ورود به کار فرهنگی بدون آگاهی توأم با خطا خواهد بود
کد خبر: 3524230
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴

ورود به کار فرهنگی بدون آگاهی توأم با خطا خواهد بود

گروه اجتماعی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: ورود به کار فرهنگی با نداشتن آگاهی از ماهیت و جریان فرهنگی، قطعاً آسیب‌زا و توأم با خطا خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، روز شنبه 30 مردادماه در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان میانه، اظهار کزد: شورای فرهنگ عمومی یک شورای تصمیم ساز و تخصصی است، نه یک دستگاه اجرایی؛ از این رو هم سو بودن متولیان فرهنگی با سیاست‌های راهبردی شورا ضرورت دارد.
وی با تأکید بر جلوگیری از اتلاف سرمایه و موازی کاری در نهادهای متولی فرهنگ در جامعه، خاطرنشان کرد: شورای فرهنگ عمومی هر استان و هر شهر باید با مصوبات منطقی و مبتنی بر نیازهای روز جامعه در عرصه‌ تصمیم‌گیری‌های کلان فرهنگی اقدامات شاخص و مطلوبی را انجام دهد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که شورای فرهنگ عمومی نقطه عطف حرکت‌ها و فعالیت‌های فرهنگی است، گفت: ایجاد جریان فرهنگی از سوی این شورا منوط به شناخت صحیح از فضای عمومی جامع، هم‌افزایی فعالان فرهنگی و پرهیز از دیدگاه‌های سلیقه‌ای در این عرصه است.
محمدپور افزود: شورای فرهنگ عمومی با هدف شناخت و اطلاع از وضع فرهنگ عمومی و اصلاح و ارتقای آن و همچنین نظارت و پیگیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی کشور تشکیل می‌شود که بایستی با نگرش بومی نسبت به مسائل هر منطقه تصمیمات لازم اتخاذ شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفتمان‌سازی و ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی در جامعه را یکی از رسالت‌های خطیر شورای فرهنگ عمومی دانست و گفت: اگر رهبر معظم انقلاب اسلامی بر مسأله اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی تأکید دارند؛ نشان از این حقیقت مسلم است که بایستی در این حوزه از شعارزدگی پرهیز شود.
محمدپور،با تأکید بر لزوم گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی در میان اقشار و طیف‌های مختلف جامعه، گفت: باید سبک زندگی تغییر پیدا کند طوری که هر ایرانی، وجود کالای ایرانی در سبد خرید را بر خود لازم بداند و مردم بر این باور برسند که باید برای مدتی کیفیت پایین و برخی مشکلات را تا رسیدن به نقطه مطلوب تحمل کنند.
وی، با بیان این‌که سبک زندگی ایرانی اسلامی نجات‌بخش فرهنگ، اجتماع، اقتصاد و سلامت روحی و روانی جامعه است، تصریح کرد: در این راستا اهتمام دولت، شناسایی شاخصه‌های فرهنگی و آمایش فرهنگی و همچنین تصمیم گیری و حرکت براساس این آمایش لازم است.
وی همچنین خواستار برگزاری منظم جلسات شورای فرهنگ عمومی در شهرستان ها، زمینه‌سازی برای خروجی مناسب و امکان پیگیری، پایش، استناد، مطالعه و تصمیم‌گیری نسبت به موضوعات جلسات شد و گفت: ورود به کار فرهنگی با نداشتن آگاهی از ماهیت و جریان فرهنگی، قطعا آسیب زا و توأم با خطا خواهد بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی افزود: تصمیمات نادرست در حوزه فرهنگ، آسیب‌زا است طوری که بخشی از  آسیب‌های فرهنگی که در جامعه بروز می‌یابد با تهاجم فرهنگی و رویکردهای انحرافی مرتبط بوده و بخش مهمی از آن هم به رویکردهای غیرکارشناسی و غیرتخصصی مربوط می‌شود.
captcha