دومین سال است که از نبود حجتالاسلام سعید شیری، از اساتید مهدویت در همدان میگذرد، اما این مدت کوتاه به دوستداران حوزه مهدویت دهها سال گذشته است. هر روزی که از نبود وی میگذرد ابعاد جدیدی از کارهایش در راستای مهدویت آشکار میشود، بهطوری که همکارانش میگویند سعید خودش و زندگیاش را فدای حضرت مهدی(عج) کرده بود.
گرچه نمیتوان چنین شخصیتهایی را جایگزین کرد، اما دشمن بداند با خوشحالی از نبودن افراد و اساتیدی همچون سعید شیری که در ایجاد شناخت و معرفت مردم نسبت به امام زمان(عج) بسیار تأثیرگذار بودند، خون مهدویت را در رگ و ریشه جوانان این مرز و بوم بیشتر به جریان میاندازد.
مرحوم حجتالاسلام سعید شیری، پژوهشگر حوزه مهدویت و متخصص در این حوزه بود که چندین سال بهطور مداوم با خبرگزاری ایکنا همکاری داشت. مصاحبههای مهدویت وی هر هفته، صبح روز جمعه در این خبرگزاری منتشر میشد. متأسفانه این معلم با اخلاق را طی سانحه تصادف در 10 اردیبشهت سال 1401 از دست دادیم. اخلاقمداری و کار با اخلاص برای امام زمان(عج) شاخصه مهمی از شخصیت این معلم بزرگوار بود که وی را در ذهن ماندگار کرده است.
از اینرو به مناسبت دومین سال درگذشت این استاد دلسوز و معلم بااخلاق به گفتوگو با دوستان و همکاران وی پرداختهایم که تقدیم مخاطبان میشود.
حجتالاسلام والمسلمین سعید کاظمی، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی همدان به خبرنگار ایکنا از همدان گفت: مرحوم سعید شیری مردی مخلص و جهادگر بود که بدون اغراق میتوان گفت کمتر کسی از بین مبلغان همچون وی اهتمام ویژهای به حوزه مهدویت دارند. مرحوم شیری جهادیترین، پرکارترین و با اخلاصترین فرد در حوزه مهدویت بود و آشنایی بنده با مرحوم به سالهای اولیه طلبگی برمیگردد که سطح دو و سه را در حوزه با هم گذراندیم و از همان زمان همکاری و دوستی ما با یکدیگر آغاز شد.
این پژوهشگر حوزه مهدویت به حدی خوشخلق و خوشاخلاق بود و تبسم همیشگی داشت که موجب میشد از همنشینی با وی احساس لذت کنیم. علاوه بر این رفتار خوب و حسنهای که داشت، ممارست و پیگیری علمی بهویژه در حوزه مهدویت از جمله ویژگیهای خاص وی بود که البته بسیار برای این مباحث وقت میگذاشت.
پاسخگویی به شبهات مهدوی و همکاری با فعالان رسانهای در این حوزه، در فضای حقیقی و همچنین بهصورت گسترده در فضای مجازی از جمله فعالیتهای جهادیاش بود. خاطرم هست در دانشگاه کلاس داشتم و به مباحث شبههشناسی رسیده بودیم و کلاس بهصورت پرسش و پاسخ برگزار میشد از آنجا که مرحوم شیری به شبهات مهدویت کاملاً اشراف داشت از وی خواستم چند جلسه کلاس بنده را برگزار کند، پس از پایان این دوره وقتی خواستم حقالزحمه این چند ساعت را برایش پرداخت کنم امتناع کرد و گفت من هر کاری که برای مهدویت میکنم از آن پولی دریافت نمیکنم، این جریان برای بسیاری از دوستان و همکاران دیگر اتفاق افتاده بود و کاملاً میدانستیم که وی کار برای مهدویت را کاملاً مخلصانه انجام میدهد. این مطلب نشانگر میزان اعتقاد و اخلاص حجتالاسلام شیری به امام زمان(عج) و مسئله مهدویت بود که بسیار ستودنی و بینظیر است.
یکی از دغدغههای مهم مرحوم شیری پیگیری مباحث مهدویت بهصورت علمی و منطبق بر موازین اسلامی بود تا مردم بتوانند بیشتر و بهتر با این موضوع آشنا شوند. آنچه که وی را بسیار آزار میداد اطلاعات ناقصی بود که در این حوزه وجود دارد و درصدد آن بود با روشنگری علمی بتواند شبهات را برطرف و بسیاری از فرقههایی را که در این حوزه شکل گرفته بود با علم و منطق رد کند.
