آزادی قدس شریف جز با وحدت میان دولت‌ها و ملت‌های مسلمان محقق نمی‌شود
کد خبر: 4209481
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۴
در وبینار «ضرورت مقاومت براى پیروزی نهایی در فلسطین» تأکید شد:

آزادی قدس شریف جز با وحدت میان دولت‌ها و ملت‌های مسلمان محقق نمی‌شود

شرکت‌کنندگان در وبینار بین‌المللی «روز جهانى قدس و ضرورت وحدت و مقاومت براى پیروزی نهایی در فلسطین» تأکید کردند: یقین داریم که ملت‌های مسلمان برای آزادی قدس شریف، پایتخت ابدی فلسطین متحد خواهند شد و این مهم جز با ایجاد وحدت بین دولت‌ها و ملت‌های مسلمان محقق نخواهد شد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، وبینار بین‌المللی «روز جهانى قدس و ضرورت وحدت و مقاومت براى پیروزی نهایی در فلسطین» صبح امروز دوشنبه، 20 فروردین 1403 به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد و سخنرانان در این وبینار بر ضرورت حفظ وحدت برای پیروزی نهایی فلسطین تأکید کردند.

 

موضع مردم غزه، صاعقه‌ای بر دشمنانشان است

ساجده حائری، استاد دانشگاه و نویسنده و پژوهشگر اجتماعی عراق اظهار داشت: امام خمینی(ره) به مسئله فلسطین اهتمام بسیاری می‌ورزید و همه توان خود را در این راه به کار گرفت و تا پایان عمر مبارک به شعارهای خود پایبند بود و بعد از وفات نیز به آن وصیت کرد.

این بانوی پژوهشگر عراقی اظهار کرد که امام خمینی(ره) روز قدس را روز اسلام و حکومت اسلامی و روز شکست قدرت‌های بزرگ و رهایی مسلمانان برای احقاق خود عنوان کرد.

وی در ادامه توضیح داد: کسی که سخنان امام خمینی(ره) را بررسی کند، می‌تواند برنامه تربیتی ایشان برای آماده‌سازی ملت‌ها به منظور ایجاد تغییر در واقعیت فساد در کشورهای خود را کشف کند.

حائری با بیان این که این برنامه تربیتی بر ابعادی تمرکز دارد که برای تغییر بسیار مهم است، از فهم صحیح اسلامی به عنوان یکی از این ابعاد نام برد.

آزادی قدس شریف جز با وحدت میان دولت‌ها و ملت‌های مسلمان محقق نمی‌شود

وی فهم و آگاهی نسبت به توطئه‌های استکبار جهانی را دومین مورد از ابعاد برنامه تربیتی امام (ره) معرفی کرد و گفت: امام خمینی(ره) امت اسلامی را نسبت به خطری که از سوی دشمنان اسلام آن را تهدید می‌کند یعنی پایان دادن به هویت اسلامی توجه داد.

حائری در بخش دیگری از سخنان خود به مقاومت مردم قهرمان غزه اشاره کرد و گفت: آنها به استکبار جهانی، دشمن و همه جهان ثابت کردند اصولی دارند که در بالاترین درجات سختی نیز از آن روی گردان نیستند. لذا امروز زن فلسطینی را می‌بینیم که با قدرت ایستاده است و باوجود آتش دشمن و بمباران منزل خود را ترک نمی‌کند و با صدای بلند فریاد می‌زند که هرگز از سرزمین خود کوچ نخواهم کرد و اگر شما مرا بکشید شهید می‌شوم. همین سخنان را کودکان، جوانان و سالمندان نیز می‌گویند. این سخنان مانند صاعقه‌ای بر دشمن که خواستار خواری و ذلت آنهاست، فرود می‌آید.

هدف امام خمینی (ره) از نامگذاری روز قدس وحدت اسلامی بود

دلال عباس، استاد دانشگاه و نویسنده لبنانی در این وبینار بین‌المللی اظهار کرد: امام خمینی(ره) مبارزه با استعمار و حمایت از آرمان فلسطین را یک تکلیف شرعی دانستند. 

آزادی قدس شریف جز با وحدت میان دولت‌ها و ملت‌های مسلمان محقق نمی‌شود

این نویسنده لبنانی اضافه کرد: هدف امام این بود که با اعلام روز قدس، فلسطین برای مسلمانان از هر مذهب و برای همه آزادگان جهان بدون توجه به نژاد و مذهب و گرایش، محور اتحاد باشد و همین بود که طوفان الاقصی انسان‌های جهان را غربال کرد، جنایتکاران را رسوا و وجدانهای بشری را در سراسر جهان بیدار کرد.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: پیروزی‌هایی که اعراب در لبنان، فلسطین، سوریه و یمن به دست آوردند، به برکت جمهوری اسلامی و به برکت اصولی بود که امام راحل آن را پایه گذاری کردند و پس از آن جانشین ایشان حضرت آیت الله خامنه‌ای راهشان را ادامه دادند.

