به گزارش ایکنا از همدان، محمدرضا فریدونی، عضو کانون دعاپژوهی صادقین و مدرس گروه معارف دانشگاه بوعلی سینا همدان در سخنانی به تشریح و تفسیر فرازهای دعای ماه رجب پرداخت که مشروح آن را در زیر میخوانیم:
ماه رجب، ماه خداشناسی است؛ دعای این ماه میفرماید که به غیر از در خانه خدا نرویم و به کسی رو نزنیم. در فراز اول این دعا میخوانیم: «خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَيْرِكَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلاَّ لَكَ»؛ منظور از «الْوَافِدُونَ» گروهی از افراد هستند که به سمت غیر خدا میروند. این فراز از کسانی میگوید که به سمت و سوی غیر خدا رفتند، آنها اگر حاجتی داشته و آن را از غیرخدا خواستند ناامید میشوند و به نتیجه نمیرسند.
در فراز بعدی آمده است: «وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلاَّ بِكَ» کسانی که بر خواسته خود اصرار داشتند و از غیر خدا خواستند تباه شدند. «وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلاَّ مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَكَ» نیز به همان معنای عبارت قبل است. «الْمُنْتَجِعُونَ» به معنای کسی که خواسته خود را به غیر میگوید، همه کسانی که خواسته خود را به درگاه کسی دیگر گفتند دچار خسران و خشکسالی شدند مگر کسانی که به درگاه فضل و لطف خداوند روی آوردند.
آنچه از این فراز درمییابیم این است که بدانیم آنچه از این دنیا با خود میبریم معرفت به خداست، ما حتی اگر بسیار به مردم خدمت کنیم، اما اگر معرفتی به خدا نداشته باشیم و سرمایه توحیدی نداشته باشیم ضرر کردهایم.
در فراز بعدی دعا از خداوند میخواهیم: «بَابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِينَ وَ خَيْرُكَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِينَ وَ فَضْلُكَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِينَ» درگاه لطف تو به روى مشتاقان باز و خير و احسانت براى طالبان مبذول است و فضل و كرمت براى سائلان مباح است. با توجه به عبارت «بَابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِينَ» در خانه خدا باز است برای همه کسانی که به تو رغبت دارند، «وَ خَيْرُكَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِينَ وَ فَضْلُكَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِينَ» خیر تو همینطور ریخته شده «فَضْلُكَ» منظور عنایت ویژه خداوند است.
خداوند، ما انسانها را برای هدفی آفریده است، همانطور که در آیه 115 سوره مؤمنون میفرماید: «أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ؛ آیا چنین پنداشتید که ما شما را به عبث و بازیچه آفریدهایم و هرگز بهسوی ما بازگردانده نمیشوید؟» تمام امامان با تمام مقاماتی که دارند ما را به خداوند دعوت میکنند. امام خود باب الله است و میخواهد ما را با خود خداوند آشنا کند، بنابراین هدف این دعا و تمام دعاها شناخت خود خداوند است.
همچنین خداوند در آیه 29 سوره الرحمن میفرماید: «يَسْأَلُهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» هر که در آسمانها و زمین است از خدا چیزی میخواهد پس چرا ما نخواهیم.
فراز بعدی دعا میفرماید: «وَ نَيْلُكَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِينَ وَ رِزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاكَ» و رسیدن به تو برای کسی که آرزوی تو را داشته باشد فراهم شده، رزق و روزی تو برای همه گسترده شده است حتی برای کسانی که عصیان کنند. در این مورد حواسمان باشد نباید مدام از تورم و گرانیها گلهگزاری کرد و بدبین بود، همانطور که رهبر معظم انقلاب امیدوار هستند ما نیز باید امیدوار باشیم.
بدبینی و گلهگزاری رابطه انسان با خدا را قطع میکند. در کل اعتراض رابطهها را قطع میکند، اعتراض به رابطه چه با همسر یا با دوست یا همکار یا با خداوند و یا امام آسیب وارد میکند. در این زمینه باید درددل کرد نه اعتراض، با همه سختیها باید شکرگزار بود، همانطور که اباعبداللهالحسین(ع) در صحنه کربلا بیشترین ذکری که میفرموند: «الحمدلله رب العالمین» و سپاس خداوند بوده است. در این صورت نعمت خداوند نیز بیشتر میشود.
عبارت «وَ حِلْمُكَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاكَ» به این معناست که صبر خداوند در مقابل کسانی که به او اعتراض میکنند زیاد است. «ناواک» به این معناست که هرکسی با خدا دشمنی کند خداوند او را زود عقاب و مجازات نمیکند، اما کسی که کار نیکی کند ثواب و نتیجه را به او زود نشان میدهد.
فراز بعدی میفرماید: «عَادَتُكَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِيئِينَ وَ سَبِيلُكَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْمُعْتَدِينَ» عادت خداوند به احسان و نیکی کردن است، اگر کسی هم گناه کرد روش خداوند این است که به او مهلت میدهد.
در پایان از خدا میخواهیم: «اللَّهُمَّ فَاهْدِنِي هُدَى الْمُهْتَدِينَ وَ ارْزُقْنِي اجْتِهَادَ الْمُجْتَهِدِينَ» حالا که رجب ماه خداشناسی است در پایان دعا از خداوند میخواهیم خدایا هدایتی که به هدایتیافتگان دادی به من هم عطا کن، هدایت هدایتیافتگان یعنی اینکه خداوند دست ما را بگیرد و به مقصد برساند.
اینکه در صراط مستقیم بمانیم نیاز به مراقبت و دعا دارد، این راه با تنبلی اصلاً همخوانی ندارد، در راه خدا با کوشش میتوان به جایی رسید با تنبلی و خواب زیاد به آن نمیتوان دست پیدا کرد. اگر اینطور نیستیم یعنی هنوز هدف خود را مشخص نکردهایم، بنابراین تا هدف مشخص نشود مسیر را هم نمیتوانیم تشخیص دهیم.
در این ماه به خداوند بگوییم ما میدانیم حقیقتی در این عالم هست پس ما را برای آن تربیت کند. «وَ لاَ تَجْعَلْنِي مِنَ الْغَافِلِينَ الْمُبْعَدِينَ وَ اغْفِرْ لِي يَوْمَ الدِّينِ» خدایا ما را از غافلین و کسانی که از تو دور افتادهاند قرار نده، همه این دعاها که به درگاه خدا کردیم برای این است که خداوند در روز قیامت از ما راضی باشد.
خبرنگار: اکرم یوسفی پارسا
انتهای پیام