رمز موفقیت حاکم در قبال گروه‌های اجتماعی در کلام امیر
کد خبر: 3668108
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱

رمز موفقیت حاکم در قبال گروه‌های اجتماعی در کلام امیر

گروه اجتماعی: حاکم نمی‎تواند کاملاً از عهده حقوقی که خدا بر او واجب کرده برآید مگر با تلاش و کوشش بسیار، یاری طلبیدن از خدا، آمادگی برای ملازمت حق، صبر و استقامت در برابر حق در امور سبک یا سنگین.کمااینکه انصاف و مدارا با مردم، شاخصه اساسی کارگزاران حکومت اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، امام علی(ع) در بخشی از نامه 53 خود در نهج‌البلاغه با عنوان «حقوق و وظایف طبقات اجتماعی» فرموده است: «و بدان! مردم جامعه چند طبقه و گروه هستند که هر یک جز به‌وسیله دیگری اصلاح نمی‎شود و هیچ طبقه‌ای از دیگری بی‌نیاز نیست.یکی‌از طبقات، سپاهیان خدا هستند و دیگیری، نویسندگان عام و خاص حکومت‌اند و گروهی قاضیان عادل‌اند و طبقه دیگر، عاملان و کارگزاران منصف و اهل مدارا هستند و دسته‌ای اهل پرداخت جزیه و حراج ـ اعم‌از اهل ذمه و مردم مسلمان ـ هستند و گروهی، تاجران و اهل صنعت‌اند و دسته‌ای پایین‌ترین قشر جامعه، یعنی نیازمندان و درماندگان‌اند. و خدا برای هر یک از این اقشار، سهم و نقشی مشخص کرده و حد و اندازه واجب آن‌را در کتاب خود یا سنت پیامبرش(ص) به‌عنوان عهد و دستوری مقرر نموده که نزد ما محفوظ است.
سپاهیان ـ به اذن خدا ـ دژهای مستحکم مردم و زینت حاکمان و عزت دین و عوامل حفظ امنیت‌اند و مردم بدون آنها پایدار نمی‎مانند و پشتوانه‌ای برای سپاهیان وجود ندارد، مگر از درآمدی که خدا از خراج برایشان می‎رساند که با آن برای جهاد با دشمنان‌شان نیرو می‎گیرند و برای اصلاح کار خود به آن تکیه می‎کنند و تامین کننده نیازمندی‎های آنها است.این دو صنف(سپاهیان و خراج‌دهندگان) استحکامی ندارند، مگر به کمک صنف سوم؛ یعنی قضات و کارگزاران و نویسندگان؛ به‌دلیل قراردادهایی که محکم می‎کنند و منافع و اموالی که جمع می‎کنند و در امور خصوصی و عمومی مورد اعتماد واقع می‎شوند و هیچ‌یک از این‌ها استحکام ندارند، مگر به کمک تجار و صنعتگران؛(زیرا تاجران برای جلب) منافع ایشان گرد هم جمع می‎شوند و بازارهایشان را برپا می‎کنند و صنعتگران ایشان را از به دست آوردن آنچه که قدرت کسب غیر صنعتگران به آن نمی‌‎رسد کفایت می‎کنند و بعد، پایین‌ترین طبقه، نیازمندان و درماندگان هستند که احسان و مساعدت و یاری آنان لازم است.ونزد خدا برای تمام این طبقات وسعتی قرار داده شده است و برای هر صنفی به اندازه‌ای که امور آن اصلاح شود برعهده حاکم حق و وظیفه‌ای است و حاکم نمی‎تواند کاملاً  از عهده حقوقی که خدا بر او واجب کرده، برآید، مگر با تلاش و کوشش بسیار و یاری طلبیدن از خدا و آماده ساختن نفس خود برای التزام به حق و صبر و استقامت بر حق، در اموری که برا و آسان باشد یا مشکل».
انسان به‌طور طبیعی، اجتماعی آفریده شده است؛ زیرا از یک طرف بشر بسیار متنوع و زیاد هستند که هیچ‌کس به تنهایی نمی‎تواند از عهده تامین آنها برآید و از طرف دیگر، جامعه بشری به‌سوی تحول و تکامل پیش می‎رود و این پیشرفت، تنوع نیازهای انسان را روز به روز بیشتر می‎کند! بنابراین تنها راه علاقه برای حل مشکلات این است که هر گروه، به تامین بخشی از نیازها بپردازد و نتیجه کار خود را با دیگران معاوضه کند تا همه مردم از نتیجه زحمت و تلاش‌های یکدیگر بهره‌مند شوند.
