شاهکاری از جنس مبارزه و علم / آیت‌الله میرشاهولد؛ رهبر مبارزات انقلابی ملایر
کد خبر: 3877316
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶

شاهکاری از جنس مبارزه و علم / آیت‌الله میرشاهولد؛ رهبر مبارزات انقلابی ملایر

آیت‌الله سیدمحمد میرشاهولد در مبارزات علیه رژیم طاغوت نقش کلیدی داشت و با ایجاد روشنگری علیه این رژیم مردم را در رسیدن به پیروزی انقلاب همراهی کرد، در این گزارش ویژگی‌های فردی و عمومی این رهبر انقلابی را از زبان فرزند و یکی از شاگردان وی می‌خوانیم.

شاهکاری از جنس مبارزه و علم/ آیت‌الله میرشاهولد رهبر مبارزات انقلابی ملایرروزهای پرشور پیروزی انقلاب اسلامی یادآور مردان و زنانی است که از جان خود گذشتند و با خون خود و رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی رسیدند. یکی از مردان بزرگی که برای پیروزی انقلاب تلاش‌های زیادی کرد آیت‌الله سیدمحمد میرشاهولد بود که نامش به‌عنوان شخصیتی بزرگ در کتاب انقلاب اسلامی می‌درخشد.

آیت‌الله میرشاهولد در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی در خانواده‌ای بزرگ و مذهبی از سادات علوی ملایر به دنیا آمد. سیدمحمد کودکی با نبوغ سرشار بود که برای تحصیل در مدارس عالی بورسیه شد، اما به خاطر علاقه وافر به فراگیری علوم دینی حوزه علمیه را انتخاب کرد و پس از گذراندن دوران مقدماتی راهی حوزه علمیه قم شد. از محضر اساتید بزرگی چون آیت‌الله مرعشی نجفی، گلپایگانی، شهید صدوقی و آیت‌الله بروجردی و سایر علما سطوح علمی و عالی را فراگرفت و پس از ۱۲ سال اقامت در شهر قم به علت بیماری به تهران عزیمت کرد و به مدت ۳ سال در شهر تهران مدارج علم و فقاهت را کسب کرد تا به درجه اجتهاد نائل شد.

ایشان در سال ۱۳۳۷ به ملایر برگشت و در طول این سال‌ها به‌عنوان رهبر مبارزات ملی ملایر رشادت‌ها از خود نشان داد و چندبار از سوی مأموران ساواک دستگیر شد، اما از مبارزات خود در دست برنداشت. آیت‌الله محمد میرشاهولد در مبارزات نقش کلیدی داشت و با ایجاد روشنگری مردم را با انقلاب همراه کرد تا سرانجام انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

بعد از پیروزی انقلاب ایشان به‌ حکم امام(ره) به‌عنوان اولین امام‌ جمعه ملایر منصوب شد و بعد از ۲ سال به علت شدت بیماری استعفا داد. آیت‌الله میر شاهولد در سن ۷۵ سالگی در بیست و پنجم بهمن سال ۸۴ همزمان با ایام محرم دار فانی را وداع گفت و پیکر مطهرشان در جوار بقعه امامزاده عبدالله ملایر به خاک سپرده شد. بر اساس تصمیم مجمع عالی بسیج در ۲۴ تیر سال ۹۳، روز بیست و یکم بهمن‌ماه به نام ایشان و روز ملی ملایر نام‌گذاری شد.

رهبر مبازرات مردم ملایر

حجت‌الاسلام علی‌اکبر نجفی استاد پیشکسوت حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به آشنایی خود با آیت‌الله سید محمد میرشاهولد گفت: ایشان اولین امام‌ جمعه ملایر بود که در مسائل انقلاب کارهای مختلفی انجام داد. آیت‌الله میرشاهولد برای پیروزی انقلاب در شهرستان ملایر قدم‌های بزرگی برداشته و در سخنرانی‌ها شرکت می‌کرد و به گفته خودش چند بار مورد حمله مأموران قرار گرفت و بازداشت شد اما همان‌طور که تعریف می‌کرد این مقاومت‌ها باعث شد که مردم ملایر پشت سر ایشان باشند و به‌عنوان رهبر مبارزات مردم تا زمان پیروزی انقلاب در کنار مردم بودند تا انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

وی با اشاره به فضایل اخلاقی این رهبر انقلابی مردم ملایر، بزرگ‌ترین حسن اخلاقی ایشان را مردم‌داری‌ اعلام کرد و گفت: ایشان سخنرانی‌هایی بسیاری در جمع مردم داشت، در کنار آنها می‌نشست و به تمام مسائل دینی و شرعی و اجتماعی مردم پاسخ می‌داد. آیت‌الله میرشاهولد در دفتری خود دفترداری نداشت و خودش پای تلفن می‌نشست و به همه سؤالات و تماس‌های مردم در امور مختلف پاسخ می‌داد.

وی با بیان اینکه ایشان در همه مراسم‌ها و برنامه‌های شهادت و مناسبت‌ها شرکت می‌کرد، گفت: ایشان در منزل و مسجد برنامه‌های مختلف را برگزار می‌کرد و مردم از وجود ایشان بهره‌مند بودند.

