کد خبر: 4318883
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۴ - ۰۷:۴۱

مستندسازی قرآنی و روایی؛ محور جهاد تبیین در سیره رسانه‌ای حضرت زهرا(س)

یک مدرس حوزه علمیه و متخصص امور دینی تاکید کرد: در نبرد رسانه‌ای صدر اسلام، حضرت زهرا(س) با تکیه بر آیات قرآن کریم و روایت‌های پیامبر(ص) همچون حدیث ثقلین و غدیر، شیوه‌ای مستند و مستدل را در تبیین حقیقت در پیش گرفتند؛ رویکردی که جهاد تبیین ایشان را بر پایه استنادات قوی قرآنی و روایی استوار کرد.

حضرت فاطمه(س)حضرت زهرا(س) نسبت به رفتار مخالفان، دو گونه رفتار داشتند، گاهی خطابه داشتند مانند آنچه که در مورد خطبه فدکیه بیان شد، گاهی در مقابل مخالفین سکوت اختیار می‌کردند، همین رفتارهای هوشمندانه حضرت نشان می‌دهد که می‌توان در کارهای رسانه‌ای آنجا که لازم است و مصلحت وجود دارد سخن گفت و فعالیت رسانه‌ای داشت و آنجا که لازم باشد و مصلحت اقتضا کند در مقابل برخی رفتارهای معاند سکوت کرد و با هوشمندی از آن گذشت، تا آب به آسیاب دشمن ریخته نشود. به منظور تبیین بهتر رویکرد رسانه‌ای حضرت زهرا(س) و درس‌هایی که می‌توان از آن گرفت، خبرنگار ایکنا از همدان، با حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی روشن‌ گفت‌وگویی کرده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانیم:

ایکنا _ رویکرد حضرت زهرا(س) در جنگ رسانه‌ای چگونه بوده و چه فاکتورهایی دارد؟

همانگونه که جبهه باطل و مخالفین حضرت تلاش می‌کردند در یک هجمه گسترده‌ مبتنی بر شایعه، تطمیع و تحریف، محور امت اسلامی را به تحریف بکشانند و اهداف خود را پیاده کنند، حضرت زهرا(س) رویکردی را در جنگ رسانه‌ای پی گرفت و بر اصولی استوار بود که يکی از اين اصول اساسی در این جنگ رسانه‌ای حضرت، قاطعیت مبتنی بر حق و حقانیت بود.

ایشان شجاعت در ایستادگی و سخن گفتن بدون ترس از تهدید را در خطبه فدکیه و دیگر خطبه‌ها در مقابل قدرت حاکم بیان می‌کردند و واهمه‌ای از بازتاب‌های آن و واکنش‌هایی که ممکن بود به این جنگ رسانه‌ای و حرکت حضرت به وجود بیاید، نداشت و با شجاعت و با رویکردی قاطعانه حول محور حق و حقیقت این جریان را دنبال می‌کرد.

ایکنا _ جایگاه مستندسازی قرآنی و روایی در رویکرد رسانه‌ای حضرت زهرا(س) چیست؟

از رویکردهای اساسی حضرت زهرا(س) در نبرد رسانه‌ای و نبرد روایت‌ها مستندسازی قوی بود. ایشان با تکیه بر آیات قرآن کریم و روایت‌های پیامبر مانند حدیث ثقلین و غدیر همه را مستند می‌کرد و به صورت مستند و مستدل با مردم سخن می‌گفت و اساسا جهاد تبیین ایشان مبتنی بر استنادات قوی قرآنی و روایی بود.

سومین رویکرد ایشان اولویت‌بندی در پیام بود. در جریان فدک پیام فرعی حضرت بعد اقتصادی و باغ فدک بود در حقیقت پیام اصلی حضرت در این جریان، حفظ ولایت و امامت و احیای جایگاه امامت و ولایت بود.

در این مبارزه رسانه‌ای حضرت از بعد عاطفی و منطقی قصه استفاده کرد و با گریه و یادآوری مصیبت که جنبه عاطفی دارد، سومین رویکرد رسانه‌ای خود را به منصه ظهور رساند و با این اصول به تبیین روایت‌ها پرداخت.