زوال رژیم صهیونیستی حتمی است

رزان برکات، استاد فقه و اصول و رئیس شورای زنان و خانواده در «جبهه العمل المقاوم» لبنان در سخنانی گفت: امام خمینی(ره) با اعلام آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان به‌عنوان روز جهانی قدس، همه مسلمانان در مناطق مختلف دنیا را به احیای این روز فراخواند تا این روز را به آماده شدن برای مقابله با دشمنان اختصاص دهند.

آزادی قدس شریف جز با وحدت میان دولت‌ها و ملت‌های مسلمان محقق نمی‌شود

وی افزود: امام خمینی(ره) خواست تا این روز به عنوان عاملی برای زنده ماندن مسئله فلسطین در اذهان امت قرار گیرد تا زمینه برای انجام وظیفه آزادسازی فلسطین فراهم شود، چرا که می‌دانست آمریکا و رژیم صهیونیستی برای نابود کردن مسئله فلسطین تلاش خواهند کرد و در این راه از بعضی حکام کشورهای عربی استفاده کرده تا ملت‌های عربی و اسلامی را از آزادسازی فلسطین ناامید کنند.

وی تأکید کرد: پایداری مقاومت و ایمان بی‌نظیر مردم غزه با وجود جنایات و نسل‌کشی، و پایبندی آنان به گزینه مقاومت ثابت می‌کند که امروزه نابودی رژیم صهیونیستی واقعیتی است که تا تحقق آن فقط یک نبرد باقی مانده است، نبردی که پایان دهنده این رژیم خواهد بود.

این بانوی لبنانی گفت: به حکامی که به دنبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند، می‌گوییم گمان نکنید که با حمایت از رژیم صهیونیستی این رژیم در امان خواهد بود و شما نیز بر تخت حکومتی خود باقی خواهید ماند، بلکه بدانید که زوال و نابودی این رژیم حتمی است.

روز جهانی قدس و ضرورت وحدت و مقاومت برای پیروزی نهایی فلسطین

زینب السالم، داور بین‌المللی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و استاد دانشگاه بصره در این وبینار بین‌المللی به طرح موضوع «روز جهانی قدس و ضرورت وحدت و مقاومت برای پیروزی نهایی فلسطین» پرداخت و گفت: تمام حوادث دردناک و جنگهای خونینی که در جهان شاهد هستیم برخاسته از جنبش تاریخی محکوم به سنت‌ها و قوانین ثابت و منسجمی است که اگر در مورد آنها تفکر کنیم، شامل قوانین مشروط و قوانین تحقق یافته است.

آزادی قدس شریف جز با وحدت میان دولت‌ها و ملت‌های مسلمان محقق نمی‌شود

استاد دانشگاه بصره در ادامه به تشریح مفاهیم این سنت‌ها و قوانین، فواید و اجزای آن و آیات قرآنی مرتبط با آن پرداخت و گفت: بشریت در سفر بی وقفه و زحمات مستمر خود و مصیبت ها و سختی ها، باید به متون قرآنی روی بیاورد، زیرا متون قرآنی با بررسی استقرایی گذشته و حال، آینده را پیش‌بینی می‌کند و ما را به سوی اجتناب ناپذیری‌های تاریخی و رویدادهایی که باید اتفاق بیفتد، سوق می‌دهد.

وی در پایان گفت: روز جهانی قدس یک پیروزی معنوی بزرگ برای مسلمانان است؛ پس از آنکه همه جهان پیوسته در پی نابودی اسلام و نابودی مسلمانان بودند، ناگهان همه چیز به وحدت و مقاومت تبدیل شد و در این پیروزی، قدرت مسلمانان آشکار شد و نشانه‌های سنن الهی- قرآنی، پیروزی نهایی در فلسطین را نوید داد.

اشغال فلسطین عامل اصلی بحران‌های منطقه است

زهرا سلامی، استاد دانشگاه و پژوهشگر دینی در این وبینار بین‌المللی اظهار کرد: بدون شک بزرگترین چالشی که جهان اسلام از آن رنج می‌برد، اشغال فلسطین توسط یک جریان جنایتکار، فاشیست، نژادپرست و خونریز است. این اشغالگری عامل اصلی بحران‌ها، درگیری‌ها، تفرقه و عقب‌ماندگی است که منطقه از آن رنج می‌برد.

آزادی قدس شریف جز با وحدت میان دولت‌ها و ملت‌های مسلمان محقق نمی‌شود

وی افزود: اصرار ملت فلسطین به مطالبه حق خود با تقدیم شهدا و مجروحان در این راه و ادامه این پدیده به شکل فزاینده بعد از طوفان الاقصی بر همه آزادگان جهان لازم می‌دارد که از آنها حمایت کرده و جهان اسلام سهم بیشتری از این مسئولیت را برعهده بگیرد.

این بانوی پژوهشگر کشورمان در ادامه سخنان خود تصریح کرد: مواضع امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای (دام ظله) بیانگر دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در رابطه با فلسطین و به ویژه قدس است.

