مردم و مسئولان به قواعد جمهوریت پایبند باشند/ اعتراض در قانون اساسی راهکار دارد
کد خبر: 3857868
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱

مردم و مسئولان به قواعد جمهوریت پایبند باشند/ اعتراض در قانون اساسی راهکار دارد

گروه سیاست و اقتصاد ـ یک مدرس دانشگاه گفت: جامعه باید به بلوغ برسد که به قواعد جمهوریت پایبند باشد حمایت رهبر معظم انقلاب از تصمیم سران قوا و منتخبان مردم در اصل حمایت از قانون است، مردم اعتراض خود را از طریق قانون اساسی باید پیگیری کنند.

مردم و مسئولان به قواعد جمهوریت پایبند باشند/ در قانون اساسی اعتراض راهکار داردحجت‌الاسلام والمسلمین سید مجتبی حسینی یمین، مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به ماجرای گران شدن بنزین و ایجاد فضای التهاب در کشور اظهار کرد: در حکومتی زندگی می‌کنیم که جمهوری اسلامی است و باید به قوانین این جمهوریت پایبند باشیم.
وی افزود: مردم در انتخاباتی شرکت می‌کنند و نمایندگانی را برای قانون‌گزاری انتخاب می‌کنند و هم‌چنین رئیس جمهوری را انتخاب می‌کنند که هر کدام از این نمایندگان مردم طبق قانون وظایفی دارند.
حسینی یمین با اشاره به واکنش رهبر معظم انقلاب در صحبت‌های دیروز، ابراز کرد: اینکه ایشان فرمودند از تصمیم سران قوا حمایت می‌کنند در اصل حمایت از قانون است و در نهایت حمایت از جمهوریت نظام است.
حسینی یمین یادآور شد: در بند 8 قانون اساسی که وظایف رهبری در آن مشخص شده است، اشاره شده که حل معضلات نظام که از طریق عادی قابل حل نباشد به عهده رهبری است اما مسئله گرانی بنزین با ارائه طرح دو یا سه فوریتی در مجلس قابل پیگیری است.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود گفتند که در این موضوع سر رشته ندارند و در این باره از تصمیم سران قوا حمایت می‌کنند که در اصل حمایت از قانون است.
این مدرس دانشگاه یادآور شد: شاید عده‌ای بگویند که به این اوضاع معترض هستند، باید گفت که برای اعتراض راهکار قانونی وجود دارد.
حسینی یمین با اشاره به اینکه وظیفه مردم در این وضعیت چیست، خاطرنشان کرد: اغتشاش قطعا راه درستی نیست چراکه هم برای خود مردم و هم برای کشور مشکل ایجاد می‌کند این افراد حتما در نهایت شناسایی و دستگیر می‌شوند اما مردم باید اعتراض خود را از طریق قانون اساسی پیگیری کنند.
وی توضیح داد: پیگیری اعتراض مردمی از نظر قانون به این شیوه است که به فرمانداری‌ها و استانداری‌ها مراجعه کنند و با کسب مجوز تظاهرات قانونی برپا کنند اما در این مورد هم مردم و هم مسئولان اعم از استاندار و فرماندار می‌بایست بر اساس قانون عمل کنند.
این کارشناس ارشد حقوق با اشاره به اینکه رهبر نمی‌تواند در تعیین قیمت بنزین دخالت کند، توضیح داد: جامعه باید به بلوغ برسد که به قواعد جمهوریت پایبند باشد همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز به این مسئله پایبند هستند و از تصمیم سران قوا و منتخبان مردم حمایت می‌کنند و در جایی که در قانون اساسی به ایشان مربوط نمی‌شود دخالت نمی‌کنند.
وی ادامه داد: اما اینکه این اقدام دولت به موقع بوده و یا اساساً درست بوده و چگونه باید اجرا می‌شد نیاز به بررسی کارشناسانه دارد که بنده نیز در این مورد نمی‌توانم نظر بدهم.
وی اظهار کرد: سیاست گذاری‌های کلان در جامعه بر عهده رهبری است و قیمت گذاری بنزین در حوزه اختیار و وظایف ایشان نیست در مورد مسئله برجام نیز با اینکه مخالف مذاکرات بودند اما از تیم مذاکره کننده حمایت کردند.
حسینی یمین با اشاره به ویژگی یک رهبر قوی اشاره کرد: رهبری قوی است که التهابات جامعه او را ملتهب نکرده و تصمیمات هیجانی و آنی نگیرد بلکه نگاهی کلان تر دارد که فضای التهابی بر او نباید اثر بگذارد.

انتهای پیام
captcha