دفاع از مظلوم؛ پیش‌شرطی برای ظهور حضرت حجت(عج)
کد خبر: 4208676
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸

دفاع از مظلوم؛ پیش‌شرطی برای ظهور حضرت حجت(عج)

یک پژوهشگر حوزه مهدویت در همدان گفت: راهپیمایی روز قدس و دفاع از مظلومان، پیش شرطی برای زمینه سازی ظهور است.

مردم مظلوم فلسطینابتكار هوشمندانه امام راحل برای نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارك رمضان به عنوان روز جهانی قدس باعث شده تا خروش ملت‌های مسلمان به یك مطالبه عمومی تبدیل شود. از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت‌های همه جانبه مسلمانان از مردم فلسطین بر می‌آید جهانیان وظیفه دارند برای دفاع از سرزمین و مقاومت مردم فلسطین به پا خیزند، ملت‌های انقلابی نظیر مصر وظیفه خطیری در برابر حمایت از مردم مظلوم فلسطین دارند.

حضور مردم در راهپیمایی امسال روز قدس باید شكوه‌تر از سال‌های باشد چرا که حضور پر شور مردم مصادف با ایجاد موج بیداری وسقوط حاكمان وابسته به نظام سلطه در منطقه است، علاوه بر این حضور گسترده ملت بزرگ ایران در راهپیمایی روز قدس باعث تقویت پایه‌های امنیت ملی كشورمان خواهد شد.

امروز مسجدالاقصی و قدس شریف بیش از گذشته به آزادی و رهایی از چنگال مستکبران نزدیک شده است و روز قدس امسال با امداد الهی آخرین ضربات را بر پیکره ظالمان وارد خواهد کرد.

حجت‌الاسلام اصغر قاضی خانی، پژوهشگر حوزه مهدویت و از اساتید حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با اشاره به وعده نصرت حتمی الهی به زمینه سازان ظهور امام زمان(عج) در سوره مبارکه القصص آیه ۵ گفت: در این آیه خداوند می‌فرماید «وَنُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثینَ ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم!»

مستضعفین یعنی ائمّه و پیشوایان بالقوه عالَم بشریّت؛ این معنای مستضعفین است. کسانی که وارثان زمین و همه‌ موجودی زمین خواهند بود؛ مستضعف یعنی آن کسی که بالقوّه صاحب وراثت عالَم است، بالقوّه خلیفةالله در زمین است،‌ بالقوّه امام و پیشوای عالَم بشریّت است.

تقابل جبهه مقاومت اسلامی در نقاط مختلف دنیا و به ویژه در فلسطین و نوار غزه به عنوان  زمینه سازان رسیدن مستضعفین به وراثت عالم درمقابل جبهه باطل و استکبار، بخشی از اراده الهی است. در این مصافی که وجود دارد، این مصاف حق و باطل، مصاف توحید و طاغوت که ناگزیر چنین مصافی وجود دارد آن که خدای متعال مقدر کرده است که پیروز بشود، جبهه‌ حق است.

«هُوَ الَّذیِ اَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدی وَ دینِ الحَقِّ لِیُـظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّه» خدای متعال اینگونه مقدّر فرموده، به فرموده مقام معظم رهبری من و شما می‌توانیم این نتیجه را عوض کنیم؟ کوتاهی بکنیم، همراهی نکنیم، در حرکتی که انجام می‌دهیم صداقت به خرج ندهیم، از خودمان مایه نگذاریم، مجاهدت و تلاش فی‌سبیل‌الله نکنیم. بله، اگر این کارها را نکنیم، این جبهه که به‌اصطلاح جبهه‌ی حق است، پیروز نخواهد شد.

دشمن شما سعی می‌کند شما را از دست یافتن به هدف‌های خود نومید کند. در حالی که وعده‌ الهی حق است به وعده‌ی مؤکد و بی‌تردید خداوند اعتماد کنید که می‌گوید «وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ» امروز دنیای اسلام افق روشنی در مقابل خود مشاهده می‌کند. دشمنان بزرگ و مستکبران گردن‌کلفت عالم که همه‌ی دنیا در اختیار آنها هست، امروز در مقابل خیزش امت‌های مسلمان و بیداری ملت‌های مسلمان وحتی ملت‌های غیر مسلمان با جنایت‌های رژیم منحوس وجعلی صهیونیستی و شیطان بزرگ احساس ناتوانی می‌کنند؛ راه بر روی آنها بسته است و این نشان‌دهنده‌ وعده‌ الهی است که فرمود «و لینصرنّ اللَّه من ینصره انّ اللَّه لقویّ عزیز» و فرمود «و نرید ان نمنّ علی الّذین استضعفوا فی الأرض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین». اینها وعده‌ الهی است. «و اللَّه غالب علی أمره». این وعده‌های الهی به برکت بیداری و حرکت مسلمانها بتدریج خود را نشان می‌دهد.