حرکتی که حجتالاسلام شیری ذیل مسئله مهدویت آغاز کرد موجب احیای این مبحث در همدان شد؛ به عبارتی نمیتوان نقش وی را در دانش مهدویت در همدان نادیده گرفت هر چند ساختار و مدیریت حوزه علمیه نیز در این موفقیت نقش مهمی داشت. با آموزش و تربیت مدرسان و پژوهشگران حوزه مهدویت، امروزه مسیر این پژوهشگر ادامه دارد، بهطوری که ما در گذشته این تعداد متخصص مهدویت در همدان نداشتیم.
لازم است از مجموع دستنوشتهها، فعالیتها در فضای مجازی و مصاحبههای وی کلیپ و یا مستندی ساخته شود که در راستای الگوسازی برای تبلیغ در حوزه مهدویت قطعاً مؤثر خواهد بود.
قطعاً فقدان حجتالاسلام شیری را حداقل در برش استانی با تعبیر خسران و ضایعه میتوان یاد کرد که اگر عمر شریف وی ادامه داشت استان همدان از فعالیتهای بسیار علمیاش در حوزه مهدویت ارتقا یافته بود. آنچه که از باورهای مهدوی در وجود وی نهادینه شده بود همان روحیه وظیفهمداری، روحیه جهادی، اخلاق نیکو و خوشخلقی با همگان بود و این همان چیزی است که باور و اعتقاد به امام زمان(عج) در وجود وی ساخته بود.
حجتالاسلام جعفر علینقی، مدرس دانشگاه و مدیر مؤسسه کلامی احیاء همدان نیز در ادامه به ایکنا گفت: آشنایی ما به دوران نوجوانی برمیگردد که با یک سال اختلاف در مقطع راهنمایی هم مدرسهای بودیم. آن مرحوم علاقه زیادی به فوتبال داشت و طرفدار سرسخت پرسپولیس بود. حتی بعد از ورود به حوزه نیز بهطور جدی پیگیر مسابقات بود. البته مطالعه مجلات و روزنامههای هم کار هر روزش بود.
یادم هست در سال ۱۳۸۰ که مشغول تحصیل در دبیرستان بود در جلسه هیئت مذهبی روستا که در عباسیه برگزار میشد کنار هم نشسته بودیم، با توجه به اطلاع از ورود بنده به حوزه، از شرایط و ویژگیهای طلبگی و ورود به این نهاد علمی و معنوی سؤالهایی پرسید و بنده مشوقانه به پرسشهایش پاسخ دادم؛ یادش بخیر پس از ورود وی به حوزه علمیه همیشه به شوخی میگفت شما منو گمراه کردی و کلی میخندیدیم.
بعد از ورود حجتالاسلام شیری به حوزه ارتباط ما وثیقتر شد و آغاز رفاقتی قریب به ۲۰ سال، گرچه سوگمندانه حادثه ناگوار تصادف در اردیبهشت ۱۴۰۱، باعث داغ فراقی جانسوز شد ولی زیارت مرقدش در کنار قبور شهدای دستجرد و مرور خاطرات شیرینش فرحزا و البته موجب افسوس فقدان دوستی با صفاست. اکنون نیز این مصاحبه باعث دلتنگی شد و قرین با قطرات باران فصل بهار، یاد خزان عمرش چشمانم را بارانی کرد.
از ویژگیهای اخلاقی وی میتوان به خوشاخلاقی، ولایتمداری و نسبت به مکتب، دغدغهمند بودن را اشاره کرد و همین شاخصه وی را به مباحث مهدویت کشاند و معتقد بود نشر مباحث مهدوی معرفتزا و تعهدآور و موجب اصلاح امور جامعه است.
قاعدتاً اعتقاد به مهدویت سازنده و تکلیفآور است؛ خوشاخلاقی و ارتباط خوبش با همه افرادی که با وی حشر و نشر داشتند مؤید سازندگی باور به مهدویت در وی بود. افزون بر اینکه این باور، حجتالاسلام شیری را در جهت گسترش مباحث مهدوی بیش از حد پرتلاش کرده بود.