این استاد حوزه و دانشگاه یکی از اخلاقیات خوب ایشان را رفع مشکلات بین مردم و مسئولین دانست و افزود: بارها ما دیدیم که ناهماهنگی‌هایی را که بین مسئولان بود با میانداری و وحدت حل می‌کرد و این باعث وحدت بیشتر بین همه مسئولان شهرستان شده بود و من بارها با ایشان به روستاهای مختلف رفته بودم، مشکلاتی که در روستاها بود از طریق ایشان حل می‌شد.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین خلقیات ایشان دستگیری از مستمندان بود، اضافه کرد: بسیاری از مستمندان و مستحقان به خانه ایشان می‌رفتند و ایشان تا جایی که می‌توانست به آن‌ها کمک می‌کرد، همچنین یک کتابخانه در مسجد چهارده معصوم این شهرستان برای دسترسی و استفاده عموم مردم ایجاد کرده بود که بسیاری از مردم از این کتابخانه استفاده می‌کردند.

وصف پدر از زبان فرزند

حجت‌الاسلام عبدالحمید میرشاهولد، از فرزندان مرحوم آیت‌الله میرشاهولد با اشاره به فعالیت‌ها و مبارزات انقلابی آیت‌الله میرشاهولد هم‌زمان با مبارزات انقلابی امام(ره) از همان سال 42 تا سال 57 نیز به ایکنا گفت: مرحوم پدرم با سخنرانی‌ها و پخش اعلامیه‌‌های امام (ره) و با همراهی سایر مبارزان انقلابی ملایر ازجمله مرحوم شیخ صادق عباسی، حجت‌الاسلام ترابی و برادرش، پورکریمی، گلستانه و... مردم را راهنمایی و آن‌ها را به مبارزه علیه رژیم دعوت کردند.

وی با اشاره به نقش کلیدی و مهم روحانیت در مبارزه با ظلم و ستم رژیم طاغوت در کشور تصریح کرد: پدرم در این سنگر مقدس با همه توان و تلاش خود در کنار دیگر مبارزان انقلابی ملایر ظلم و ستم رژیم شاه را برای مردم افشاگری کردند.

برپایی نماز جماعت علی‌رغم تهدیدات ساواک

فرزند آیت‎الله میرشاهولد با اشاره به برگزاری مراسم نماز جماعت با امامت مرحوم پدرش در آن زمان بیان کرد: مرحوم پدرم هیچ توجهی به تذکرات و تهدیدات ساواک نداشت و نماز جماعت و مجالس مبارزاتی خود را در مسجد حسیب‎خانی که بعد از پیروزی انقلاب به نام مسجد «انقلاب» تغییر نام داد برگزار می‌کرد.

وی با اشاره به دستگیری آیت‌الله میرشاهولد بارها از سوی نیروهای ساواک و شکنجه ایشان گفت: اما ایشان همچنان به مبارزات خود تا زمان پیروزی انقلاب ادامه داد.

فرزند آیت‎الله میرشاهولد با بیان خاطراتی از روزهای انقلاب اسلامی گفت: یکی از مهم‌ترین خاطراتم در آن زمان که جوانی 17 ساله بودم حمله به مشروب‌فروشی ملایر بود که با تعداد زیادی از مبارزان و جوانان انقلابی به تنها مشروب‌فروشی شهر حمله کردیم و آنجا را به آتش کشیدیم.

وی با اشاره به اینکه منزل پدر بزرگوارش از همان سال‌های قبل از پیروزی انقلاب به‌عنوان یکی از پایگاه‌های تبلیغاتی انقلاب تبدیل شده بود، گفت: در بسیاری از مواقع منزل مملو از جمعیتی می‌شد که پای سخنرانی‌ها می‌نشستند و برای نظارت‌ها در نقاط مختلف شهر برنامه‌ریزی می‌کردند.

شخصیتی مردمی و دینی

حجت‌الاسلام مجتبی نجفی، مدیر حوزه علمیه برادران ملایر نیز به خصوصیات اخلاقی مرحوم میرشاهولد اشاره کرد و گفت: ایشان در پیروزی انقلاب اسلامی نقش کلیدی داشت و روحیات انقلابی و دینی خویش را به بهترین شکل ممکن حفظ کرد. پایبندی ایشان به اصول انقلاب، رهبری امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری از ایشان شخصیتی برجسته، دینی و مردمی ساخته بود.

وی اخلاق بسیار خوش، گشاده‌رویی و مردم‌داری را از ویژگی‌های بارز این عالم بزرگ برشمرد و گفت: به همین سبب آیت‌الله میرشاهولد در بین مردم بسیار مورداحترام بود و رمز ماندگاری این عالم بزرگ خدامحوری، اخلاص و کمک به خلق خدا بود.

نحفی با اشاره به اینکه آیت‌الله میرشاهولد مردی از جنس مجاهدت، فداکاری و مصداق عینی دین‌داری و انقلابی گری بود،گفت: ایشان در دوران عمر بابرکت خویش به ایتام و نیازمندان توجه ویژه داشت و با ارتباط صمیمی و اخلاق بسیار خوب خود بیت ایشان به روی همه مردم باز بود.

مدیر حوزه علمیه برادران ملایر شجاعت در برابر ظلم و ستم ظالمان و اخلاص در کار و خدمت به خلق خدا را از دیگر ویژگی‌های بارز این عالم و مبارز دانست و گفت: روز ملی ملایر که به نام آیت‌الله میرشاه‌ولد نام‌گذاری و ثبت‌شده روزی مبارک برای مردم ملایر است.

وی با اشاره به کارهای خیریه این عالم بزرگ بیان کرد: مرمت مسجد انقلاب (حسیب‌خانی) و ساخت هنرستان الغدیر از خدمات ماندگار ایشان در ملایر است.

عکس‌ها مربوط به بیت آیت‌الله میرشاهولد در شهرستان ملایر است که همچنان پس از ایشان درب منزل به روی نیازمندان باز است.
انتهای پیام
captcha