سرلشگر الدویری: ایران معادله بازدارنده جدیدی را اجرا کرد
کد خبر: 4210547
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸

سرلشگر الدویری: ایران معادله بازدارنده جدیدی را اجرا کرد

کارشناس نظامی شبکه الجزیره با بیان اینکه حجم و اثربخشی حملات ایران به سوی اسرائیل هنوز مشخص نیست، گفت: این حملات قواعد جدیدی را برای بازدارندگی و مقابله به‌مثل ایجاد کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، سرلشگر فایز الدویری، کارشناس نظامی، در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت: تهران به دنبال ایجاد قواعد جدیدی مبتنی بر بازدارندگی متقابل است و حمله به خاک ایران با هدف قرار دادن اسرائیل مواجه خواهد شد.
 
وی در واکنش به ادعای ارتش رژیم اسرائیل مبنی بر اینکه «بیشتر موشک‌های ایران را رهگیری کرده است»، گفت: «اگر این ماجرا صحت داشته باشد، به دلیل در اختیار داشتن بسیاری از سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل است.»
 
این کارشناس نظامی گفت: گنبد آهنین اسرائیل برای مقابله با موشک‌های کوتاه‌برد با برد بین 5 تا 75 کیلومتر و گلوله‌های توپخانه‌ای طراحی شده است اما می‌تواند با موشک‌های بالدار نیز زمانی که در تیررس آن باشد مقابله کند.
 
الدویری افزود: انتقال به سامانه «فلاخن داوود» (دیویدز اسلینگ) دارای برد متوسط به سطح بالاتر یعنی موشک‌های پاتریوت و تبدیل سامانه ختس 2 به ختس 3 ، به معنای آن است که اسرائیل 5 سطح پدافندی خود را که هنوز در حال آزمایش است، فعال کرده است.
 
با این اوصاف الدویری معتقد است که فعال کردن همه این سیستم‌های دفاعی ممکن است 80 درصد از اشیاء مهاجم را دفع کند نه 90 درصد که رژیم اسرائیل ادعا می‌کند.
 
الدویری در خصوص تسلیحات استفاده شده در این حملات گفت: ایران سامانه‌های موشکی بسیاری از جمله کروز و موشک‌های بالدار را در اختیار دارد که رسیدن آنها به اسرائیل حدود 2 ساعت زمان نیاز دارد. همچنین موشک‌های فراصوت (هایپرسونیک) که در کمتر از 13 دقیقه به اسرائیل می‌رسند.
 
این کارشناس نظامی در پایان گفت: ایران در این حملات از موشک‌های فراصوت استفاده نکرده است و اگر اسرائیل پاسخ این حملات را بدهد، ممکن است ایران آنها را برای عملیات آینده مورد استفاده قرار دهد.
 
شایان ذکر است، سامانه‌ فلاخن داوود، سیستم پدافند هوایی اسرائیلی است که برای رهگیری موشک‌های بالستیک تاکتیکی، راکت‌های میان‌برد و دوربرد و موشک‌های کروز طراحی شده است.
 
پاتریوت نیز سامانه دفاع هوایی موشکی است که توانایی مقابله با موشک‌های بالستیک تاکتیکی، موشک‌های کروز و هواگردها را در همه شرایط آب و هوایی و در هر ارتفاعی دارا است.
 
ختس(پیکان) هم نوعی سامانه دفاع ضدبالستیک است که از سال ۱۹۸۶ به‌طور مشترک توسط اسرائیل و آمریکا تولید می‌شود و توانایی بالاتری برای رهگیری موشک‌های بالستیک نسبت به سیستم مشابه آمریکایی ام‌آی‌ام-۱۰۴ پاتریوت را دارد.  
انتهای پیام
captcha