«در جستجوی مهتاب» منتشر شد
کد خبر: 3863218
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸

«در جستجوی مهتاب» منتشر شد

گروه فرهنگی ــ کتاب «در جستجوی مهتاب» نوشته حسین قرایی که به زندگی و نویسندگی حمید حسام می‌پردازد، منتشر شد.

انتشار کتاب «در جستجوی مهتاب» تابلوی نویسندگی حمید حسامبه گزارش ایکنا از همدان، کتاب «در جستجوی مهتاب» نوشته حسین قرایی است که به زندگی و نویسندگی حمید حسام می‌پردازد و به تازگی از آن رونمائی شد.

این کتاب حاصل 5 جلسه مصاحبه مفصل با حمید حسام است که یکی در همدان و سه جلسه دیگر در تهران و یک بار هم تلفنی انجام شد. قرایی برای انجام این مصاحبه‌ها حدود سه ماه زمان گذاشته و کوشیده است تابلوی نویسندگی حمید حسام را به دیوار ادبیات معاصر بکوبد تا جوانان علاقه‌مند به ادبیات از تماشای آن لذت ببرند.

نویسنده در مقدمه نوشته است: «حسام از جرگه معدود چهره‌هایی است که اسلوب نویسندگی منحصر به فردی در حوزه خاطره و زندگی‌نامه‌نویسی‌ دارد و با سندهای منگوله‌دار علم و صداقت در نوشته‌هایش طرح‌هایی نو می‌اندازد».

این کتاب در 84 بخش به عنوان‌هایی چون تولد در عاشورا، تیرکمان شهید بیات، برو دنبال درس، ما ز بالاییم و بالا می‌رویم، خوش‌رفیق، راهکار اشک و زندگی یعنی نوشتن، پرداخته است.

حسام در کتاب «در جستجوی مهتاب» و در بخشی از خاطراتش به روایت‌های نابی از قیصر امین‌پور شاعر نام‌دار معاصر پرداخته است و به نوعی بخشی از مسلک و مرام او را بازگو می‌کند که بازخوانی آن همزمان با انتشار این کتاب خالی از لطف نیست. روایت‌های ناب از قیصر امین‌پور شاعر نامدار معاصر و بازگویی بخشی از مسلک و مرام او از بخش‌های جذاب «در جستجوی مهتاب» است.

در صفحه 90 این کتاب می‌خوانیم «بین این‌که به دانشگاه بوعلی یا حفظ آثار بروم مانده بودم. نزد آقای همدانی رفتم، گفت: خودت می‌دونی ولی من فکر می‌کنم اگر بیایی دنبال کار حفظ آثار در راستای کار جنگ، وسوسه کلاس و لذت تدریس و دائم خواندن و مطالعه کردن یک طرف، این‌که حالا تشکیلاتی که از صفر آن را درست کنی، اداره آنجا باشد، ساختمان ندارد، نیرو ندارد، امکانات ندارد و به‌طور کلی اصلاً تعریف نشده است هم یک طرف...»

«در جستجوی مهتاب» را انتشارات شهید کاظمی با شمارگان یک‌هزار نسخه، قطع رقعی، مصور چهار رنگ، 175 صفحه و به بهای 20‌هزار تومان روانه بازار نشر کرده است.

نام حمید حسام در سال‌های اخیر بیش از هر چیز با کتاب‌های «آب هرگز نمی‌میرد» و «وقتی مهتاب گم شد» گره خورده است؛ دو کتابی که برای وی جایزه ادبی جلال آل احمد و تقریظ رهبر انقلاب اسلامی را نیز به ارمغان آورده است، با این همه حسام سال‌ها پیش از تألیف این دو کتاب به‌عنوان مدیر بخش ادبیات بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس و یکی از بانیان ایجاد رشته کارشناسی ارشد ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها برای فعالان این عرصه شناخته شده بود.

وی در هشت سال دفاع مقدس حضور فعالی داشته و اکنون یکی از جانبازان پرافتخار کشورمان محسوب می‌شود و مؤلف بیش از 14 عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس نظیر خاطرات شفاهی، داستان کوتاه و داستان با عناوینی همچون کتاب «وقتی مهتاب گم شد»، «آب هرگز نمی‌میرد»، «غواص‌ها بوی نعناء می‌دهند»، «فقط غلام حسین باش»، «راز نگین سرخ»، «دهلیز انتظار» و... است.

وی بنیان‌گذار اولین کانون بسیج کشور در همدان و کنگره سرداران و امیران و 8 هزار شهید استان همدان و بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و بنیان‌گذار موزه دفاع مقدس استان همدان بوده که سال‌ها بعد به‌عنوان معاون ادبیات دفاع مقدس کشور نقش اساسی در تدوین کتاب‌های دفاع مقدس کشور را عهده‌دار بوده است.

انتهای پیام
captcha