کد خبر: 4303308
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۴ - ۲۲:۱۴
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

دانشگاه‌ها نقش خود را در حل مسائل کشور و ارتقای زندگی مردم پررنگ‌تر کنند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی باید نقش خود را در حل مسائل کشور و ارتقای زندگی مردم با استفاده از فناوری‌های نوین، پررنگ‌تر کنند و این یک وظیفه ملی و ضروری است که همه دانشگاه‌ها و پژوهشگران باید به آن جدی توجه داشته باشند.

دانشگاه‌ها نقش خود را در حل مسائل کشور و ارتقای زندگی مردم پررنگ‌تر کنند

به گزارش ایکنا از همدان، حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، امروز ۱۲ شهریورماه در نود و نهمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی که در سالن شهید رئیسی دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، اظهار کرد: این نشست‌ها صرفاً نباید تشریفاتی باشد و باید مکانی برای مباحثه جدی و هماهنگی دانشگاه‌ها در دوره بعد از جنگ باشد.

وی افزود: هدف ما ارتقای جایگاه دانشگاه و علم در کشور است؛ امیدواریم این جلسه نقطه آغاز سلسله نشست‌هایی باشد که بتواند در مسیر توسعه علمی و پژوهشی کشور راهگشا باشد.

سیمایی اضافه کرد: افتخارات علمی و فناوری ما در جنگ ۱۲ روزه، نشان‌دهنده نقش مؤثر دانشگاه‌ها در بخش‌های ملی و دفاعی است و حاصل تلاش پژوهشگران و استادان کشور در عرصه علمی به روشنی مشهود است.

وی بیان کرد: یکی از دغدغه‌های تاریخی ملت ایران، توسعه کشور بوده و تجربه جنبش مشروطه نشان داد که بازگشت به علم و حکمرانی مبتنی بر دانش، کلید توسعه اقتصاد و قدرت دفاعی کشور است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: ما باید بررسی کنیم که علم تا چه حد در سیاست‌گذاری کشور اثرگذار بوده و آیا در حوزه‌های دفاع، محیط زیست، صلح و رفتار با مردم همواره به علم وفادار بوده‌ایم یا خیر.

وی گفت: موضوع سیاست‌گذاری علم، آموزش، فناوری، اخلاق دانشگاهی و تربیت دینی از مسائل اساسی است که باید تمام مؤسسات، پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها به آن توجه جدی داشته باشند. 

وزیر علوم و تحقیقات گفت: تدوین برنامه‌های مصوب و اجرایی الزامی است و همه دانشگاه‌ها باید در پیاده‌سازی این برنامه‌ها تلاش کنند.

سیمایی گفت: سال دوم دولت بهترین فرصت برای پایه‌گذاری برنامه‌ها و اجرای آن‌هاست و سال سوم باید به پیگیری و ارزیابی اقدامات اختصاص داده شود، انتظار می‌رود که رؤسای دانشگاه‌ها امسال با جدیت کامل، اجرای برنامه‌ها را دنبال کنند.

وی ابراز کرد: دیگر نمی‌توانیم با روش‌های سنتی آموزش پیش برویم، ورود هوش مصنوعی به عرصه آموزش و زندگی غیر قابل انکار است و دانشگاه‌ها باید با جدیت، تربیت متخصصان هوش مصنوعی را دنبال کنند، هوش مصنوعی به اندازه انرژی هسته‌ای حق مسلم کشور است و نمی‌توان به دلیل محدودیت‌ها از ورود به این عرصه خودداری کرد.

وزیر علوم گفت: باید به سرعت نیروهای متخصص در رشته‌های نوظهور تربیت شوند، به نحوی که برخی رشته‌ها با کمبود نیروی متخصص مواجه هستند و برخی دیگر دارای نیرو هستند.

وی تشریح کرد: کیفیت آموزش عالی باید به شکل جدی ارتقا یابد، به صورتی که درس‌های کلیدی کارشناسی توسط استادان متخصص ارائه شود.

سیمایی اضافه کرد: دانشگاه‌ها و مراکز علمی باید نقش خود را در حل مسائل کشور و ارتقای زندگی مردم با استفاده از فناوری‌های نوین، پررنگ‌تر کنند و این یک وظیفه ملی و ضروری است که همه دانشگاه‌ها و پژوهشگران باید به آن جدی توجه داشته باشند.

