مشقات حفظ قرآن در روستاهای مناطق محروم از زبان حافظ روشندل
کد خبر: 3896408
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۱

مشقات حفظ قرآن در روستاهای مناطق محروم از زبان حافظ روشندل

بانوی حافظ روشندل درخصوص مشقات حفظ قرآن در روستاهای مناطق محروم گفت: متأسفانه مناطق محروم و حاشیه شهر از بسیاری از امکانات قرآنی محروم هستند و برخی مجبورند برای استفاده از آموزش‌های قرآنی فرسنگ‌ها راه را طی کنند تا به نزدیکترین مرکز قرآنی برسند.

قرآن تماماً برکت است/ نابینایی محدویتی برایم در حفظ قرآن ایجاد نکردسکینه رمضانی، حافظ روشندل قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: از همان دوران کودکی علاقه زیادی به قرآن داشتم و به همین جهت توانستم در همان زمان چندین سوره از جزء 30 قرآن را حفظ کنم.

این حافظ قرآن اضافه کرد: شبکه قرآن نیز برای قرار گرفتن من در این مسیر نقش مهمی داشت، چرا که آموزش‌های قرآنی آن در شبکه ملی قرآن مرا جذب کرد و باعث شد که در آن دوران برخی از سوره‌های جزء 30 را از این طریق حفظ کنم.

رمضانی ادامه داد: در آن زمان تعریف کلاس‌های قرآن را از اطرافیانم بسیار شنیده بودم به همین جهت تصمیم گرفتم تا حفظ قرآن را به صورت تخصصی از طریق جامعةالقرآن روستای زندگی خود یعنی سولان پیگیری کنم. ناگفته نماند قبل از ورود به جامعة‌القرآن، یک جزء از قرآن را در دارالقرآن روستا حفظ کردم، در کنار آن نیز به دلیل ضعف در بینایی و عدم تسلط بر خط بریل، حفظ آیات را با گوش دادن از طریق شبکه قرآن ادامه دادم.

وی با اشاره به اینکه 31 ساله است، گفت: در 25 سالگی وارد جامعةالقرآن شدم و با پیگیری مربیان حفظ در این مجموعه و مهمتر از آن با یاری خداوند توانستم طی دو هفته جز 30 و در ادامه طی 4 سال حافظ کل قرآن شوم.

انس با قرآن کریم سراسر خیر و برکت است

این حافظ روشندل با بیان اینکه جلسات حفظ در جامعة‌القرآن به صورت یک روز در میان برگزار می‌شد، ابراز کرد: در هر جلسه یک الی دو صفحه از قرآن را حفظ کرده و محفوظات جلسه قبل را نیز تحویل استاد می‌دادیم.

وی با اشاره به اینکه قرآن کریم تمام برکت است، گفت: همه ما هر چه داریم به لطف خداوند و از برکات قرآن و اهل بیت(ع) است، اما همیشه انتظار جامعه از قرآنیان اندکی بالاتر است.  قرآنیان به دلیل انس بیشتر با کلام پروردگار خویش، گفتار و رفتار آنها قرآنی تر شده و همین موضوع انتظار دیگران را از آنها بالاتر می‌برد و همین موضوع باعث می شود تا فرد قرآنی همواره از خود مواظبت کرده و سعی در حفظ و تقویت خصلت‌های نیک خویش داشته باشد.

این بانوی جوان قرآنی اظهار کرد: قرآن برایم سراسر رحمت و آرامش است به گونه‌ای که هرگاه در زندگی به دلایلی حال خوب خود را از دست می‌دهم، به آیات الهی متوسل شده و از خداوند بهبود حال خود را می‌خواهم که خداوند نیز به نیکی حالم را دگرگون می‌کند. ضعف در بینایی و عدم توانایی در رفت و آمد به جامعه‌القرآن هیچ گاه مرا از حفظ قرآن و بودن در این مسیر ناامید و منصرف نکرد چرا که تثبیت محفوظات خود را در منزل و از طریق شبکه سیما پیگیری می‌کنم.

رمضانی با اشاره‌ به کمبود‌های جوامع قرآنی در مناطق محروم، تصریح کرد: متأسفانه مناطق محروم و حاشیه شهر از بسیاری امکانات قرآنی محروم هستند و برخی مجبورند برای استفاده از آموزش‌های قرآنی فرسنگ‌ها راه را طی کنند تا به نزدیکترین مرکز قرآنی برسند، در حالی که برای بسیاری از مردم روستاها و مناطق محروم، هزینه کلاس های قرآن سنگین است، درست است که هزینه کلاس‌های قرآن نسبت به بسیاری کلاس‌های دیگر پایین است اما برخی مردم حتی توان پرداخت این هزینه اندک را هم ندارند. نبود کلاس‌ها و جلسات قرآن در رشته‌های مختلف با حضور اساتید متخصص و مجرب، از دیگر کمبود‌های قرآنی موجود در مناطق محروم است.

رمضانی در پاسخ به این سؤال که زیباترین آیه قرآن از منظر شما چیست؟ گفت: آیه «قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛ به بندگانم که اسراف بر نفس خود کردند بگو: هرگز از رحمت خدا ناامید مباشید، البته خدا همه گناهان را (چون توبه کنید) خواهد بخشید، که او خدایی بسیار آمرزنده و مهربان است» (زمر/ 53).

وی با بیان اینکه این آیه، نوید بخش رحمت و امید الهی برای تمام بندگان است گفت: این آیه نشان از رحمت بی پایان خداوند دارد چرا که خداوند رحمت خود را حتی نسبت به کسی که با گناه بسیار به خویش ظلم کرده و در‌های برکات الهی را به روی خویش بسته در صورت توبه شامل حال او می‌کند، بنابراین انسان نباید هیچ گاه از رحمت خداوند ناامید شود.

این حافظ قرآن گفت: امیدوارم که انس با قرآن تنها به صورت تحت‌اللفظی و حفظ کلمات نباشد چراکه تفکر در آیات و عمل به آن مهم است. این نکته را نباید فراموش کرد که گاه یک آیه می‌تواند انسان را از دنیای مشکلات نجات بخشد اما به شرطی که آن آیه را عمیقاً درک و بدانیم چگونه به آن عمل کنیم.

انتهای پیام
captcha