ایکنا _ چه درس‌هایی از سیره رسانه‌ای حضرت زهرا(س) می‌توان دریافت کرد؟

با توجه به اینکه در زمان حضرت زهرا(س) اساسا رسانه به حد امروز گسترده نبود اما علیرغم این، حضرت از همه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها استفاده می‌کرد تا اینکه بتواند رسالت خود را انجام دهد.

حال درس‌هایی که ما می‌توانیم از سیره رسانه‌ای حضرت زهرا(س) بیاموزیم و امروزه به عنوان پیروان حضرت در شرایط فعلی که قدرت دشمن در تحریف افکار عمومی است، آن را به کار ببریم آن است که همه ما موظف هستیم در کنش‌های رسانه‌‌ای از اصول حضرت زهرا الگوگیری کنیم و تکنیک‌ها و ابعاد جامعی که ایشان داشتند را به دست گرفته و فضای رسانه‌ای را جدی بگیریم.

یکی از درس‌ها اهمیت محتوا بر قالب است. محتوای یک پیام باید قوی باشد حتی اگر قالب به شکل کاملا ساده مثلا چهره به چهره باشد و یا قالب ساده دیگر مانند گریه باشد اما محتوای غنی و مستدل در کنش رسانه‌ای بسیار مهم است بنابراین وظیفه ما آن است که بیش از هر زمان دیگری به تولید محتوای غنی و فاخر در حوزه رسانه‌ای فعال شده و تیم تشکیل دهیم تا تولیدات محتوای قوی و به زبان‌های مختلف و در بین‌الملل برای افکار عمومی جهانیان ارائه دهیم.

دومین درس از رویکردها و اصول ایشان آن است که بتوانیم از فضای رسانه‌ای استفاده هوشمندانه‌ای داشته باشیم. امروزه فضای گسترده‌ای از رسانه ایجاد شده که با تکنولوژی‌های روز مانند هوش مصنوعی و... در حال فعالیت است اما یک فعال رسانه‌ای باید این جریان را بداند که در هر شرایطی از چه ابزار رسانه‌ای باید استفاده شود.بنابراین حضرت زهرا هم از منبر رسمی مسجد استفاده میکند، هم از فضای شخصی منزل خود برای تبیین حقایق برای مهاجرین و انصار استفاده می‌کند و یا حتی تکنیک‌های غیر کلامی مانند چگونگی تدفین و ... استفاده می‌کند ویا از جنبه‌های عاطفی مانند گریه مانند یک ابزار رسانه‌ای جدی در مبارزه بین کفار و مسلمین استفاده می‌کند. بنابراین اگر بتوانیم استفاده هوشمندانه از فضای رسانه‌ای داشته باشیم درس مهمی است که حضرت زهرا(س) به ما یاد می‌دهند.

سومین درس نیز پایداری در هدف است. در فضای تخریب عناصر مؤمن و انقلابی در فضای مجازی و رسانه‌ای، اگر ما را تخریب کردند ویا صفحه ما را بلاگ کردند و...ما نباید از دفاع جبهه حق عقب‌نشینی کنیم.

پایداری در هدف، درس استقامتی است که حضرت زهرا(س) به ما اهدا کرده‌اند و ایشان حتی با جان مبارک خود نیز در راه مبارزه علیه باطل و دفاع از ولایت استفاده می‌کند و شهیده راه ولایت می‌شود.

چهارمین درسی که از ایشان می‌توان گرفت اثرگذاری ماندگار است.فعالیت‌های رسانه‌ای ما باید به گونه‌ای باشد که برای همیشه باید اثر ماندگار خلق کند نه اینکه صرفا یک هیجان کوتاه ایحاد کند.

با شیوه وصیت ایشان و با دفن شبانه حضرت، یک اثر ماندگار ساده در دل تاریخ نقش بست.

انتهای پیام
خبرنگار:
عاطفه ابرار پیراسته
دبیر:
اکرم یوسفی پارسا
captcha