شود.

انتهای پیام
captcha