کد خبر: 4227489
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۹
در گفت‌وگو با ایکنا تبیین شد

امام حسین(ع) از دیدگاه دانشمندان اهل سنت

مدرس حوزه علمیه در همدان به بیان دیدگاه‌های مختلف دانشمندان اهل تسنن درباره امام حسین(ع) پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی سلیمانیان، مدرس حوزه علمیه همدانحجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی سلیمانیان، مدرس حوزه علمیه همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با بیان اینکه توفیق ابوعلم یکی از دانشمندان اهل سنت این است که تحقیقات و پژوهش‌های مختلفی درباره قیام عاشورا و حضرت سیدالشهدا(ع) دارد و در پایان پژوهش و تحقیقات خود به نتایجی می‌رسد که در قالب چند جمله بیان می‌کند، گفت: او دانشمند مصری است و دیدگاه خود را درباره امام حسین(ع) این‌گونه بیان می‌کند: همان‌طور که جلوس و نشستن در مجلس قرآن عبادت است، نشستن در مجلس امام حسین(ع) نیز عبادت است. همان‌طور که نگاه کردن به قرآن کریم عبادت است، نگاه به قبر امام حسین(ع) نیز عبادت است. همان‌طور که قرآن شفا و رحمت برای مؤمنان است، تربت و خاک قبر امام حسین(ع) نیز مایه شفاست.

وی بیان کرد: جناب ادریس یکی دیگر از دانشمندان کشور مغرب است؛ او کتابی دارد با عنوان «هر آینه حسین(ع) مرا شیعه کرد» که در آن آورده است: در مسیر قیام عاشورا معانی ایثار و فداکاری تجلی پیدا می‌کند و پيشوايان این مسیر اهل بیت پیامبر(ص) هستند که همه قلب‌ها برای آن می‌تپد.» همچنین جناب ادریس در این کتاب آورده است: «ای کاش با امام حسین(ع) بودم و به رستگاری عظیمی می‌رسیدم زیرا کربلا موجب ورود من به اسلام حقیقی شده است.»

مدرس حوزه علمیه همدان ادامه داد: صائب عبدالحمید دانشمند دیگری است که در کتاب خود اقرار می‌کند که امام حسین(ع) کشتی نجات رهایی را آغاز کرده است. او معتقد است امام حسین(ع) ندایی را در درونم ایجاد کرد که با آن ندا رفتم تا زندگی را از سر بگیرم و آن ندا آغاز فکر و زندگی جدید برای من بوده است. صائب عبدالحمید در کتاب خود آورده است با مقتلی که با صدای شیخ عبدالزهرا کعبی شنیدم همه اعضایم به لرزه در آمد، اشک‌هایم جاری شد. خونم به جوش آمد و تمام اعضایم ندای لبیک یا رسول‌الله(ص) را برآورد.

سلیمانیان بیان کرد: عبدالله منعم حسن نیز از دیگر دانشمندان اهل تسنن است که درباره امام حسین(ع) می‌گوید: جریان کربلا از شایسته‌ترین قضایایی است که درون مرا دربر گرفت و جراحتی عمیق در من گذاشت، چراکه حادثه امام حسین(ع) نمونه‌ای از مبارزه حق و باطل و از روشن‌ترین صفحات تاریخ در مسئله جهاد و فداکاری در راه خداست.

مدرس حوزه علمیه همدان افزود: عبدالله منعم در کتاب دیگری آورده است: جریان امام حسین(ع) سؤالات زیادی را در برابر من قرار داد و پاسخ به این سؤالات مرا به جایی رساند که امام حسین(ع) در کربلا کشته نشد، بلکه امام حسین(ع) در حادثه غصب خلافت پس از پیامبر(ص) کشته شده است. او کتابی دارد به نام «با نور فاطمه هدایت یافتم» که در آنجا درباره امام حسین(ع) نیز بسیار سخن گفته است. 

وی گفت: سیدمحمد تیجانی سماوی از دانشمندان اهل تونس است، او سفری به کربلا دارد که حق برایش آشکار می‌شود و این‌گونه ذکر می‌کند وقتی به کربلا رفتم و عزاداری‌ها را دیدم فهمیدم امام حسین(ع) نمرده است، زیرا مردم دور ضریحش پروانه‌وار می‌گردند و با سوز و گذار به‌گونه‌ای برای او گریه و عزاداری می‌کنند که گویا همین الان شهید شده است. 

سلیمانیان یادآور شد: کتاب «علل گرایش مستبصرین به تشیع در پنجاه سال اخیر» نوشته میرمحسن نورمحمدی، چاپ مجمع جهانی شیعه‌شناسی کتاب متقنی در رابطه با این موضوع است که خواندن آن به مخاطبان پیشنهاد می‌شود.

انتهای پیام
captcha