امروز و در شرایط کنونی مردم مظلوم فلسطین همه ما وظیفه داریم به عنوان منتظران و زمینه سازان ظهور امام زمان(عج) که تحقق همان وعده الهی است با زبان روزه در حمایت از مردم مظلوم عزه در راهپیمایی روز قدس شرکت کنیم.
در منابع اسلامی، روایات متعدّدى درباره لزوم دفاع از مظلومان وجود دارد، كه به چند نمونه آن اشاره مى شود:

پیامبر گرامى اسلام(ص) فرمودند «مَنْ اَخَذَ لِلْمَظْلُومِ مِنَ الظَّالِمِ كانَ مَعى فى الجنّة مُصاحِباً كسى كه حقّ مظلوم را از ظالم بگیرد [چه مظلوم، مسلمان باشد، و چه غیر مسلمان] در بهشت با من خواهد بود». جایگاه بسیارى از انسانها در بهشت خواهد بود، ولى همه بهشتیان این سعادت را ندارند كه در كنار پیامبر بزرگوار اسلام(ص) باشند، امّا كمك كردن و یارى رساندن به مظلوم، و گرفتن حق او از ظالم، به قدرى مهم است كه انسان را در بهشت همنشین پیامبر(ص) مى كند.

در حدیث دیگرى از پیامبر گرامى اسلام(ص) مى خوانیم «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادى یا لَلْمُسْلِمینْ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِ هر كس صداى مظلومى را بشنود كه از مسلمانان كمك مى طلبد، و به كمك او نشتابد مسلمان نیست.»

این روایت نیز عام است و شامل غیر مسلمانان نیز مى شود. بنابراین، طبق روایت فوق هر كس نداى مظلومیّت مظلومى را بشنود، و استغاثه اش به گوش او برسد، و توانایى یارى رساندن به او را داشته باشد، و به یاریش نشتابد مسلمان نیست.

اگر این دستور عالى اسلام را با رفتار دنیاپرستان و پول پرستان دنیاى مدرن امروز مقایسه كنیم، آنها صریحاً مى گویند «ما در جایى سرمایه گذارى مى كنیم كه منافعى داشته باشیم، اگر در بوسنى و هرزگوین صدها هزار نفر كشته شوند براى ما مهم نیست، زیرا منافعى در آن منطقه نداریم!».

آیا اسلام با این معارف ارزشمندش جنگ طلب است، یا دنیاپرستان و پول پرستانى كه بوى پول در هر گوشه‌اى از دنیا به مشام آنها برسد حاضرند براى تصاحب پول، آن منطقه را به آتش بكشند و مردمش را آواره نمایند.

امام على(ع) خطاب به دو فرزند بزرگوارش امام حسن و حسین علیهما السلام فرمود «كُونا لِظّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً دشمن ظالم و یار و كمك كار مظلوم باشید». در این روایت نیز سخنى از مسلمانان نیست، بنابراین، دفاع از مظلوم وظیفه هر مسلمانى است؛ هر چند مظلوم، غیر مسلمان باشد.

امام سجّاد(ع) در كتاب ارزشمند صحیفه سجادیّه، دعاى 38 مى‌فرماید «اَللّهُمَّ اِنّى اَعْتَذِرُ اِلَیْكَ مِنْ مَظْلُوم ظُلِمَ بِحَضْرَتى فَلَمْ اَنْصُرْهُ، وَ مِنْ مَعْرُوف اُسْدِىَ اِلَىَّ فَلَمْ اَشْكُرْهُ، وَ مَنْ مُسِىء اِعْتَذَرَ اِلَىَّ فَلَمْ اَعْذِرْه پروردگارا! در پیشگاه تو از سه چیز عذرخواهى نموده، و پوزش مى طلبم»

از مظلومى كه در حضور من مورد ظلم و ستم قرار گرفته، و یاریش نكردم. از كسى كه خدمتى به من كرده، و من از او قدردانى و تشكر ننمودم و از شخص خطاكارى كه در حق من بدى كرده و عذرخواهى نمود، ولى عذر او را نپذیرفتم

امام سجاد(ع) كمك نكردن به مظلوم، قدردانى نكردن از مُنعم، و نپذیرفتن عذر خطاكار را گناه مى شمرد، و لذا به درگاه خداوند عذر تقصیر مى آورد. ثانیاً با توجه به این كه او، امام معصوم است و گناه و خطا نمى كند، این مطالب را براى ما بیان مى كند، كه اگر مرتكب این خطاها شده ایم توبه كنیم. علاوه بر این  همان گونه كه دوست داریم اگر مظلوم واقع شدیم دیگران به فریاد ما برسند، و اگر به دیگران خدمت كردیم قدردان زحمات ما باشند، و اگر خطایى كردیم عذرمان را بپذیرند، باید نسبت به دیگران نیز چنین باشیم. به مظلوم كمك كنیم، قدردان زحمات دیگران بوده، و عذر تقصیرشان را پذیرا باشیم.

خیز، هان آماده کن سجیل را
جشن نابودی اسرائیل را

موشک وپهباد ها آماده اند
جمله ی مستضعفان استاده اند

انتهای پیام
captcha