هیچ درخت سبزی برای ساخت مسجد در پارک قیطریه قطع نمی‌شود
کد خبر: 4208378
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۶
علیرضا نادعلی:

هیچ درخت سبزی برای ساخت مسجد در پارک قیطریه قطع نمی‌شود

رئیس کمیته دینی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به موضوع ساخت مسجد در پارک قیطریه بیان کرد: با توجه به طراحی انجام شده است، کاری با درختان سبز پارک قیطریه نداریم و عملاً قرار نیست که هیچ درختی قطع شود.

علیرضا نادعلی، رئیس کمیته دینی شورای اسلامی شهر تهران و نماینده شورای شهر در شورای ساماندهی و گسترش مساجد تهران در گفت‌وگو با ایکنا درباره حواشی ایجاد شده برای ساخت مسجد در پارک قیطریه تهران بیان کرد: چند روز پیش با دوربین صدا‌وسیما از موقعیت پارک قیطریه بازدید کردیم، حقیقتاً مقدار زیادی جوسازی است که ایجاد شده است.

وی ادامه داد: در نقطه‌ شمال شرقی پارک قیطریه در جایی که خیابان متصل به پارک می‌شود و فضای سبز در کمترین تراکم خود و موقعیت از کار افتاده‌ای است، تعدادی سرویس بهداشتی وجود دارد که از کار افتاده‌اند. در این ناحیه درخت کهنسال زیادی وجود ندارد و فقط دو یا سه مورد است که خشک هستند. با توجه به طراحی انجام شده، کاری با درختان پارک قیطریه نداریم و عملاً قرار نیست که هیچ درختی قطع شود.

نادعلی افزود: تمام هزینه‌های ساخت مسجد را قرار است که مردم بدهند و شهرداری صرفاً زمین را در اختیار قرار داده است. این مسجد کمتر از هفت‌دهم درصد پارک را در اختیار دارد و پاسخی به درخواست مردم محله است که از زمان آقای کرباسچی در ادوار گذشته درخواست ساخت مسجد را داشتند.

نوظهور نبودن ساخت مسجد در پارک‌ها

عضو شورای شهر اسلامی تهران تصریح کرد: ۴۳ مسجد در پارک‌های مختلف تهران در ادوار مختلف شهرداری براساس دستورالعمل ساخته شده و امر نوظهوری نیست. پارک‌ها برای‌ اینکه برای خانواده‌ها قابل‌ استفاده باشد، باید فضای فرهنگی مناسبی در آن‌ها وجود داشته باشد و رویدادهای فرهنگی خوبی در آن‌ها برگزار شود.

وی افزود: برگزاری جشن‌ها و جشنواره‌ها توسط شهرداری در پارک‌های بزرگ شهر از جمله این اقدامات است که در همین ایام ماه مبارک رمضان نیز این اتفاق در حال رخ دادن است. همچنین حضور مردم سبب ایجاد فضای فرهنگی‌ می‌شود به همین منظور باید در پارک‌ها امنیت باشد تا خانواده‌ها با آرامش کامل در پارک‌ها حضور یابند و از آن استفاده کنند.

عدم تغییر کاربری پارک قیطریه

نادعلی درباره این موضوع که فرد هدیه دهنده پارک قیطریه هدفی برای ساخت مسجد نداشته است گفت: این پارک هدیه است و وقفی نیست، قرار هم نیست که کاربری پارک تغییر کند؛ کل این منطقه جغرافیایی پارک است و صرفاً در گوشه‌ای که سرویس بهداشتی وجود دارد قرار است مسجد کوچکی ساخته شود. با ساخت مسجد کارکرد کل پارک عوض نمی‌شود، این اتفاق بیشتر بهانه‌جویی است حتی موضوعات دیگری مبنی بر دفن آثار باستانی در این مکان را هم بیان می‌کنند.

وی ادامه داد: این کارها قاعده، قانون و مصوباتی دارد که به آن‌ها توجه می‌کنیم که چه اثری در محل می‌تواند بگذارد. همانطور که با وارد کردن اتوبوس و واگن در پی گسترش حمل‌ونقل عمومی در شهر تهران هستیم و به تمیزی کالبد شهر می‌رسیم و توجه داریم به همان میزان هم باید به بحث‌های اجتماعی و فرهنگی توجه کرد. خانه خدا عوارض وضعی خود را دارد؛ وقتی یک قرآن خوانده می‌شود خاصیت خود را دارد؛ مسجد نیز همین‌گونه است.

دو قطبی کردن جامعه

نادعلی درباره حاشیه‌هایی که در پی ساخت این مسجد ایجاد شده است بیان کرد: متأسفانه امروزه دشمن یاد گرفته تا در هر اقدام مثبتی که می‌خواهد اتفاق بیفتد حضور پیدا کند و جلوی آن را بگیرد؛ اولین خبرها در رسانه‌های خارجی ایجاد شد و دشمن با بازی‌های رسانه‌ای خوب بلد است هر اقدامی را به نقطه‌ای برای دوقطبی شدن جامعه تبدیل کند.

وی در پایان افزود: در این موضوع نیز اینگونه القا می‌کند که عده‌ای افراد غیرمذهبی طرفدار محیط‌زیست و عده‌ای مذهبی ضد محیط‌زیست در مقابل هم قرار گرفته‌اند؛ درصورتی‌که این‌گونه نیست؛ حتی کسانی که خیلی مذهبی هم نیستند برای مسجد احترام قائل‌اند و محیط‌زیست و درختان براساس آموزه‌های دینی برای کسانی که مذهبی هستند مهم است. ما به‌عنوان نماینده‌های مردم در شورای شهر اسلامی برای اینکه حتی یک درخت کهنسال نیز قطع نشود ایستاده‌ایم.

انتهای پیام
captcha