وظیفه بیمار در زمان بیماری از نگاه صحیفه سجادیه
کد خبر: 3891960
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
حجت‌الاسلام سروش محلاتی تشریح کرد:

وظیفه بیمار در زمان بیماری از نگاه صحیفه سجادیه

استاد حوزه علمیه با اشاره به وظیفه بیمار در زمان بیماری از نگاه صحیفه سجادیه گفت: بیمار باید بیماری را نعمت الهی ببیند، زیرا در پرتو آن خداوند، الطاف تازه‌ای را شامل حال او می‌کند.

سروشبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سروش محلاتی، استاد حوزه علمیه، امروز، 27 فروردین‌ماه در ادامه مباحث الهیات سلامت در کانال‌های مجازی خود در‌باره وظیفه بیمار در مواجهه با بیماری گفت: بیمار باید بیماری را نعمت الهی ببیند، زیرا در پرتو آن خداوند، الطاف تازه‌ای را شامل حال او می‌کند؛ الطافی که در زمان سلامت وجود نداشته است.
وی افزود: لذا انسان باید همان طور که در سلامتی لازم است حمد و سپاس الهی را به جا آورد، در شرایط بیماری هم باید حمد و ستایش خدا را بگوید.
سروش محلاتی در اثبات این مسئله به صحیفه سجادیه اشاره کرد و گفت: از جمله اسناد و مدارک، دعای 15 صحیفه سجادیه است که امام سجاد(ع) در هنگام بیماری فرموده‌اند: اَللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلى‏ ما لَمْ اَزَلْ اَتَصَرَّفُ فيهِ مِنْ سَلامَةِ؛ بارخدایا، تو را سپاس بر نعمت تندرستى بدن که همواره و پیوسته از آن برخوردار بودم؛ بَدَنى، وَ لَكَ الْحَمْدُ عَلى‏ ما اَحْدَثْتَ بى مِنْ عِلَّةٍ فى جَسَدى؛ و سپاس تو را بر آن بیمارى که در جسمم پدید آورده‌‏اى، فَما اَدْرى، يا اِلهى، اَىُّ الْحالَيْنِ اَحَقُّ بِالشُّكْرِ لَكَ؟، وَ اَىُّ؛ اى خداى من نمى‏‌دانم که کدام یک از این دو حال براى شکر به درگاهت سزاوارتر است، و کدام یک؛ الْوَقْتَيْنِ اَوْلى‏ بِالْحَمْدِ لَكَ؟ اَوَقْتُ‏الصِّحَّةِ الَّتى هَنَّاْتَنى فيها؛ از این دو وقت حمد تو را شایسته‌‏تر؟ آیا زمان سلامت که روزی‌هاى پاکیزه‌‏ات را بر من گوارا ساخته‌‏اى.
وی اضافه کرد: در ادامه این دعا آمده است که؛ طَيِّباتِ رِزْقِكَ، وَنَشَّطْتَنى بِها لِابْتِغآءِ مَرْضاتِكَ وَ فَضْلِكَ، و به سبب آن براى به دست آوردن رضایت و نعمت‌هایت به من نشاط بخشیده‌‏اى، وَقَوَّيْتَنى مَعَها عَلى‏ ما وَفَّقْتَنى لَهُ مِنْ‏طاعَتِكَ، اَمْ وَقْتُ‏الْعِلَّةِ و به سبب آن تندرستى به من نیرو داده تا به طاعتت توفیق یابم، یا به هنگام بیمارى که مرا؛ الَّتى مَحَّصْتَنى بِها، وَالنِّعَمِ الَّتى اَتْحَفْتَنى بِها، تَخْفيفاً لِما؛ به آن پاک م‏سازى، و نعمت‏‌هائى که به من تحفه داده‌‏اى، تا گناهانى را؛ ثَقُلَ بِهِ عَلَىَّ ظَهْرى مِنَ الْخَطيئآتِ، وَ تَطْهيراً لِمَا انْغَمَسْتُ، که از آن گرانبار شده‌‏ام تخفیف دهى، و مرا از سیّئاتى که در آن فرو رفته‏‌ام پاک نمایى، فيهِ مِنَ السَّيِّئاتِ، وَتَنْبيهاً لِتَناوُلِ التَّوْبَةِ، وَتَذْكيراً لِمحْوِالْحَوْبَةِ.
استاد حوزه بیان کرد: فرازی از این دعا عجیب است؛ آنجا که می‌گوید من نمی‌دانم بیماری برای من بهتر است یا سلامتی. پس باید در زمان سلامت، سپاس خدا را داشته باشیم، ولی در بیماری هم نعمت الهی است و باید این حالت حمد و ستایش وجود داشته باشد.
سروش محلاتی اظهار کرد: در بیماری قساوت‌ها، آلودگی، عداوت و کبر که در شرایط عادی وجود دارد، در هم شکسته شده و انسان به خود باز می‌گردد؛ عطوفت و رقت قلب و توجه به نفس پیدا می‌کند.
وی افزود: نعمت دیگر در کسالت و بیماری توجه و تفضل الهی است که بار گناه را نزد انسان کم کرده و پاک می‌کند و انسان را آماده توبه و بازگشت قرار می‌دهد؛ لذا امام سجاد فرمودند که خدایا حمد بیشتر در سلامت را از تو بخواهم یا بیماری.
استاد حوزه تصریح کرد: الهیات سلامت چنین فضای معنوی را که موجب آرامش خاطر برای انسان است، فراهم می‌کند؛ آرامش درونی‌ای که نیاز ضروری است که با لطف الهی محقق می‌شود.
انتهای پیام
captcha