در گفتوگوی پیشین با موضوع دشمنی یهود با امام زمان(عج) مطالبی بیان شد و به سؤالاتی مانند آیا وجود یهود مانعی بر ظهور حضرت است؟ مسیحیانی که در مقابل حضرت حجت(عج) ایستادگی میکنند چه ویژگیهایی دارند؟ جریان مسیحیت صهیونیستی چه ویژگیهایی دارد؟ نحوه مواجهه قوم یهود با امام زمان(عج) در عصر ظهور چگونه خواهد بود؟ پاسخ داده شد، در این شماره خبرنگار ایکنا از همدان با حجتالاسلام علی الوندی، گفتوگویی داشته است که به بررسی نحوه مواجهه قوم یهود با امام زمان(عج) در عصر ظهور میپردازد، مشروح این مطالب را در زیر میخوانید:
دین اسلام دینی مطابق با فطرت، عقلانیت و منطق است، امام زمان(عج) همانند سایر انبیاء و اوصیاء، ابتدا مردم جهان از جمله یهودیان را به سوی اسلام فرا میخواند و آیات و روایات نشان میدهد، امام زمان(عج) در دو مرحله با یهودیان مواجه میشود در مرحله نخست آنان را به اسلام دعوت میکند و در صورت واکنش منفی از سوی آنان، از راه جهاد و مبارزه وارد میشود. این روایت از نظر سند صحیح است.
طبق این روایت، تابوت در میان بنیاسرائیل، علامتی برای اثبات منصب دینی است یعنی در بین یهودیان داشتن تابوت مقدس نشانه نبوت یا ریاست و تقدس دارنده آن است بنابرین کلیت این مطلب که تابوت مقدس نشانه حقانیت دارنده آن است، در دین یهود مورد پذیرش آنان بوده است.
بیشتر بخوانید:
در روایات ما آمده است «میراثهای انبیاء در نزد ما (ائمه) است.» یکی از آن میراثها «تابوت مقدس» است، در برخی از روایات تصریح شده که امام زمان(عج) تابوت مقدس را آشکار مینماید. امام زمان(عج) علاوه بر تابوت مقدس نشانههای دیگری هم به همراه دارد برای نمونه ایشان تورات اصلی را از غار انطاکیه استخراج و به یهودیان نشان میدهد. این دسته از روایات اگرچه به لحاظ سندی قابل خدشهاند ولی به دلیل کثرت روایی خصوصاً در مجامع اهل سنت، میتواند شاهد خوبی بر مطلب باشد.
در کتب حدیثی شیعه بابی با عنوان «آنچه در نزد ائمه از نشانههای انبیاء مثل سلاح رسول خدا(ص)، انگشتر سلیمان، عصای موسی و لباس آدم وجود دارد.» این امر نشان دهنده اهمیت و عظمت این مطلب است. در این باب حدود 60 روایت نقل شده که در برخی از آنها به وجود این علامات در نزد امام زمان(عج) تصریح و تأکید شده است از جمله اینکه «امام بر شما خارج میشود در حالی که پیراهن آدم بر تنش و خاتم سلیمان و عصای موسی بر دستش است.» سر اینکه سخن از آیات انبیاء خصوصاً عصای موسی و خاتم سلیمان به میان آمده شاید از باب اتمام حجت بهویژه برای یهودیان است و جالب اینکه از سایر انبیاء نیز نشانی دارد، این امر از بینالمللی بودن احتجاج و دعوت آن حضرت نسبت به تمام اقوام و ادیان، حکایت دارد.
امام زمان(عج) یهود را به اسلام دعوت و برای حقانیت خود نشانههایی چون تابوت مقدس، تورات اصلی و... اقامه میکند چه بسا برخی از یهودیان نیز با دیدن همین نشانهها و نزول حضرت عیسی(ع) و نماز خواندن پشت سر ایشان به او ایمان میآورند. در منابع شیعی روایاتی وجود دارد مبنی بر اسلام آوردن تمامی مردم روی زمین از جمله برخی از یهودیان است. (عیاشی، محمد بن مسعود(1380): ج 1، ص: 183-184.)
خیلی بعید به نظر میرسد با دعوت امام زمان(عج) هیچ یک از یهودیان اسلام نیاورند، زیرا قرآن در عین حال که یهود را نکوهش میکند، برخی از آنان را مدح میکند «لَيْسُوا سَوَاءً ۗ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ أُمَّةٌ قَائِمَةٌ يَتْلُونَ آيَاتِ اللَّهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَهُمْ يَسْجُدُونَ (ولی همه اهل کتاب) یکسان نیستند از اهل کتاب، گروهی قیام کنندهاند، که [پیوسته] آیات خدا را در شبانگاهان میخوانند (و پیروی میکنند) در حالی که آنان سجده مینمایند.» (آل عمران/ آیه 113).