وزیر علوم افزود: استاد خوب می‌تواند دانشجو را به هیجان بیاورد و این هیجان علمی موتور اصلی پیشرفت دانشگاه و پژوهش است.

وی بیان کرد: در بررسی‌های انجام شده کاهش طول دوره کارشناسی برای برخی رشته‌ها وجود دارد، برای مثال یک نیم‌سال یا دو نیم‌سال می‌تواند کوتاه‌تر شود.

سیمایی گفت: فناوری‌های جدید سرعت آموزش را افزایش داده و برخی درس‌ها منسوخ و درس‌های جدید جایگزین شده‌اند، بنابراین باید برنامه‌ریزی شود که نیم‌سال‌ها هدر نرود و حتی می‌توان دوره‌های آموزشی را به سه بخش تقسیم کرد.

وزیر علوم با بیان اینکه عادت‌های سنتی دانشگاه‌ها دیگر با این دنیای جدید سازگار نیست و ممکن است مقاومت‌هایی مشاهده شود، تأکید کرد: مصمم هستیم تا تحول در برخی بخش‌ها ایجاد کنیم.

وی گفت: استفاده از ظرفیت قانونی صنعت و دانشگاه اهمیت ویژه‌ای دارد، قانون رفع موانع تولید و بهره‌گیری از اوراق صرفه‌جویی انرژی، می‌تواند به بهبود زیرساخت‌های آموزشی کمک کند، این قانون فرصت بازسازی خوابگاه‌ها و ساختمان‌های دانشگاهی را فراهم کرده است.

سیمایی با بیان اینکه دانشگاه‌ها نباید با این تصور که دوره ریاست آرام سپری شود، فعالیت خود را متوقف کنند، یادآور شد: این دوره، دوره سخت کشور و اقتصاد مقاومتی است و دانشگاه‌ها باید فعالانه نقش خود را ایفا کنند.

وی اظهار کرد: در کنار رعایت شعائر مذهبی، به اخلاق حرفه‌ای، تربیت نسل اجتماعی، تفکر انتقادی، پرسشگری، آموزش مهارت‌های عملی و توانایی روایت و ارتباط تأکید داریم. دانشگاه باید محیطی ایجاد کند که فرهیختگی و توانمندی برای زندگی را در دانشجویان شکل دهد.

سیمایی ادامه داد: دانشجویان متفاوت و مملو از مسائل دانشگاهی وارد ترم جدید می‌شوند و برخی غمگین یا عصبی هستند و مشکلات اقتصادی فشار خود را وارد می‌کند، بنابراین دانشگاه‌ها نباید با ایجاد تنش، فضای تهدیدآمیز ایجاد کنند.

وی بیان کرد: نباید به دانشجویان بی‌حوصلگی یا سردرگمی القا کرد و اگر نمی‌توانیم همه مطالبات را تأمین کنیم، باید به آن‌ها توصیه کنیم درک کنند و مدیران خود را موظف بدانند که چهره به چهره با دانشجویان روبه‌رو شوند و مسائل را حل کنند؛ حضور فعال مدیران در دل دانشگاه آرامش ایجاد می‌کند و اعتماد دانشجویان را جلب می‌کند.

ویزر علوم گفت: وظیفه ما این است که مسئولیت مستقیم بگیریم و رضایت مردم و دانشجویان را جلب کنیم، رضایت مردم و دانشجویان ضد ارزش نیست و باید به اعتمادسازی و پاسخگویی توجه کنیم.

سیمایی گفت: آیین‌نامه‌ای تدوین کرده‌ایم که دانشجو از نظر مسئولیت اجتماعی، ورزش‌های همگانی و قهرمانی مورد ارزیابی قرار گیرد و خود دانشجو نیز مسئول حل مشکلات منطقه خود شناخته شود.

وی بیان کرد: ارائه خدمات هوشمند و ایجاد سکوی خدمات زیرساختی نیازمند همکاری همه دانشگاه‌ها است تا پایگاه اطلاعاتی وسیع ایجاد و حکمرانی بر اساس داده‌های دقیق امکان‌پذیر شود.

انتهای پیام
captcha