غفلت مسئولان از کارکردهای مؤسسات قرآنی
کد خبر: 3572241
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳

غفلت مسئولان از کارکردهای مؤسسات قرآنی

گروه فعالیتهای قرآنی: مدیر مؤسسه «نورالثقلین» شهرستان اسدآباد عنوان کرد: مسئولان اطلاعی از کارکردهای مؤسسات قرآنی ندارند و اینگونه می‌پندارند که چون قرآن است، باید خودگردان باشد.

جلال خان‌محمدی، مدیر مؤسسه «نورالثقلین» شهرستان اسدآباد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، اظهار کرد: این مؤسسه کار خود را از سال ۷۸ در چهار گروه سنی خردسال، کودک و نوجوان، جوان و بزرگسال در رشته‌های روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، مهارت صوت و لحن، تفسیر، حفظ و دوره تربیت مربی آغاز کرده است.
وی با بیان اینکه در طول سال کلاس‌ها دایر افزود: در طول تابستان به دلیل اوقات فراغت دانش آموزان و سایر مردم دوره‌های آموزشی در هفت روز هفته به مدت 4 ساعت در مؤسسه برگزار می‌شود و به طور تقریبی 70 درصد این جمعیت را خواهران و 30 درصد را برادران تشکیل می‌دهند و تا کنون بیش از 1500 قرآن‌آموز توسط این مؤسسه تربیت شده است.
خان‌محمدی اضافه کرد: 40 مربی با مدرک زیر سطح 4 به صورت افتخاری در این مؤسسه مشغول به فعالیت هستند، همچنین با افزایش فعالیت‌ها و برنامه‌ها، تعداد پایگاه‌های تحت پوشش این مؤسسه در مناطق محروم از 20 عدد به 30 پایگاه افزایش یافته است.
 مدیر مؤسسه «نورالثقلین» اسدآباد گفت: این مؤسسه هر ساله موفق به کسب دو تا سه رتبه برتر در مسابقات قرآنی می‌شود و تا کنون 18 رتبه برتر را از آن خود کرده که 10 رتبه نخست این مسابقات در رشته‌های حفظ، قرائت و تفسیر بوده و 6 حافظ کل نیز توسط این مؤسسه تربیت شده است.
وی ادامه داد: برگزاری یک دوره تربیت مربی رو‌خوانی با همکاری بنیاد قرآن و اداره تبلیغات اسلامی استان از برنامه‌هایی بوده است که توسط این مؤسسه در سالجاری انجام شده و پیش‌بینی می‌شود، دومین دوره تربیت مربی نیز با ۴۵ شرکت کننده برگزار در آینده‌ای نزدیک برگزار شود.
خان محمدی ابراز کرد: به مناسبت ایام‌الله دهه فجر، جشنواره قرآنی کودک و نوجوان در رشته‌های حفظ، ترتیل، قرائت، نقاشی و خطاطی برگزار خواهد شد، همچنین برگزاری همایش خانوادگی و بازدید از کلاس‌ها و اعزام روحانی به مؤسسات خواهان طلبه جهت بیان احکام از دیگر برنامه‌های مؤسسه نورالثقلین است.
مدیر مؤسسه «نورالثقلین» شهرستان اسدآباد عنوان کرد: متأسفانه مسئولان به هیچ عنوان اطلاعی از وجود چنین مؤسساتی ندارند و اینگونه می‌پندارند که چون قرآن است، باید خودگردان باشد در صورتی که اینگونه نیست همچنین مربیانی که به صورت رایگان در خدمت قرآن آموزان هستند باید توسط سازمان تبلیغات و سایر نهادها حمایت شوند و مسئولان نیز حداقل، یکبار سرکشی به مؤسسات و خانه‌های قرآنی در طول سال داشته باشند.
مریم پیشکاری، مدیر مؤسسه نورالهدی اسدآباد نیز به ایکنا گفت: این مؤسسه از سال 91 کار خود را در زمینه‌های قرآنی و فرهنگی آغاز نمود و در حال حاضر در رشته‌های روخوانی، روان خوانی، تجوید، مفاهیم و حفظ موضوعی فعال است.
وی افزود: مخاطبین این مؤسسه بیشتر دانش آموزان هستند، کلاس‌های آموزش قرآن در طول سال دایر است در ایام تابستان به دلیل تعطیلی مدارس استقبال از دوره‌های آموزشی بسیار خوب است، تعدادی از قرآن اموزان این مؤسسه نیز در مسابقات استانی و کشوری موفق به کسب مقام در رشته حفظ شده‌اند.
پیشکاری اضافه کرد: سه تا 4 روستا تحت پوشش این مؤسسه قرار دارند و هم اکنون نیز 5 مربی به صورت ثابت مشغول فعالیت هستند، از آنجا که دفتر مؤسسه در شهرستان قرار دارد و کمتر کسی حاضر می‌شود برای کلاس‌ها به شهرستان بیاید لذا دوره‌های آموزشی در مساجد و حسینیه‌ها برگزار می‌شود.
مدیر مؤسسه نورالهدی ادامه داد: از آنجا که مربیان آینده شغلی ثابتی ندارند و حق‌الزحمه کمی دریافت می‌کنند و مؤسسات نیز به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند از آنها حمایت کنند بنابراین شاید با تصویب طرحی و اختصاص بودجه‌ای به مؤسسات بتوان در این زمینه حق مطلب را بهتر ادا کرد، همچنین مؤسسه از نظر امکانات کمک آموزشی نیز وضعیت خوبی ندارد.
وی گفت: مهمترین کمبود و خلأ جوامع قرآنی عصر حاضر، عدم حمایت جدی از سوی دستگاه‌ها و مقامات بالاتر است به طوریکه متأسفانه بودجه‌های قرآنی اندک است و بودجه‌های فرهنگی هم هر ساله کمتر می‌شود، از این رو اگر سه نهاد اوقاف، ارشاد و تبلیغات با یکدیگر ادغام شوند و از موازی کاری جلوگیری شود، بودجه واحدی نیز به آنها ارائه می‌شود که شاید بتواند مقداری از مشکل کمبود اعتبارات مؤسسات و خانه‌های قرآنی را برطرف کند.
پیشکاری بیان کرد: اهمیت به قرآن و فعالیت‌های قرآنی در عصر کنونی اندک است تا جایی که خانواده‌ها برای کلاس‌های متفرقه از جمله کلاس‌های آموزش زبان هزینه‌های هنگفتی را پرداخت می‌کنند اما انتظار دارند کلاس‌های قرآن رایگان برگزار شود لذا این فرهنگ اشتباه باید اصلاح شود.
captcha