حجتالاسلام اصغر قاضیخانی، پژوهشگر حوزه مهدویت در گفتوگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه در روایات درباره مشخصات و ویژگیهای کارگزاران مهدوی نکاتی وجود دارد، اظهار کرد: برخی از کارگزاران حضرت شیعیان راستین هستند، در روایاتی چند، از شیعیان و پیروان راستین اهل بیت(ع) بهعنوان یاران آن حضرت در اداره جامعه جهانی یاد شده است. امام سجاد(ع) در این باره میفرماید: «إذَا قَامَ قَائِمُنَا أذْهَبَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ عَنْ شِيعَتِنَا الْعَاهَةَ وَ جَعَلَ قُلُوبَهُمْ كَزُبَر الْحَدِيدِ ... و يَكُونُونَ حُكَّامَ الْأَرْضِ وَ سَنَامَهَا؛ آنگاه که قائم به پا خیزد گرفتاریها از شیعه برطرف میشود و قلبهای آنها چون پارههای آهن خواهد شد و آنها فرمانروایان زمین و ستونهای آنها خواهند شد.»
دومین گروه از کارگزاران حکومت مهدوی برخی از رجعتکنندگان هستند، در این باره امام صادق(ع) میفرماید: «يَخْرُجُ مَعَ الْقَائِمِ عليه السلام مِنْ ظَهْرِ الْكُوفَةِ سَبْع وَعِشْرُونَ رَجُلًا ... فَيَكُونُونَ بَيْنَ يَدَيْهِ أَنْصَاراً وَ حُكّاماً؛ از پشت کوفه 27 نفر قائم را هنگام ظهور همراهی خواهند کرد. آنها پیشاپیش آن حضرت، یاران او و فرمانروایان خواهند بود.»
بیشتر بخوانید:
از جمله کارگزارانی که در روایات اشاره شده؛ فردی به عنوان سخنگوی حضرت است. این سخنگویی در عرصههای گوناگون اشاره شده است.
بیتردید حضرت همه نیازهای جامعه خود را در نظر دارد؛ در روایتی از امام باقر(ع) است که فرمود: «چون حضرت قائم در مکه قیام کند و برای متوجه کردن دیگران منادیش فریاد کشد که أَلَا لَا يَحْمِلُ أَحَدٌ مِنْكُمْ طَعَاماً و لا شراباً ... کسی خوردنی و آشامیدنی همراه خود بر ندارد، و سنگ حضرت موسی(ع) که به وزن یک بار شتر است، با آن حضرت است در هر منزلی که فرود آیند چشمه آبی از آن سنگ بجوشد که گرسنه را سیر و تشنه را سیراب کند و همان سنگ توشه آنهاست تا هنگامی که در نجف به پشت کوفه فرود آیند.»
حال چه این روایت را در معنای حقیقی آن بدانیم که کرامتی از آن حضرت بهشمار میآید و چه آن را نمادی از فراهم کردن همه نیازهای یاران خود در قیام؛ به هر صورت حکایت از این دارد که گروهی سرپرست فراهم کردن نیازهای مادی جامعه خواهند بود.
از دیگر کسانی که از وی بهعنوان سخنگوی حضرت یاد شده و میتوان بهعنوان یکی از کارگزاران حضرت از آنها یاد کرد کارگزاران فرهنگی است. در روایت امام باقر(ع) آمده است که ایشان فرمود: «أوَّلُ مَا يُظهرُ الْقَائِمُ مِنَ الْعَدْلِ أنْ يُنَادِيَ مُنَادِيهِ أَنْ يُسَلَّمَ صَاحِبُ النَّافِلَة لِصَاحِب الفَريضَةَ الْحَجَرَ الْأَسْوَدَ وَالطَّواف؛ نخستین نمود عدلگستری قائم آن است که سخنگوی او ندا دهد کسانی که نافله به جای آوردند سلام دهند و اطراف حجرالاسود و طواف را برای کسانی که قصد فریضه دارند خالی کنند.»
اگرچه به نظر میرسد اوج کمال انسانها در حکومت جهانی حضرت اقتضا میکند بزه و خلاف در آن دوران نورانی به کمترین اندازه ممکن برسد، اما شکی نیست که همه انسانها در یک اندازه نخواهند بود و برخی ممکن است دست به خلافهایی بزنند که نیازمند دادرسی و داوری باشد، از اینرو یکی از سفارشهای حضرت مهدی(عج) هنگام گسیل کارگزاران به سراسر گیتی داوری بر پایه آنچه حضرت در اختیار آنان قرار داده است، میباشد.
در روایات فراوانی به جایگاه و بزرگی یاران ویژه حضرت اشاره شده است از جمله ویژگیهای این گروه آن است که در دوران حکومت فرمانداران آن حضرت بوده همانگونه که هنگام قیام فرماندهان سپاه آن حضرت هستند.
امام صادق(ع) در این باره فرمودند: «كَأَنِّى أَنظُرُ إِلَى الْقَائِمِ عَلَى مِنْبَرِ الْكُوفَةِ وَ حَوْلَهُ أَصْحَابُهُ ثلاثمائة وَ ثَلَاثَةَ عَشَرَ رَجُلًا عِدَّةَ أهْل بَدْر وَهُمْ أصْحَابُ الألوية و هُمْ حُكّامُ اللهِ فِي أَرْضِهِ عَلَى خَلْقِه؛ گویا مینگرم قائم را بر فراز منبر کوفه در حالی که 313 مرد گرداگرد او به شمار اهل بدر حلقه زدهاند؛ آنها همانا پرچمداران و حاکمان خداوند در زمین بر بندگان هستند.»
بیشک به جهت گستردگی و فراگیری حکومت عدل مهدوی بر گستره زمین آن حضرت کارگزاران خود را به همه گیتی خواهد فرستاد. از امام صادق(ع) نقل است که در این باره فرمود: «إِذَا قَامَ الْقَائِمُ بَعَثَ فِي أَقَالِيمِ الْأَرْضِ فِي كُلِّ إِقْلِيمٍ رَجُلًا يَقُولُ عَهْدِكَ فِي كَفْكَ فَإِذَا وَرَدَ عَلَيْكَ مَا لَا تَفْهَمُهُ وَلَا تَعْرِفُ الْقَضَاءَ فِيهِ فَانْظُرْ إِلَى كَفْكَ وَ اعْمَلْ بِمَا فِيهَا؛ هنگامی که قائم قیام کند در کشورهای روی زمین در هر سرزمین یک نفر را خواهد گماشت و به او میگوید فرمان تو در کف دست تو است هر گاه کاری برای تو پیش آمد که آن را نفهمیدی و ندانستی چگونه در آن حکم کنی به کف خود بنگر و به آنچه در آن مکتوب است عمل کن.»
عاطفه ابرار پیراسته
انتهای پیام