سلامی در ادامه طوفان الاقصی را حادثه‌ای مهم و استثنایی توصیف و اظهار کرد: رژیم صهیونیستی می‌خواست با بمباران بیمارستان‌ها، مدارس، اجتماعات مردمی و کشتار کودکان این طوفان را خاموش کند، اما ناکام ماند و هرگز نخواهد توانست به این امر دست یابد. این طوفان هرگز با این جنایات به پایان نخواهد رسید.

اتحاد تنها راه شکست رژیم صهیونیستی است

ذهبیه الفاهم، مدیر انجمن فرهنگی الهدی و فعال اجتماعی تونسی در این وبینار گفت: روز جهانی قدس از ایام الله و روز فریاد و بیداری همه مسلمانان و آزادگان جهان برای تحقق پیروزی نهایی در فلسطین است. روز جهانی قدس فقط متعلق به مسلمان نیست بلکه یک روز جهانی است. روز جهانی قدس، روز بیداری و بصیرت است که صهیونیست‌ها و حامیان و مزدوران و پیروانشان را به لرزه انداخته است.

آزادی قدس شریف جز با وحدت میان دولت‌ها و ملت‌های مسلمان محقق نمی‌شود

این فعال اجتماعی تونسی خاطرنشان کرد: محور مقاومت به تنهایی در حال حمایت از ملت فلسطین است و آزادگان جهان نیز به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم از راه‌های مختلف مانند تحریم کالاهای شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی، از فلسطینیان پشتیبانی‌ می‌کنند.

ذهبیه الفاهم تأکید کرد: بجز اتحاد، هیچ راه دیگری برای رهایی از این غده سرطانی وجود ندارد و این همان راهی است که امام خمینی(ره) ما را به آن فراخواند.

ملت‌های مسلمان برای آزادی قدس شریف متحد خواهند شد

منى بعزاوى، استاد دانشگاه تونس نیز گفت: امام خمینی(ره) شخصیت بزرگی به‌شمار می‌رود که به جهادگر انقلابی معروف است. وی با سیاستی سازنده و مشروع در برابر نیروهای غربی ایستادگی کرد و استقلال جمهوری و موازین اسلامی را بازگرداند.

آزادی قدس شریف جز با وحدت میان دولت‌ها و ملت‌های مسلمان محقق نمی‌شود

 وی افزود: امروز شاهد تلاش‌های ایران در حمایت از مسئله فلسطین در راستای عمل به وصیت امام راحل(ره) هستیم که از ارکان اصلی این وصیت تحقق تقریب و وحدت مذاهب اسلامی است و ایران اسلامی تا امروز به آن پایبند است. آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران نیز مسیر امام را ادامه داده و معتقدند وحدت اسلامی به حل منازعات و اختلافات کمک می‌کند و دیپلماسی وحدت اسلامی پشتوانه محکمی برای روابط کشورهای مختلف و همچنین دفاع از مسائل جهان اسلام و در رأس آن مسئله فلسطین است.

بعزاوى تأکید کرد: امام خمینی(ره) در پی بیداری وجدان‌ها در حمایت از فلسطین و ریشه کن کردن غده سرطانی اسرائیل از سرزمین و مردم فلسطین بودند. جنگ بین مستضعفان و مستکبران به عنوان جنگ هویتی آغاز شد و ما به یقین می‌دانیم که هویت اسلامی ثابت است و ملت‌های مسلمان برای آزادی قدس شریف، پایتخت ابدی فلسطین متحد خواهند شد و این مهم جز با ایجاد وحدت بین دولتها و ملتهای مسلمانان محقق نخواهد شد.

تشریح مفاهیم روز قدس در اندیشه امام راحل

امل الحسينی، استاد پژوهش‌های قرآنی دانشگاه کوفه نیز در این وبینار بین‌المللی گفت: تعیین آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس از این جهت اهمیت داشت ک  روز قدس مخصوص مسلمین نبود، بلکه یک روز جهانی بود و این نشان می‌دهد که امام(ره) ابعاد جهانی آن را به عنوان مصداق مبارزه حق و باطل در نظر گرفته است.

آزادی قدس شریف جز با وحدت میان دولت‌ها و ملت‌های مسلمان محقق نمی‌شود

وی با بیان اینکه روز جمعه  عید همه مسلمانان است که با تکیه و تقرب به درگاه خداوند برای اقامه نماز جماعت و جمعه به مساجد می‌روند و وحدت و الفت بین مسلمانان و مؤمنان برقرار است، گفت: روزهای آخر ماه رمضان، به ویژه جمعه‌ها، ویژگی های عبادی مهمی دارند. طلوع آن بیانگر ظهور حق با فریادی است که به وقوع می پیوندد و جهان را به ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بشارت می‌دهد، یهودیان را برای همیشه از فلسطین بیرون خواهد کرد و بیت المقدس جایگاه برپایی حکومت عدل الهی خواهد بود.

انتهای پیام
captcha