طلاب با تعليم، تعلم و عمل به علم برای رضای خدا قدر فرصت جامعه‌سازی را بدانند
کد خبر: 2464401
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۹

طلاب با تعليم، تعلم و عمل به علم برای رضای خدا قدر فرصت جامعه‌سازی را بدانند

گروه حوزه‎های علميه: آيت‌الله غروی با اشاره به وضعيت سخت تحصيل در حوزه‎های علميه پيش از انقلاب، طلاب را به يادآوری آن شرايط و قدردانی از شرايط موجود توصيه كرد و بر لزوم رفع مشكلات طلاب نيز تاكيد كرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، آيت‌الله سيد محمد غروی، عضو شورای عالی حوزه‎های علميه شب گذشته، 25 آذرماه، در جمع مديران، اساتيد و طلاب مدرسه علميه حقانی قم، با اشاره به نقش شورای عالی حوزه‎های علميه در زمينه بستر سازی علمی، فرهنگی و پژوهشی در حوزه‎ها، تصريح كرد: اين شورا، هر هفته دو روز جلسات پرفشار كاری برگزار می‎كند و راه‎های دست‎يابی به اين اهداف را بررسی می‎كند و اين نشست‎ها، تا كنون ثمرات ارزشمندی را نيز نصيب حوزه كرده است.
وی افزود: در برخی از ديدارهايی كه با طلاب مدارس برگزار می‎شود، مسايلی مطرح می‎شود، از جمله تغيير دروس و كتب، كم كاری در زمينه‎های پژوهشی و علمی از جمله در گروه‎های فلسفه، كلام و... در حالی كه اگر اطلاع دقيقی از فعاليت‎های امروز حوزه داشته باشند، می‎بينند كه كارهای بسياری در اين عرصه انجام شده است؛ اگر معاونت‎های حوزه بتوانند گزارش كامل فعاليت‎های خود را با طلاب مطرح كنند، آنان نيز به گستردگی فعاليت‎هايی كه در حوزه انجام می‎شود، آگاه می‎شوند.
عضو شورای عالی حوزه‎های علميه، با اشاره به وضعيت بودجه‎های تخصيص يافته در كشور، اظهار كرد: شهريه طلاب، از ديرباز از محل وجوهات مراجع پرداخت می‌شده كه اين مبلغ در گذشته نيز به شكل يك كمك خرج و به ديد بركت كار طلبگی اهدا می‌‎شد و به عنوان حقوق كار طلبگی، تلقی نمی‎شده است و درآمدهای ديگر طلاب از مسيرهايی چون مبالغ اهدايی تبليغ تامين می‌شد.
وی ساده‌زيستی را رمز اصلی زندگی موفق طلاب برشمرد و گفت: طلاب بايد همواره زندگی خود را با اين فرض پيش ببرند كه كار آنها فقط درس خواندن و تبليغ با نيت خالص است و نبايد انتظار درآمدهای آن چنانی از حوزه داشته باشند؛ اين مطلب را هم بايد بدانند كه اوضاع زندگی مالی طلاب هميشه بايد در حد متوسط جامعه و يا زير آن باشد و بايد نسبت به ماموريتی كه پذيرفته‌اند، مسئوليت‌پذير باشند.
غروی تصريح كرد: برخی اوقات برخی از طلاب از محل درس خود و امكانات آن شكايت می‎كنند ولی وقتی از اين مدارس و حجره‏‎ها بازديد می‎كنيم به ياد زمان طلبگی خود، در سال‎های دهه چهل و پنجاه می‎افتيم كه طلاب در سخت‎ترين شرايط ممكن در سرمای سخت و طاقت فرسای زمستان به تحصيل می‎پرداختند و از كمترين وسايل سرمايشی و گرمايشی محروم بودند ولی با اين شرايط نيز، كوچكترين شكايتی نداشتند و از بين همين طلاب بود كه اين همه نوابغ به جامعه اسلامی تحويل داده شد؛ طلاب بايد هميشه به گذشته‎های اين حوزه نگاه داشته باشند و خود را با شرايط پيشين بسنجند؛ امروز مدارس علميه وضعيت بسيار بهتری نسبت به سابق دارند.
وی ادامه داد: اين به آن معنا نيست كه نبايد به اصلاح امور مدارس و بهينه‌سازی امكانات آن پرداخت، زيرا طلاب حق دارند با امكانات مناسب به تحصيل بپردازند ولی با توجه به شرايط موجود بايد اين شرايط را درك كنند و با درك اين شرايط و وضعيت موجود، به فعاليت بپردازند.
عضو شورای عالی حوزه‏های علميه اظهاركرد: حوزه بايد استقلال مالی خود را حفظ كند و با اين روند به برنامه‌ريزی برای آينده خود مشغول شود، بودجه‎ها بيشتر صرف امور جاری در حوزه‎ها می‎شود و بايد راه‎هايی برای اداره و توسعه مدارس علميه انديشيده شود از جمله موقوفات و جذب كمك‌های خيرين برای حضور در اين امر مبارك كه سعادت دنيا و آخرت آنان را نيز تامين می‎كند زيرا به نهادی خدمت می‎كنند كه قرار است مردم را به سعادت و صلاح برساند و آنان نيز در اين مسير شريك خواهند شد.
وی با اشاره به روايتی از امام صادق(ع)، در خصوص اهميت تعليم و تعلم در فرهنگ اسلامی، اظهار كرد: امام صادق(ع) در اين روايت، ارزش حقيقی و مايه سعادت را در فراگيری علم، علم‌آموزی به ديگران، عمل به علم با محوريت اخلاص و خدامحوری ذكر كرده‌اند؛ طلاب، فرصتی گرانقدر و تاريخی برای خودسازی و جامعه‌سازی دارند كه بايد از آن به خوبی استفاده كنند؛ بايد قدر اين موقعيت حساس را با يادگيری، ياد دادن و عمل به علم برای رضای خدا، بدانند.
captcha