محمدجواد صدیق، مدیر بنیاد قرآن استان همدان در گفتوگو با ایکنا از همدان با اشاره به ویژگیهای یک رئیسجمهور قرآنی و شایسته اظهار کرد: در آیه پنجم سوره جمعه میخوانیم: «مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا ۚ بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ ۚ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ؛ وصف حال آنان که علم تورات بر آنان نهاده شد و بدان مکلف شدند ولی آن را حمل نکردند و خلاف آن عمل کردند در مثل به حماری ماند که بار کتابها بر پشت کشد و از آن هیچ نفهمد و بهره نبرد، آری مثل قومی که حالشان این است که آیات خدا را تکذیب کردند بسیار بد است و خدا هرگز ستمکاران را به راه سعادت رهبری نخواهد کرد.
در این آیه از قرآن کریم نیز از کسی که علم دارد ولی به آن عمل نمیکند بهعنوان چهارپایی یاد شده که فقط کتاب حمل میکند. در مجموع روخوانی، روانخوانی، تجوید، حفظ و قرائت قرآن همگی پایه و مقدمه کار هستند و اصل و اساس پیادهسازی آیات قرآن است.
یک رئیسجمهور قرآنی و دغدغهمند وقتی میتواند به امور کشور رسیدگی کند و قوانین را در جامعه پیاده کند که ابتدای امر آیات قرآن در زندگی و رفتارش تجلی یافته باشد. وقتی شخصی حافظ کل قرآن باشد ولی به آن عمل نکند این حفظ هیچ تأثیر مثبتی در زندگیاش نخواهد داشت.
یک رئیسجمهور شایسته نیز شخصی است که آیات قرآن از جمله فسادستیزی، مبارزه با کفر و نفاق، مبارزه با ستمگران و... در وجودش و در کارنامه اعمالش تجلی یافته باشد.
ولایتپذیری و اطاعت از ولی یک دستور الهی است؛ خداوند در آیه ۵۹ سوره نساء میفرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا؛ ای اهل ایمان، فرمان خدا و رسول و فرمانداران از طرف خدا و رسول که از خود شما هستند اطاعت کنید، پس اگر در چیزی کار به نزاع کشد آن را به حکم خدا و رسول بازگردانید اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید. این کار برای شما بهتر و خوشعاقبتتر خواهد بود.»
بنابراین یک رئیسجمهور شایسته و اصلح شخصی است که پیرو ولی فقیه باشد و از ایشان اطاعت کند که در غیر این صورت کشور دچار دو دستگی شده و این تضاد موجب عقبماندگی جامعه خواهد شد.
خداوند در آیه ۵۸ سوره نساء تأکید میکند که امانتها را به اهلش بسپارید در این آیه از قرآن میخوانیم: «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ ۚ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا؛ همانا خدا به شما امر میکند که امانتها را به صاحبانش باز دهید و چون حاکم بین مردم شوید به عدالت داوری کنید. همانا خدا شما را پند نیکو میدهد، که خدا شنوا و بیناست.»
با بررسی آیات دیگری از قرآن اینگونه میتوان تفسیر کرد که به کسی میتوان امانت سپرد که تعهد و تقوا داشته باشد، اصل دوم نیز تخصص و کاربلدی است.
رسول اکرم(ص) درباره ابوذر میفرماید: آسمان و زمین راستگوتر از ابوذر به خود ندیده است در عین حال رسول اکرم(ص) درباره ایشان میفرماید: ابوذر مدیریت نکن چون در مدیریت ضعیف هستی. بنابراین تنها صداقت کافی نیست تخصص نیز لازمه کار است و امانتها را باید به اهلی سپرد که هم تخصص و هم تعهد داشته باشند.
شرکت مردم ایران در انتخابات یک امر شرعی محسوب میشود. رسول اکرم(ص) میفرمایند: «کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ؛ هر کدام از شما مسئول هستید» و درباره افرادی که به سخن شما گوش میدهند بازخواست خواهید شد. بنابراین همه ما در انتخاب سرنوشت خود مسئول هستیم و اگر در انتخابات شرکت نکنیم و در آینده وضعیت خوب نباشد نمیتوانیم از کسی انتظاری داشته باشیم.
از دیدگاه اسلام انسان بیتفاوت بهعنوان مسلمان شناخته نمیشود. پیامبر اکرم(ص) در حدیثی میفرمایند: «کسی که شب را صبح کند و در فکر کارگشایی مردم نباشد مسلمان نيست.» بنابراین مسلمان بودن فقط به ادای تکالیفی همچون نماز و روزه برنمیگردد، یک مسلمان حقیقی باید در صحنههای اجتماعی و سیاسی حضور فعالی داشته باشد. از این جهت شرکت در انتخابات یک وظیفه شرعی است.
عاطفه ابرار پیراسته
انتهای پیام