به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، آيتالله سيد محمد غروی، عضو شورای عالی حوزههای علميه شب گذشته، 25 آذرماه، در جمع مديران، اساتيد و طلاب مدرسه علميه حقانی قم، با اشاره به نقش شورای عالی حوزههای علميه در زمينه بستر سازی علمی، فرهنگی و پژوهشی در حوزهها، تصريح كرد: اين شورا، هر هفته دو روز جلسات پرفشار كاری برگزار میكند و راههای دستيابی به اين اهداف را بررسی میكند و اين نشستها، تا كنون ثمرات ارزشمندی را نيز نصيب حوزه كرده است.
وی افزود: در برخی از ديدارهايی كه با طلاب مدارس برگزار میشود، مسايلی مطرح میشود، از جمله تغيير دروس و كتب، كم كاری در زمينههای پژوهشی و علمی از جمله در گروههای فلسفه، كلام و... در حالی كه اگر اطلاع دقيقی از فعاليتهای امروز حوزه داشته باشند، میبينند كه كارهای بسياری در اين عرصه انجام شده است؛ اگر معاونتهای حوزه بتوانند گزارش كامل فعاليتهای خود را با طلاب مطرح كنند، آنان نيز به گستردگی فعاليتهايی كه در حوزه انجام میشود، آگاه میشوند.
عضو شورای عالی حوزههای علميه، با اشاره به وضعيت بودجههای تخصيص يافته در كشور، اظهار كرد: شهريه طلاب، از ديرباز از محل وجوهات مراجع پرداخت میشده كه اين مبلغ در گذشته نيز به شكل يك كمك خرج و به ديد بركت كار طلبگی اهدا میشد و به عنوان حقوق كار طلبگی، تلقی نمیشده است و درآمدهای ديگر طلاب از مسيرهايی چون مبالغ اهدايی تبليغ تامين میشد.
وی سادهزيستی را رمز اصلی زندگی موفق طلاب برشمرد و گفت: طلاب بايد همواره زندگی خود را با اين فرض پيش ببرند كه كار آنها فقط درس خواندن و تبليغ با نيت خالص است و نبايد انتظار درآمدهای آن چنانی از حوزه داشته باشند؛ اين مطلب را هم بايد بدانند كه اوضاع زندگی مالی طلاب هميشه بايد در حد متوسط جامعه و يا زير آن باشد و بايد نسبت به ماموريتی كه پذيرفتهاند، مسئوليتپذير باشند.
غروی تصريح كرد: برخی اوقات برخی از طلاب از محل درس خود و امكانات آن شكايت میكنند ولی وقتی از اين مدارس و حجرهها بازديد میكنيم به ياد زمان طلبگی خود، در سالهای دهه چهل و پنجاه میافتيم كه طلاب در سختترين شرايط ممكن در سرمای سخت و طاقت فرسای زمستان به تحصيل میپرداختند و از كمترين وسايل سرمايشی و گرمايشی محروم بودند ولی با اين شرايط نيز، كوچكترين شكايتی نداشتند و از بين همين طلاب بود كه اين همه نوابغ به جامعه اسلامی تحويل داده شد؛ طلاب بايد هميشه به گذشتههای اين حوزه نگاه داشته باشند و خود را با شرايط پيشين بسنجند؛ امروز مدارس علميه وضعيت بسيار بهتری نسبت به سابق دارند.
وی ادامه داد: اين به آن معنا نيست كه نبايد به اصلاح امور مدارس و بهينهسازی امكانات آن پرداخت، زيرا طلاب حق دارند با امكانات مناسب به تحصيل بپردازند ولی با توجه به شرايط موجود بايد اين شرايط را درك كنند و با درك اين شرايط و وضعيت موجود، به فعاليت بپردازند.
عضو شورای عالی حوزههای علميه اظهاركرد: حوزه بايد استقلال مالی خود را حفظ كند و با اين روند به برنامهريزی برای آينده خود مشغول شود، بودجهها بيشتر صرف امور جاری در حوزهها میشود و بايد راههايی برای اداره و توسعه مدارس علميه انديشيده شود از جمله موقوفات و جذب كمكهای خيرين برای حضور در اين امر مبارك كه سعادت دنيا و آخرت آنان را نيز تامين میكند زيرا به نهادی خدمت میكنند كه قرار است مردم را به سعادت و صلاح برساند و آنان نيز در اين مسير شريك خواهند شد.
وی با اشاره به روايتی از امام صادق(ع)، در خصوص اهميت تعليم و تعلم در فرهنگ اسلامی، اظهار كرد: امام صادق(ع) در اين روايت، ارزش حقيقی و مايه سعادت را در فراگيری علم، علمآموزی به ديگران، عمل به علم با محوريت اخلاص و خدامحوری ذكر كردهاند؛ طلاب، فرصتی گرانقدر و تاريخی برای خودسازی و جامعهسازی دارند كه بايد از آن به خوبی استفاده كنند؛ بايد قدر اين موقعيت حساس را با يادگيری، ياد دادن و عمل به علم برای رضای خدا، بدانند.