صوفی یا ضد صوفی؟!
کد خبر: 3846218
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵

صوفی یا ضد صوفی؟!

کانون خبرنگاران نبأــ یک محقق حوزوی طی یادداشتی درباره صوفی یا ضد صوفی بودن مولوی و شمس بیان کرد: نمی‌توان به‌طور کلی افرادی مانند مولوی رومی یا شمس تبریزی را «صوفی» یا «ضد صوفیه» بخوانیم، بلکه در اظهار نظر باید اعتقادات و اعمال بررسی شود نه اشخاص.

صوفی یا ضد صوفی؟!
به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ با توجه به اینکه در روزهای اخیر مطالبی درباره صوفی یا ضد صوفی بودن مولوی و شمس در بین صاحب‌نظران و اساتید حوزوی و دانشگاهی مطرح شده است، از این رو حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌‌فردوسی، از محققین و مؤلفین حوزه علمیه قم و مؤلف نظام جامع تربیتی «منهاج فردوسیان» طی یادداشتی با عنوان «صوفی یا ضد صوفی؟!» نظر خود را درباره صوفی یا ضد صوفی بودن افرادی مانند مولوی و شمس تبریزی بیان کرد.
 
متن این یادداشت به شرح زیر است:

«باسمه تعالی

سلام علیکم
سبک بنده در اینطور مواقع،‌ اظهارنظر در مورد «اعتقادات» و «اعمال» است نه «اشخاص». پس نمی‌توانم به‌طور کلی، افرادی مانند مولوی رومی یا شمس تبریزی را «صوفی» یا «ضد صوفیه» بخوانم.
در روش من برای نقد، باید دیدگاه یا دستورالعمل خاصی را مطرح کنید تا بر قرآن کریم و روایات معتبر، عرضه کنم؛ اگر مطابقت نداشت یا مخالفت داشت، حکم به «صوفیانه» بودن آن نظر یا دستورالعمل می‌دهم.
دقت این روش برای تعیین «صوفی» از «غیرصوفی» بسیار بالاست و هرگونه اعتراضی بر نتیجه‌ آن را می‌توان به‌راحتی و با استناد به آیات و روایات، پاسخ داد. به این صورت که هرکس اعتراض کند چرا فلان دیدگاه یا دستور‌العمل را صوفیانه می‌خوانید، مستندات قرآنی و روایی‌اش را به اطلاع او می‌رسانیم و اگر منصف و متدین باشد، خواهد پذیرفت.
نکته‌ جالب در این روش از نقد، این است که بر اساس این روش، معلوم می‌شود برخی مراجع معظم تقلید، گرفتار دیدگاه‌ها یا رفتارهای صوفیانه هستند!»

امیرمحسن سلطان احمدی

انتهای پیام

انتهای پیام
captcha