نهم ربیعالاول، سالروز آغاز امامت حضرت مهدی(عج)، دوازدهمین امام شیعیان جهان، یکی از مهمترین مناسبتهای مذهبی در تاریخ اسلام است. در این روز، پس از شهادت امام حسن عسکری(ع)، فرزند بزرگوارشان حضرت حجت بن الحسن المهدی(عج) به فرمان خداوند متعال عهدهدار مسئولیت امامت و رهبری امت اسلامی شدند. این واقعه عظیم، سرآغاز دورهای تازه در تاریخ تشیع و یادآور وعده الهی برای برپایی عدالت جهانی است.
بهمنظور بررسی نحوه شکلگیری حکومت امام زمان(عج) و تفاوتهایی که نوع حکمرانی ایشان بهعنوان آخرین امام شیعیان با سایر ائمه(ع) در زمینه نحوه شکلگیری دارد، خبرنگار ایکنا از همدان با حجتالاسلام حامد بوستانچی، کارشناس حوزه مهدویت گفتوگویی کرده است که مشروح آن را در زیر میخوانیم:
بله تفاوتهایی در شکلگیری حکومت ائمه(ع) وجود دارد، هرچند که آنها کلهم نور واحد هستند، اما با این حال در برخی ویژگیها متفاوت هستند، بهطور نمونه طبق روایات یکی از ویژگیهای حکومت حضرت مهدی(عج) تشکیل حکومت جهانی است و این حکومت جهانی شکل نمیگیرد مگر اینکه ایشان بر کل عالم مسلط شود و این نوع تسلط که یک تسلط جهانی است پیش از این در سایر ائمه(ع) دیده نشده است.
روایتی از پیامبر(ص) نقل شده است که ایشان میفرماید: «نهمین نفر از نسل امام حسین(ع)، هم فاضلتر، هم آگاهتر و هم حکیمتر است»؛ در حالی که ما میدانیم همه امامان ما حکیم، آگاه و بافضیلت بودند، اما پیامبر(ص) درباره حضرت حجت(عج) میفرمایند که ایشان هم حکیمتر، هم آگاهتر و هم با فضیلتتر هستند.
حکمت بر سه پایه استوار است؛ یک قسمت حکمت علمی است، بخشی حکمت عملی و قسمت دیگر نیز حکمت حقیقی است. در مورد حکمت علمی میتوان گفت این حکمت علمی برای همه امامان وجود دارد و در حقیقت امامان خزانههای علم هستند و بر همه علوم واقفاند. در بحث حکمت عملی نیز همه امامان در جایگاهی که پیش میآمد میتوانستند به علومی که واقف هستند عمل کنند، اما متأسفانه جولانگاهی برای آنها پیش نمیآمد.
اما این فرصت در زمان حضرت حجت(عج) شکل میگیرد که در پس عملیاتی شدن حکمت علمی و عملی در کنار هم، حکمت حقیقی نیز بهوجود خواهد آمد. این حکمت حقیقی برای سایر ائمه(ع) اتفاق نیفتاد، چراکه مجالی برای پیادهسازی حکمت عملی خود نداشتند. این مجال برای حضرت مهدی(عج) فراهم میشود، چراکه حکومت جهانی در دست ایشان است. بر این اساس حکمت علمی، عملی و حقیقی برای امام زمان(عج) شکل میگیرد. ایشان حکومتی را شکل میدهد که حکیمتر، آگاهتر و بافضیلتتر باشد.
از طرف دیگر در حکومت هیچ یک از امامان نمیبینیم که برای خونخواهی از پدر مظلوم خود بهپا خیزند، اما برای حکومت امام زمان(عج) ایشان به خونخواهی از پدر مظلومشان امام حسین(ع) بهپا میخیزد.
از امام محمد باقر(ع) سژال پرسیده شد که آقا جان چرا هیچ یک از امامان ما قائم نامیده نمیشوند و قائم آل محمد فقط حضرت مهدی(عج) است؛ امام در پاسخ ایشان که ابوحمزه ثمالی بود بیان میکند قائم آل محمد فقط امام مهدی(عج) است، چراکه فقط اوست که برای خونخواهی از امام حسین(ع) بهپا میخیزد و برای احقاق حق قیام میکند.
براساس روایات عدل، صلح، برابری، حاکمیت عقل، شکوفایی اقتصادی، توسعه علم، توسعه اخلاق و معنویات و قرآن پایه و اساس حاکمیت امام زمان(عج) هستند.
شکلگیری چنین پایه و اساس حکومتی را ما در زمان امامان قبلی نمیبینیم، چراکه مجال تحقق این مبناها برای امامان معصوم وجود نداشته است، اما از آنجایی که در حکومت امام زمان(عج) شرایط مهیا میشود و حاکمیت عقل شکل میگیرد، سایر مبناها نیز محقق میشود.
انتهای پیام