همه باهم بودنها خاطره است ولی یادم نمیرود اوایل دهه 80 که با هم در مسجد جامع همدان معتکف بودیم به فکرمان زد در روستا هم برنامه اعتکاف را راهاندازی کنیم که برای سال بعدش علیرغم موانع جدی که بود اعتکاف را در دستجرد راه انداخت و الحمدلله هنوز هم جوانان دغدغهمند روستا آن را هر سال در لیالی قدر برگزار میکنند.
از نظر وی حوادث کلان سیاسی اجتماعی دنیا مرتبط با اندیشه موعودباوری است که در کتاب خودش با نام «غوغای منجیگرایی» به آن پرداخته است. از رهگذر همین اندیشه سعی داشت به مناسبتهای مختلف پلی بین مباحث مهدوی و مسائل روز بزند که در غالب مصاحبهها و نوشتههای وی این پیوند متبلور است.
خدا را شکر به جهت برگزاری مقطع سطح ۴ (یا همان دکتری) تخصصی مهدویت در مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام باقر(ع) همدان دانشپژوهان این رشته منشأ خدماتی هستند ولی ارتباطگیری و تلاش وافر و مبتکرانهای که مرحوم شیری بهعنوان یکی از دانشپژوهان این دوره در عرصه مهدویت داشتند جایش خالی است.
علاقه شدید، ابتکار عمل و پرکاری، نویدبخش آینده درخشانی جهت خدمات وی در دکترین مهدویت برای همدان بود که با فقدانش این روند متوقف شد. امید است همدورهایهای وی ادامهدهنده این مسیر سازنده باشند.
تشریح فعالیت در حوزههای مختلفی را میتوان اینگونه بیان کرد؛ فعالیت علمی در مباحث مهدوی که از تحقیق در اواسط دهه 80 شروع و در اواخر دهه ۹۰ قرین با تحصیل در مقطع تکمیلی این رشته و تدریس در حوزه و دانشگاه به اوج خود رسیده و شروع ثمردهی فرآیند تحقیقات وی در این عرصه بود.
فعالیتهای تبلیغی و فرهنگی وی در خوابگاههای دانشجویی و در دو سال آخر عمرش در مقام معاونت نهاد نمایندگی رهبری دانشگاه ملایر که به اعتراف مسئول وقت نهاد آنجا، باعث نمونه شدن نهاد دانشگاه ملایر در کل کشور شده بود.
تألیف در مباحث مهدویت که سه جلد کتاب به مرحله تدوین و نشر راه یافته بود و آثار دیگری که در دست چاپ داشت. همچنین همکاری خوبی که با دانشگاهها، نهادها و اصحاب رسانه و ارتباط کاری خوبی که با ما در مؤسسه کلامی احیاء همدان داشت؛ بهطور مثال ما شبهات مهدویت را که مخاطبان مؤسسه میپرسیدند برای وی ارسال میکردیم، پاسخ میداد و نیز شبهات دانشجویان ملایر را در سایر موضوعات اعتقادی به مؤسسه احیاء میفرستاد و پاسخش را برای وی ارسال میکردیم. همچنین مصاحبهها و کلیپهایی از حجتالاسلام شیری در نقد فیلمهای سینمایی هالیوودی با موعود منجیگرایی ضبط شده است.
اخلاق خوب و مراوده منطقی که با همه داشت بهخصوص پرکاری در کار ویژهای که برای خودش تعریف کرده بود یعنی ترویج معارف مهدوی باعث علاقه زیاد سایرین به آن مرحوم شده بود.
یادآور میشود، در تقویم ایکنای همدان، 10 اردیبهشتماه، سالروز از دست دادن استادی است که در حوزه مهدویت مخلصانه و جهادی تلاش کرد و اینکه اعضای این خبرگزاری هر سال در این تاریخ و در جریان مباحث مهدوی یاد حجتالاسلام شیری را زنده میدارند، مزد تلاشهای خالصانه وی برای صاحبالزمان(عج) و در راستان تبیین مباحث مهدوی است.
حجتالاسلام سعید شیری، استاد حوزه علمیه ملایر و کارشناس حوزه مهدویت، ۱۰ اردیبهشتماه 1401 همزمان با ۲۸ رمضان در پی سانحه تصادف دعوت حق را لبیک گفت.
عاطفه ابرار پیراسته
انتهای پیام