کد خبر: 4312660
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۴ - ۰۸:۲۰
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

انتقال مفاهیم قرآن به بیماران؛ هدف و غایت دانشجوی پزشکی

حافظ قرآن و دانشجوی رشته پزشکی گفت: هدف و غایتم این است که بتوانم مفاهیم قرآنی را در رفتار و کردارم به بیماران منتقل کنم.

ملیکا فتحی، حافظ قرآن و دانشجوی رشته پزشکیحفظ قرآن و وارد شدن در مسیر قرآنی آثاری خواهد داشت که نه تنها یک فرد بلکه افرادی که در کنار او نیز زندگی می‌کنند نیز آن را مشاهده می‌کنند. تقویت حافظه و موفقیت‌های تحصیلی از آثار فردی انس با قرآن کریم است که موجب موفقیت افراد در عرصه‌های مختلف خواهد شد. به‌منظور بررسی آثار و برکات فردی و اجتماعی حفظ قرآن در زندگی خبرنگار ایکنا از همدان با ملیکا فتحی، حافظ قرآن و دانشجوی رشته پزشکی گفت‌وگویی کرده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانیم:

ایکنا _ لطفاً ضمن معرفی خودتان بفرمایید از چه زمانی وارد فعالیت‌های قرآنی شدید و خانواده شما چه تأثیری در انتخاب مسیرتان داشتند؟

ملیکا فتحی، متولد سال ۱۳۷۹، دانشجوی ترم سیزدهم رشته پزشکی هستم و در دانشگاه علوم پزشکی همدان تحصیل می‌کنم؛ همچنین حافظ ۲۵ جزء قرآن هستم.

از پنج سالگی به‌صورت پراکنده به کلاس‌های قرآن مراجعه می‌کردم، اما به‌صورت تخصصی از هفت سالگی وارد جامعةالقرآن شدم و حفظ قرآن را شروع کردم.

خانواده‌ام، یک خانواده مذهبی هستند و در بین اعضای خانواده‌ام قرآن ارزش و احترام خاصی دارد. در راه انس با قرآن پدر و مادرم مشوقم بودند؛ باید بگویم قرار گرفتن در مسیر قرآن یکی از بهترین هدایایی است که از پدر و مادرم دریافت کردم. در اصل من به علت همان تشویق‌های پدر و مادرم وارد این حوزه شدم. اکنون ۲۵ جزء از قرآن کریم را حفظ هستم و در حال حاضر نیز این مسیر را ادامه می‌دهم تا ان‌شاءالله به حفظ کامل و تثبیت برسم. 

پدرم عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان بوده و اکنون بازنشسته شده‌ است، مادرم نیز بازنشسته فرهنگی است که درس فیزیک را تدریس می‌کرد. در حوزه تحصیلی نیز والدین من نقش اساسی ایفا کردند و همیشه حامی من و بهترین مشاوره‌های زندگی‌ام بودند.

ایکنا _ آموزه‌های قرآن چه تأثیری بر شخصیت شما گذاشته است؟

محیط قرآنی که من در آن پرورش یافتم، ابتدا خانواده و سپس جامعةالقرآن بود، پیش از آنکه آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن را بیاموزیم، اخلاق قرآنی به‌خوبی در این محیط به ما آموزش داده می‌شد، بنابراین همین محیط قرآنی موجب شد که از منظر اخلاقی بسیار باثبات‌تر و صبورتر باشیم. انس با قرآن موجب می‌شود در مسیر اتفاقاتی که در زندگی ما رخ می‌دهد و تصمیمات مهمی که قرار است اتخاذ کنیم، نظر قرآن را در آن تصمیم در اولویت قرار دهیم و در هر تصمیمی به‌دنبال رضایت خداوند باشیم که این امر موجب می‌شود در زندگی تصمیمات درستی بگیریم.

علاوه بر این قرائت قرآن موجب ایجاد تمرکز در انسان می‌شود و او تلاش می‌کند چندین کار مانند تحصیل، حفظ قرآن و کار را با تمرکز بالا در کنار یکدیگر انجام دهد که این قدرت تمرکز بالا موجب موفقیت در زمینه‌های گوناگون خواهد شد.

هر زمانی که اضطراب داشتم و هیچ راه‌حلی برای آن نمی‌یافتم انس با قرآن موجب آرامش قلبی من و در پی آن نیز هدایت درست به سمت تصمیم عاقلانه بوده است.

اما تأثیری که از دید دیگران دارد این است که حفظ قرآن ارزش و اهمیت بسیاری دارد و احترامی که دیگران برای من قائل هستند بسیار متفاوت از یک انسان عادی است، این امر موجب ایجاد مسئولیت نیز می‌شود؛ وقتی دیگران ما را به‌عنوان حافظ قرآن می‌دانند باید رفتار ما قرآنی باشد و این مسئولیتی که بر ضمه ما قرار دارد موجب می‌شود مراقب رفتار و کردار خود باشیم و البته از این جریان راضی هستم، چراکه هر لحظه و هر مکانی یک حافظ قرآن از خود مراقبت می‌کند؛ با وجود اینکه این امر سختی‌هایی دارد، اما موجب می‌شود ارزش و جایگاه ما در کنار دیگران یک جایگاهی خاص باشد و رفتار قرآنی در وجود ما نهادینه و چه بسا الگویی برای دیگران باشد که انس با قرآن را در زندگی خود نهادینه کنند.