در نهایت عدهای که به اسلام گرایش پیدا نکردهاند لاجرم باید با آنها برخورد قهری کرد و امام با ایشان رویارویی میکند و به جنگ میپردازد، که ادله و شواهد رویارویی مهدی موعود(عج) با یهود را میتوان به دو دسته تقسیم کرد؛ ادله عام و ادله خاص؛ ادله عام یعنی دلایلی که به نحو عام این رویارویی را به تصویر میکشد بدون آنکه از قوم یهود یا گروه خاصی بهطور مشخص نام ببرد مثل ادلهای که سخن از غلبه اسلام بر تمام ادیان، به میان میآورد، ولی روشن است که عمومیت آن شامل قوم یهود نیز میشود یا در برخی از آنها خبر از خاموش کردن فتنه یهود میدهد بدون آنکه مشخص نماید این کار توسط چه کسی و یا در چه زمانی صورت میگیرد از این جهت عمومیت دارد و شامل عصر ظهور نیز میشود. در ادله عام برخورد و جنگ با یهودیت به صورت غلبه اسلام بر تمام ادیان در عصر ظهور خواهد بود.
در قرآن کریم آیاتی مبنی بر غلبه اسلام بر تمام ادیان وجود دارد «هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ... او کسی است که فرستادهاش را با هدایت و دین حق فرستاد، تا آن را بر همه دین [ها] پیروز گرداند و گر چه مشرکان ناخشنود باشند.(توبه/ آیه 33) ظاهر این دسته از آیات دلالت دارد بر این که روزی دین اسلام فراگیر شده و بر تمام ادیان موجود در روی زمین غالب خواهد شد.
از طرفی نابودی باطل سنت قطعی الهی است. خداوند متعال نظام هستی را از نظر تکوین و تشریع به بهترین نحو آفریده به گونهای که این نظام، فساد و باطل را بر نمیتابد، «وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ ۚ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا اگرچه ممکن است باطل، مدتی جولان دهد ولی به هرحال رفتنی است» (إسراء/ آیه 81) و ثبات ندارد شواهد تاریخی گویای این مطلب است چه بسیار نمرودها، فرعونها و یزیدها از بستر تاریخ حذف شدند گویا اصلا آفریده نشدهاند «کَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْس» (یونس/ آیه 24) بر این اساس قرآن کریم خبر میدهد «... كُلَّمَا أَوْقَدُوا نَارًا لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ ۚ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا ۚ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ هر گاه [یهود] آتشی برای جنگ بر افروختند، خدا آن را خاموش ساخت و آنان برای فساد در زمین، میکوشند و خدا، فسادگران را دوست ندارد» (مائده/ آیه 64) یعنی سنت الهی اینگونه بوده است که همواره، طغیان یهود را خاموش ساخته همانطور که در زمان حیات پیامبر(ص) فتنه یهودیان بنی النضیر، بنی قریظه، بنی قینقاع و خیبر را خاموش نمود.
گرچه آیه از گذشته یهود خبر میدهد، ولی ظاهر آیه که به صورت جمله شرطیه بیان شده «أَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّه» بیان سنت الهی و تهدید یهود است، همچنین از ذیل آیه که میفرماید «وَ اللَّهُ لا یحِبُّ الْمُفْسِدِینَ» دوست نداشتن و دفع فساد از سنن قطعی خداوند است و این اختصاص به گذشته ندارد؛ بنابرین اگر فساد و فتنهگری یهود در آینده نیز ادامه یابد، خداوند آنان را سرکوب خواهد ساخت.
بنابرین اگر در زمان ظهور و دعوت مردم به اسلام، یهودیان نژادپرست و صهیونیست، علیه آن حضرت توطئه چینی نموده و شرق و غرب را علیه حضرت بسیج نمایند و برای از بین بردن او جنگ به پا کنند (چنانچه خواهد آمد)، خداوند با ظهور امام زمان(عج) و پیروزی بر آنها، آتش فتنه آنان را برای همیشه خاموش میکند.
دلایل خاصی هم بر نابودی کامل یهودیان وجود دارد که از جمله آنها میتوان به روایات خاص نابودی یهود در زمان ظهور، همراهی یهود با دجال، تسلط جبهه حق بر شامات که مرکز یهود است و غلبه برآن و... اشاره کرد.
انتهای پیام