طرح ملی «نماد» در همدان دنبال می‌شود
کد خبر: 3896614
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸

طرح ملی «نماد» در همدان دنبال می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه طرح ملی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) با در استان دنبال می‌شود، گفت: این طرح دارای دو محور اساسی آموزش‌های ارتقایی و پیشگیرانه و مداخلات حمایتی، روانی و اجتماعی است.

طرح ملی «نماد» با قوت در همدان دنبال می‌شودبه گزارش ایکنا از همدان، به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان، محمد پورداود، مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: طرح ملی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان( نماد) با قوت در استان دنبال می‌شود.
وی افزود: طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) یک ائتلاف ملی در توجه سازمان یافته به سرنوشت کودکان و نوجوانان میهن اسلامی از طریق مشارکت در طراحی و استقرار نظام جامع مراقبت اجتماعی دانش آموزان در مدرسه است که با هدف تأمین و ارتقای مراقبت‌های اجتماعی از دانش آموزان مدارس با رویکرد توانمندسازی مدرسه محور در شهرستان بهار به صورت پایلوت در حال اجرا می‌باشد .
پورداود با بیان این که اجرای طرح در کشور از سال 1395 آغاز شد و در فاز اول در 6 استان و 72 مدرسه به صورت آزمایشی به انجام رسیده است، افزود: در فاز دوم در تمام استان‌ها و در هر استان 12 آموزشگاه و در مجموع 384 مدرسه اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: در فاز سوم با توجه به مختصات و مشخصات تعیین شده توسط شورای سیاست گذاری کشور در سند ملی نماد هر استان موظف گردید طرح را در تمام مدارس یک شهرستان اجرا نماید.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان ادامه داد: این طرح دارای دو محور اساسی آموزش‌های ارتقایی و پیشگیرانه و مداخلات حمایتی، روانی و اجتماعی است.
وی گفت: طرح نماد در محور اول به نحو مطلوب انجام پذیرفته است و مهارت‌های ارتقایی در هزار و 120 جلسه کارگاه آموزشی برای سه گروه دانش آموزان، والدین و معلمان انجام شده است.
وی ادامه داد: در این محور حدود 550 هزار نفرساعت در 112 آموزشگاه شهرستان بهار مهارت‌های منظومه رشد شامل حُسن گزینی و خیرگزینی، مهارت‌های بخشایشگری به عنوان یک راهبرد مقابله با خشم و خشونت، مهارت‌های تنظیم شناختی و مدیریت احساسات، مهارت توکل به خدا، مهارت خود آگاهی، مهارت صبر، مهارت مقابله با استرس و مهارت‌های مشارکتی را فرا گرفتند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: با توجه به برطرف شدن موانع و مشکلات مربوط به بخش غربالگری سامانه نماد از آبان‌ماه 98 تاکنون تعداد 10هزار و 476 غربالگری از 11هزار و 800 نفر دانش آموز توسط معلمان، 7هزار و 607 مورد غربالگری توسط والدین و 3هزار 666 مورد غربالگری توسط دانش آموزان در سامانه نماد ثبت گردیده است.
پورداود موفقیت در محور مداخلات روانی، اجتماعی را نیازمند هم افزایی منابع و برنامه‌های دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌های عضو سند ائتلافی نماد عنوان کرد و افزود: در سال گذشته 80 درصد و امسال فقط 33درصد اعتبارات پیش بینی شده جهت اجرای طرح نماد در استان تحقق یافته است که این اعتبار نیز به حساب مدارس مجری واریز گردیده است.
وی گفت: با توجه به تعطیلی مدارس به خاطر شرایط خاص ویروس کرونا پویش استانی«یک زنگ، یک زندگی» با هدف تماس مشاوران با دانش آموزان در معرض آسیب اجرا می‌شود که در این پویش مهارت‌های زندگی، شیوه‌های ارتباط موثر و مهارت تاب آوری به افراد ارائه می‌شود.

انتهای پیام
captcha