ایکنا _ کدام آیه از قرآن تأثیری خاص در زندگی شما گذاشته است؟

آیه ۲۳ سوره رعد است که خداوند در این آیه می‌فرمایند: «الا بذکر الله تطمئن القلوب» آگاه باشید که دل‌ها با یاد خدا آرام می‌گیرد. این آیه در بسیاری از تنش‌های زندگی و شرایط فعلی که انسان با مشکلات روزمره فراوانی روبه‌رو بوده و استرس‌زاست، بسیار موجب آرامش می‌شود.

ایکنا _ حفظ قرآن چه برکاتی در زندگی شما داشته است؟

قرآن در زندگی تحصیلی من بسیار تأثیرگذار بوده و با آرامش و تمرکزی که در ذهن من ایجاد کرده موجب موفقیت تحصیلی شده و با تقویت حافظه‌ای که در اثر حفظ قرآن پیش می‌آید موفقیت در تحصیل نیز حاصل شده است و از منظر زندگی اجتماعی نیز کسانی که انس با قرآن دارند و یا قرآن را حفظ می‌کنند ارزش و جایگاه اجتماعی خاصی در بین مردم دارند.

ایکنا _ چه هدف و سرآمد قرآنی را برای خود پیش‌بینی می‌کنید؟

تلاشم بر این است که حافظ کل قرآن شوم و همزمان عامل به قرآن نیز باشم واگر شرایط فراهم شود و توفیق داشته باشم علاقه‌مند هستم به تدریس قرآن بپردازم. 

در رابطه با اهداف تحصیلم نیز دوست دارم پزشک خوب، باسواد، متعهد به کارم باشم و همزمان که طبابت می‌کنم مفاهیم قرآنی را هم به‌واسطه اخلاق و رفتارم و به مراجعه‌کنندگانم منتقل کنم.

ایکنا _ در حوزه قرآنی چه رتبه‌هایی کسب کرده‌اید؟

با توجه به اینکه همزمان با حفظ قرآن درس هم برایم در اولویت مهمی بوده؛ آن‌طور که باید نتوانسته‌ام به‌‌صورت تخصصی وارد مسابقات قرآن و حفظ قرآن شوم، چراکه حفظ قرآن نیاز به مرور زیادی دارد و همین امر وقت بسیاری را از انسان می‌گیرد و شرکت در مسابقات نیز نیاز به تسلط زیادی دارد به همین دلیل معمولاً مسابقات قرائت و دعاخوانی شرکت کرده‌ام و دو سال پیش موفق به کسب رتبه چهارم کشوری در رشته دعاخوانی شدم و در دوران تحصیل در دبیرستان چندین نوبت در رشته‌های قرائت موفق به کسب رتبه شدم. 

ایکنا _ آیا از دیدگاه شما حفظ قرآن یک موضوع دست‌نیافتنی است؟

خیر این‌گونه نیست. فرد علاقه‌مند به حفظ قرآن می‌تواند از آیاتی که به آن‌ها علاقمند است شروع کند و این‌گونه نیست کار بسیار سختی باشد و افرادی خاص فقط بتوانند آن را انجام دهند. هر کسی با هر توانایی و در هر سنی می‌تواند آن را انجام دهد، اما باید از سوره‌های کوچک‌تر شروع کرد و فقط روزی حتی یک آیه کوچک را حفظ کند و پس از اینکه در یک روال منظمی قرار گرفت اقدام به حفظ سوره‌های بزرگتر کند.

اما در مجموع حفظ قرآن توانایی خاص و امکانات خاصی نمی‌خواهد و فقط کافی است از صوت اساتید مختلف استفاده کرد. توصیه دیگرم به کسانی که تمایل دارند وارد مقوله حفظ قرآن شوند این است که از محضر اساتید قرآنی در کلاس‌های قرآن استفاده کنند. جامعةالقرآن‌ها اساتید بسیار خوبی دارد و علاقه‌مندان با مراجعه به این مکان‌ها می‌توانند به مقوله حفظ قرآن نظم دهند و با برنامه‌ریزی مناسب هم به حفظ قرآن و هم به تحصیل خود رسیدگی کنند.

ایکنا _ چه راهکارهایی را برای ارتقای بهتر فعالیت‌های قرآنی پیشنهاد می‌کنید؟

مدرسه‌های قرآنی یکی از بهترین کارهایی است که در حوزه قرآن در حال انجام است، لازم است به این مدارس توجه خاصی صورت بگیرد و افراد تحصیل‌کرده قرآنی در این مدارس به ارائه خدمت بپردازند که در پی آن دانش‌آموزان این مدارس قطعاً آینده روشنی خواهند داشت.

متأسفانه آن‌گونه که شایسته است به حوزه قرآنی بها داده نمی‌شود، گرچه الان نسبت به سال‌های گذشته ارتقا داشته؛ اما لازم است در مدارس معمولی هم در حوزه ترویج فرهنگ قرآنی و مسابقات قرآن تلاش بیشتری انجام شود و فقط به یک کتاب و درس اکتفا نشود؛ در جامعه ما قرآن باید جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

توجه به قرآن و آموزه‌های اخلاقی آن به‌عنوان یک ارزش باید از مدارس شروع شود تا شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه و تمسک و توسل به قرآن شویم.

انتهای پیام
خبرنگار:
عاطفه ابرار پیراسته
دبیر:
اکرم یوسفی پارسا
captcha