خشم مسلمانان هند از اظهارات اسلام‌هراسانه نارندرا مودی
کد خبر: 4211848
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۴

خشم مسلمانان هند از اظهارات اسلام‌هراسانه نارندرا مودی

سخنان اسلام‌هراسانه نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در یک اجتماع انتخاباتی باعث خشم و نگرانی مسلمانان این کشور شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از سی ان ان، فعالیت‌های انتخاباتی در پرجمعیت‌ترین کشور جهان در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری شدت گرفته است. 

پیش‌بینی می‌شود حزب حاکم بهاراتیا جاناتا (BJP) برای سومین دوره متوالی  در این انتخابات پیروز شود.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند که در مقابل جمعیت زیادی در ایالت راجستان غربی این کشور سخنرانی می‌کرد، گفت: اگر حزب مخالف به قدرت برسد، کنگره ملی هند، ثروت کشور را بین نفوذی‌ها و کسانی که فرزندان بیشتری دارند تقسیم خواهد کرد؛ اشاره آشکار او به جامعه مسلمانان این کشور بود.

وی مدعی شد: زمانی که آنها (حزب مخالف) در قدرت بودند، گفتند مسلمانان در درجه اول بر منابع کشور حق دارند. آنها تمام دارایی شما را جمع می‌کنند و بین کسانی که فرزندان بیشتری دارند تقسیم می‌کنند. آنها ثروت را در میان نفوذی‌ها توزیع خواهند کرد. آیا فکر می‌کنید پول‌هایی که به سختی به دست آورده‌اید باید در اختیار نفوذی‌ها قرار گیرد؟ آیا این را می‌پذیرید؟.

این اظهارات از سوی اپوزیسیون که مدت‌هاست مودی و BJP را به استفاده از سخنان تفرقه‌افکنانه و تحریک احساسات ملی‌گرایانه برای کسب محبوبیت متهم کرده‌اند محکوم شده است.

اعضای اپوزیسیون از کمیسیون انتخابات هند (ECI) خواسته‌اند تا بررسی کند که آیا اظهارات مودی قوانین رفتاری این نهاد را نقض می‌کند یا خیر. این قانون بیان می‌کند که سیاستمداران نباید بر اساس کاست (طبقه اجتماعی) و احساسات جمعی فعالیت کنند. فعالیت‌هایی که ممکن است اختلافات را تشدید کند یا نفرت متقابل ایجاد کند یا باعث تنش بین جوامع و ادیان نیز مجاز نیست.

سخنان مودی با واکنش گسترده جامعه مسلمان روبه‌رو شده است. رعنا ایوب، روزنامه‌نگار برجسته مسلمان در ایکس نوشت: این سخنان، نفرت‌انگیز هدفمند، مستقیم، وقیحانه علیه یک جامعه است.

اسدالدین اویسی، قانونگذار مسلمان و رئیس مجلس اتحاد المسلمین سراسر هند هم گفت: مودی امروز مسلمانان را نفوذی و افراد پرفرزند خواند. از سال 2002 تا به امروز، تنها ضمانت مودی سوء استفاده از مسلمانان و کسب رأی بوده است.

ملک ارجون خارگ، رئیس کنگره هند، اظهارات مودی را سخنان نفرت‌پراکنانه و یک ترفند خوب فکر شده برای منحرف کردن توجهات توصیف کرد.

وی گفت: امروز نخست‌وزیر آنچه را که از ارزش‌های سازمان شبه نظامی راستگرای هندو راشتریا سویامسواک سانگ (که مودی زمانی یکی از اعضای جوان آن بود و BJP به آن وابسته است) آموخته بود بیان کرد.

مودی در سال 2014 با وعده توسعه و مبارزه با فساد به قدرت رسید، محبوبیت خود را در دوره ریاست جمهوری خود افزایش داد و پنج سال بعد مجدداً انتخاب شد. در دهه گذشته، مودی و BJP متهم شده‌اند که با سیاست‌های ملی‌گرایانه هندو، دو قطبی‌سازی دینی را پیش می‌برند و موجی از اسلام‌هراسی و درگیری‌های جمعی مرگبار را در بزرگترین دموکراسی سکولار جهان به راه انداخته‌اند.

 اقلیت مسلمانان هند حدود 230 میلیون نفر  است و مسلمانان قرن‌هاست در هند امروزی زندگی می‌کنند. اما یک گزاره نادرست که توسط برخی از ملی‌گرایان هندو مطرح می‌شود این است که مسلمانان را به بیگانه و غریبه بودن متهم کنند.

BJP بارها مدعی شده که بر اساس مذهب تبعیض قائل نیست و با همه شهروندان یکسان رفتار می‌کند. اما گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که اختلافات در کشور 1.4 میلیارد نفری افزایش یافته است.

گزارش اخیر گروه تحقیقاتی «India Hate Lab» مستقر در واشنگتن نشان داد که سخنان ضد مسلمانان به طرز چشمگیری افزایش یافته است، که 668 مورد از این موارد را در سال 2023 ثبت کرده است. این گزارش گفت که از این موارد، 75 درصد در ایالت‌های تحت حاکمیت BJP رخ داده است.

انتهای پیام
captcha