ادبیات حاکم بر قرآن، اعراب جاهلیت را به‌زانو درآورد/ لزوم توجه رسانه‌ها به همایش «قرآن و ادبیات»
کد خبر: 2727009
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱
آیت‌الله ایمانی:

ادبیات حاکم بر قرآن، اعراب جاهلیت را به‌زانو درآورد/ لزوم توجه رسانه‌ها به همایش «قرآن و ادبیات»

گروه فعالیت‌های قرآنی: نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به اعجاز قرآن گفت: بُعد اعجاز قرآن مجید که اعراب جاهلیت را به‌زانو درآورد، فصاحت و بلاغت آن و به اصطلاح ادبیات حاکم بر آیات قرآن مجید بود.

آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با اشاره به جامعیت کتاب آسمانی مسلمانان گفت: قرآن کریم معجزه جاوید پیامبر مکرم اسلام(ص) است که این اعجاز در ابعاد مختلف است.

وی افزود: در مورد مسئله محتوا و مطالب مورد نیاز بشر در قرآن کریم جای خود را دارد اما یک بعد اعجاز قرآن مجید که اعراب جاهلیت را به زانو درآورد فصاحت و بلاغت قرآن و به اصطلاح ادبیات حاکم بر آیات قرآن مجید بود که در عین اختصار جامع‌ترین مطالب را بیان کرده و در کلماتی کوتاه، بلندترین مطالب را بازگو می‌کند.

اشاره به علاقه‌مندی اعراب جاهلیت نسبت به شعر و ادبیات

آیت‌الله ایمانی ادامه داد: در برابر صناعت شعری که جاهلیت عربستان به آن افتخار می‌کرد و می‌بالید به طوری که معلقات سبع آن‌ها از مسجد الحرام آویزان شده بود و همه ساله نمایشگاهی برای ارائه بهترین شعر به وجود آورده بودند که همه شعرا و بزرگان و فصیحان عرب جمع می‌شدند و افکار و اندیشه‌های منظوم خود را به افکار مردم ارائه می‌کردند، قرآن مجید که نازل شد همه آن‌ها معلقات سبع را از مسجدالحرام پائین آوردند.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: حتی صاحبان آن اشعار این کار را کردند و گفتند با وجود این آیات کریمه ما سند رسوایی‌مان است که در مسجد الحرام آویزان کرده‌ایم حتی نقل می‌کنند که پسر امروالقیس یک شعر که در عروسی او گفته شد به عنوان بهترین شعر حاضر نشده بود از سقف مسجد الحرام پایین آورد ولی بعد از اینکه سوره قمر نازل شد او شبانه رفت و شعر را پائین آورد و گفت بیشتر از این نمی‌خواهم پدرم در مجامع علمی و ادبی رسوا شود.

بیان مفاهیم در قالب بهترین و کوتاه‌ترین عبارات؛ اعجاز ادبی قرآن

منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: این اعجاز قرآن از ناحیه ادبیات و بیان مفاهیم در قالب بهترین و کوتاهترین عبارات در عین حال رساترین عبارات، یک معجزه قرآن مجید بوده است و هر چه هم ما امروز بتوانیم آن را مستند به نسل‌های آینده، علما و محققان ارائه دهیم خدمتی است که در این عرصه انجام گرفته است.

آیت‌الله ایمانی در ادامه با اشاره به برگزاری همایش ملی «قرآن و ادبیات» که به‌همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی فارس و سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در شیراز برگزار می‌شود، بر لزوم همکاری تمام رسانه‌ها در پوشش اخبار مربوط به این همایش تأکید کرد.

وی عنوان کرد: مسلماً برای چنین همایشی مقالات علمی لازم از بزرگان فن تهیه شده است و امکانات لازم برای ارائه آن‌ها فراهم شده است اما لازم است که تمام رسانه‌ها اعم از صدا و سیما، مطبوعات، خبرگزاری‌ها و غیره این کار و زحمت دست‌اندرکاران را محدود به یک سالن قرار ندهند و آن را منعکس کنند و به‌ افکار و اندیشه‌های تشنه‌ای که دل در گرو این مبانی دارند، برسانند.

یادآور می‌شود، همایش ملی «قرآن و ادبیات» عصر امروز از ساعت 14 الی 17 در محل سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیراز واقع در کوی زهرا، چهار راه ایثار برگزار می‌شود.

captcha