مبنای سلامت روان از ديدگاه قرآن توجه به شعائر الهی است
کد خبر: 2048887
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۶

مبنای سلامت روان از ديدگاه قرآن توجه به شعائر الهی است

كانون علوم انسانی: يك مدرس و كارشناس قرآنی با اشاره به نخستين همايش ملی سلامت از ديدگاه قرآن كريم گفت: مبنای سلامت روان از ديدگاه قرآن توجه به شعائر الهی است.

«حسين اقبالی‌نسب» مدرس و كارشناس قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه كانون‌های تخصصی قرآنی، با بيان اين مطلب گفت: مبنای سلامت روان از ديدگاه قرآن، بازگشت به خود است و اين بازگشت مناسك مربوط به خود را دارد كه به آن شعائر الهی گفته می‌شود.
وی با اشاره به اينكه شعائر الهی از قلب سالمی سر می‌زند و قلوبی كه طهارت باطنی دارند شعائر الهی را تعظيم می‌كنند، گفت: در طول عمر يك حج واجب، يك بار بازگشت به خدا با بيرونی‌ترين نماد ممكن، در طول سال يك ماه روزه ماه رمضان، در طول روز پنج‌بار نماز و در هر لحظه مراقبت از خود داريم كه مهم‌ترين امور مسلمانان در دنياست.
اقبالی‌نسب گفت: هر انسانی تعريفی از خود دارد كه با سن، جنس، ظاهر، تحصيلات، اعتقادات، احساس و عواطف و ... بيان می‌كند، اما هيچكدام از اين‌ها خودِ او نيست، اين‌ها ويژگی‌ها و كاركردهای اوست؛ چيزی در انسان هست كه فراتر از اين‌هاست.
وی تصريح كرد: اگر هر فرد سعی كند به خويشتنی كه خداوند از انسان تعريف می‌كند، نزديك شود، در آن صورت به‌كاركردهای سلامت روان نزديك شده است و به هر ميزان كه با اين كاتالوگ منطبق شويد، به كمال انسانی نزديك‌تر می‌شود.
اين مدرس علوم قرآنی گفت: خداوند متعال در سوره شمس به‌خاطر بيان يك موضوع بسيار مهم 11 قسم پشت سرهم ياد می‌كند و آن موضوع اين است؛ «فَاَلْهَمَها فُجورَها وَ تَقْویْها؛ به دل‌هايتان الهام كردم گمراهی و هدايت را.»
وی با بيان اينكه تمام اعمال ما آگاهانه و از روی اختيار است، گفت: امكان ندارد اراده به تقوا كنيد و رشد نكنيد.
captcha