امام علی(ع) در این نامه، ضمن اشاره به اجتماعی بودن انسان، به مالک‌اشتر می‎فرماید: «و بدان! مردم جامعه چند طبقه و گروه هستند که هر یک جز به‌وسیله دیگری اصلاح نمی‎شود و هیچ طبقه‌ای از دیگری بی‌نیاز نیست.امیرمؤمنان(ع) افراد جامعه را به هفت قشر عمده و اساسی ـ که در واقع ستون‌های زندگی اجتماعی هستند ـ به گروه لشکریان و سپاهیان، نویسندگان و کاتبان، قضات، عاملان و کارگزاران، پرداخت کنندگان جزیه و خراج، تاجران و صنعت‌گران، فقرا و درماندگان تقسیم می‎کند.
امام علی(ع) ضمن تشریح وظایف گروه‌های مختلف جامعه، پیوند اجتماعی گروه‌ها با یکدیگر و حقوق متقابل را یادآور می‎شود این امام همام در این نامه خود نیروهای نظامی را یکی‌از ارکان مهم جامعه معرفی کرده و وظایفی ازجمله حمایت و حراست از مردم، تقویت حاکم، پشتیبانی از دین، برقراری امنیت را برای این گروه متذکر می‎شود کمااینکه امنیت، از نعمت‌های بزرگ الهی است که انسان تا از آن برخوردار است قدرش را نمی‎داند و شکر آن‌را به‌درستی به‌جا نمی‎آورد کمااینکه پیامبراعظم(ص) می‎فرماید: «امنیت و سلامتی، دو نعمتی هستند که مورد غفلت و کفران واقع شده‌اند».
امنیت یکی‌از ضروریات زندگی فردی و اجتماعی است وجود یک لشکر مؤمن و آماده، تامین‌کننده امنیت داخلی و خارجی یک جامعه است تا ضمن ترساندن دشمنان خارجی و حفظ امنیت مرزهای سرزمین اسلامی، در برابر عوامل داخلی دشمنان نیز برخورد لازم را داشته باشند.امام علی(ع) این قشر از جامعه را «سُبُل‌الامن» یعنی عوامل حفظ امنیت معرفی می‎کند.
امام علی(ع) در این نامه سه گروه قضات، کارگزاران و نویسندگان را در یک صنف جمع کرده و آثار اجتماعی آنها و کیفیت قوام‌بخشی آنان را به سایر اصناف بیان می‌کند و ازجمله وظایفی که برای آنها برمی‌شمرد می‎توان به تنظیم قراردادها، جمع‌آوری منافع، ثبت و ضبط امور اشاره کرد.
ازجمله وظایفی هم که برای تاجران و ضنعت‌گران برشمرده می‎توان به جمع‌آوری و عرضه مواد موردنیاز، تولید و ساخت وسایل مورد نیاز اشاره کرد.
ضعیف‌ترین قشر جامعه
در جوامع مختلف، معمولاً افرادی هستند که بر اثر پیری، بیماری، نقص عضو، معلولیت‌های ذهنی و حوادث گوناگون، قدرت کار و تولید ندارند؛ بنابراین حکومت‌ها وظیفه دارند بخشی‌ از درآمدشان را برای حمایت و نگهداری از این گروه‌ها صرف کنند.در دین اسلام درباره رسیدگی به این گروه‌ها بسیار توصیه شده و حتی سهم عمده‌ای از واجبات مالی ازقبیل؛ مس و زکات به آنها اختصاص داده شده است.
امیرمؤمنان(ع) در معرفی این گروه و سفارش مراعات حال انها به حاکم اسلامی می‎فرماید: «و بعد پایین‌ترین طبقه، نیازمندان و درماندگان هستند که احسان و یاری آنان لازم است».
امام علی(ع) بعد از بیان پیوند اجتماعی گروه‌های مختلف جامعه، به این نکته اشاره می‎کند که این اقشار برای رسیدن به خواسته‌هایشان هم از مواهب و نعمت‌های الهی بهره‌مند هستند و هم باید تحت حمایت و کمک حکومت اسلامی باشند.
امام علی(ع) در پایان این بخش از نامه خود، چهار شرط برای موفقیت حاکم اسلامی در انجام وظایفش در برابر گروه‌های اجتماعی بیان می‎کند و می‎فرماید: «حاکم نمی‎تواند کاملاً از عهده حقوقی که خدا بر او واجب کرده برآید مگر با تلاش و کوشش بسیار، یاری طلبیدن از خدا، آمادگی برای ملازمت حق، صبر و استقامت در برابر حق در امور سبک یا سنگین».
پس باید دانست که پیوندهای اجتماعی، ضامن قوام و پایداری گروه‌های مختلف جامعه است، نیروهای نظامی و دفاعی جامعه اسلامی، لشکریان خدا هستند، انصاف و مدارا با مردم، شاخصه اساسی کارگزاران حکومت اسلامی است، دستگیری کردن و یاری رساندن به قشر نیازمند جامعه، وظیفه مهم حکومت اسلامی است کمااینکه اصناف مختلف اجتماعف حقوقی بر گردن حاکم دارند.
captcha