به گزارش ایکنا از همدان، در حکومت عدل جهانی امام زمان(عج)، که به عنوان عصر ظهور و برقراری صلح و عدالت مطلق شناخته میشود، جایگاه و منزلت هر فرد بر اساس تقوا، ایمان و عمل صالح او تعیین خواهد شد. ثروت و فقر هیچ نقشی در تعیین جایگاه افراد در این جامعه نخواهد داشت و همه افراد در سایه عدالت الهی و کرامت انسانی زندگی خواهند کرد.
در حکومت حضرت حجت(عج) که عدالتمحور است، جایگاه ویژهای برای مستضعفان در نظر گرفته شده که ریشه در آیات قرآن و روایات متعدد دارد. مستضعفان که به عنوان اصحاب امام زمان(عج) نیز شناخته میشوند، در این حکومت نقشی محوری ایفا میکنند.
حجتالاسلام محسن الله وردی، پژوهشگر حوزه مهدویت و مدرس حوزه علمیه در همدان، در گفتوگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: در قرآن کریم آیات متعددی به جایگاه و منزلت مستضعفان در حکومت امام مهدی(عج) اشاره دارند مانند آیه 5 سوره قصص که خداوند میفرماید وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ و ما اراده کردیم به کسانی که در زمین ستمدیده شده بودند نعمت دهیم و آنان را پیشوایان و وارثان قرار دهیم و به آنان در زمین قدرت و تمکن دهیم و به فرعون و هامان و لشکریانشان آنچه را از آن بیم داشتند نشان دهیم.
مفسران و روایات، این آیه را نویدبخش حکومت مستضعفان در آخرالزمان به رهبری امام مهدی(عج) میدانند. مستضعفان در این آیه، افرادی معرفی شدهاند که به لحاظ ظلم و ستم ستمگران، ضعیف و ناتوان شدهاند و خداوند وعده داده است که آنها را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهد.
احیای کرامت انسانی در پرتو تعالیم اسلام: در حکومت امام زمان(عج) کرامت و منزلت ذاتی همه انسانها، فارغ از ثروت و جایگاه اجتماعی، مورد احترام و پاسداشت قرار خواهد گرفت. روایات متعددی در این زمینه وجود دارد، از جمله حدیثی از امام علی(ع) که میفرمایند هر کس مؤمنی را ذلیل کند، مرا ذلیل کرده و هر کس مؤمنی را گرامی بدارد، مرا گرامی داشته است.
امام علی (ع) در حفظ عزت مؤمنان بسیار کوشا بودند و حتی همراهی پیادهها را با خود بر اسب یا مرکب نمیپسندیدند. زمانی که از جنگ صفین باز میگشتند، به قبیله شبام رسیدند. حرب بن شرحبیل شبامی همراه با ایشان حرکت میکرد و امام سواره و او پیاده در رکاب ایشان بود. حضرت به او فرمودند برگرد، زیرا پیاده آمدن تو با من، برای من که زمامدار هستم، فتنهآفرین و موجب ذلت و خواری مؤمن میشود. امیرالمؤمنین علی(ع) جایی دیگر به طور کلی فرمودند همراهی پیاده با سواره، هم برای سواره گمراه کننده و فسادآور است و هم برای پیاده ذلت و خواری به بار میآورد.
امام صادق (ع) درباره عزت و کرامت مستضعفان فرمودند هنگامی که قائم (عج) ظهور کند، مستضعفان ذلیل و خوار سر بلند میکنند و عزیز میشوند.
توزیع عادلانه ثروت: یکی از مهمترین اهداف حکومت امام زمان(عج) ریشهکن کردن فقر و محرومیت و توزیع عادلانه ثروت در جامعه خواهد بود. در روایات متعددی به این موضوع اشاره شده است، از جمله حدیثی از امام باقر(ع) که میفرمایند مال خداوند در زمین برای بندگان اوست، پس باید در آن با یکدیگر همیاری کنند.
حمایت از اقشار آسیبپذیر: امام زمان (عج) حامی و پناهگاه مستضعفان و نیازمندان خواهد بود و با تدابیر ویژه، نیازهای اساسی آنها را برطرف خواهد کرد. در روایتی از پیامبر اکرم (ص) آمده است هر کس مؤمن گرسنهای را سیر کند، خداوند او را از غذای بهشت سیر خواهد کرد.
امام علی (ع) فرمودند مهدی (عج) زمین را پر از عدالت و قسط میکند، چنان که از ظلم و ستم پر شده باشد. خداوند ذلیلان را عزیز گرداند و پابرهنگان را صاحب نعمت کند.
امام باقر (ع) فرمودند مهدی(عج) از مشرق زمین قیام میکند و یاران او از مستضعفان و محرومان هستند.
ایجاد فرصتهای برابر: همه افراد در حکومت امام زمان(عج) از فرصتهای برابر برای رشد و تعالی برخوردار خواهند بود و استعدادها و تواناییهایشان بدون هیچ مانعی شکوفا خواهد شد. در حدیثی از امام صادق (ع) آمده است علم، زیور و آرایش مؤمن در دنیا و آخرت است.
ترویج عدالت اجتماعی: مستضعفان در این حکومت به عنوان نمادی از مظلومان و ستمدیدگان، جایگاهی ویژه خواهند داشت و امام زمان (عج) با برقراری عدالت اجتماعی، حق آنها را از ظالمان خواهد گرفت.
ایجاد جامعهای توحیدی: مستضعفان در این حکومت به عنوان الگویی از ایمان و تقوا، نقش مهمی در ترویج ارزشهای اسلامی و ایجاد جامعهای توحیدی خواهند داشت.
تکمیل رسالت انبیاء: مستضعفان در این حکومت به عنوان وارثان حقیقی پیامبران الهی، رسالت انبیاء را در زمینه برقراری عدالت و ظلمستیزی به ثمر خواهند رساند.
مستضعفان در حکومت امام زمان (عج) از جایگاه ویژهای برخوردار است و این امر نشاندهنده اهمیت عدالت اجتماعی، ایمان و تقوا و ظلمستیزی در آموزههای اسلامی و روایات مربوط به حکومت امام زمان (عج) است. مستضعفان در حکومت مهدوی دارای ویژگیهای اخلاقی برجسته هستند که از جمله آنها میتوان به چند مورد اشاره کرد:
ایمان و تقوا: مستضعفان در این حکومت افرادی با ایمان و تقوا هستند که تسلیم اوامر الهی بوده و از گناهان دوری میکنند.
صبر و استقامت: آنها در برابر ظلم و ستم ستمگران صبر پیشه میکنند و امید خود را به خداوند از دست نمیدهند.
تلاش و کوشش: مستضعفان در این حکومت افرادی تلاشگر و کوشا هستند که برای کسب روزی حلال و تأمین معیشت خود تلاش میکنند.
قناعت: آنها قناعت پیشه میکنند و به داشتههای خود راضی هستند.
ایثار و فداکاری: مستضعفان در این حکومت افرادی ایثارگر و فداکار هستند که حاضرند جان و مال خود را در راه یاری امام زمان (عج) و برقراری عدالت و حق فدا کنند.
انتهای پیام