خلاقیت را در مدارس به دانش‌آموزان بیاموزیم
کد خبر: 3939196
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹

خلاقیت را در مدارس به دانش‌آموزان بیاموزیم

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا با تأکید بر اینکه مبنای پژوهش و فناوری خلاقیت است، گفت: باید خلاقیت را از مدارس آغاز کنیم و در دانشگاه‌ها پرورش دهیم و در نهایت آن را در خدمت جامعه قرار دهیم.

خلاقیت را از مدارس به دانش آموزان بیاموزیمبه گزارش ایکنا، به نقل از کمیته اطلاع‌رسانی ستاد پژوهش در همدان، یعقوب محمدی‌فر، رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا، 15 آذرماه در مراسم افتتاحیه هفته پژوهش که به‌صورت مجازی برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش، اظهار کرد: پس از دو دهه برگزاری مراسم هفته پژوهش به آن رسیدیم که باید فناوری و پژوهش مقدمه‌ای برای خلق ثروت از دانش باشد و در راستای اقتصاد مقاومتی قرار گیرد.

وی ادامه داد: سالیانی است که روز پژوهش را در مدارس به عنوان اینکه الگویی باشند برای پژوهشگران آینده برگزار می‌کنیم که این پیامی برای دانش‌آموزان دارد که قبل از ورود به دانشگاه مباحث پژوهشی را جدی‌تر بگیرند.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: در گذشته زمانی که هفته پژوهش را آغاز کردیم بحث ما صرفا پژوهش بود اما چند سالی که پژوهش را در کنار فناوری قرار دادیم و حتی عنوان وزارت علوم به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تغییر کرد.

وی اضافه کرد: امروز اگر می‌بینیم که خیلی از کشورهای دنیا واردکننده مواد اولیه از کشورهایی هستند که بیشترین مواد اولیه را دارند، اما می‌بینیم که جهان توسعه یافته و برخوردار مبنای توسعه‌اش را مبنای دانش گذاشته است.

محمدی‌فر با بیان اینکه برخی شرکت‌ها با وجود سرمایه زیاد موفقیت و ثروت چندانی ندارند، یادآور شد: این در حالی است که شرکت‌هایی مثل گوگل، اپل و... سرمایه مادی زیادی ندارند و سرمایه‌های آنها سرمایه ذهنی بر مبنای دانش است و ارزش آنها در بازارهای بورس هم زیاد است.

وی با تأکید بر اینکه مبنای پژوهش و فناوری خلاقیت است، گفت: باید خلاقیت را از مدارس آغاز کنیم و در دانشگاه‌ها پرورش دهیم و در نهایت آن را در خدمت جامعه قرار دهیم.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه در نسل‌‌بندی مراکز آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌های دنیا ابتدا اذعان به پژوهش‌محوری بود و سپس کارآفرینی اصل قرار گرفت، گفت: امروز محور اصلی کارهای پژوهشی کارآفرینی است که تأثیرگذاری و نقش مسئولیت اجتماعی مراکز آموزشی و پژوهشی و دانشگاهی است که باید این اصول را از مهدهای کودک و پایه‌های تحصیلی ابتدایی آغاز کنیم.

وی با تأکید بر اینکه ایجاد ذهن پرسشگر در بچه‌ها باید به جد مورد توجه قرار گیرد، گفت: البته نظام آموزش و پرورش طی سال‌های اخیر این فعالیت‌ها را آغاز کرده اما باید این اقدامات را تسریع دهد و ذهن پرسشگر بچه‌ها را از پرسش به مسئله‌محور تبدیل کنیم.

محمدی‌فر با بیان اینکه باید بچه‌های ما به دنبال حل مسائل علمی و جابه‌جایی مرزهای علمی باشند، اظهار کرد: این مسئله دور از ذهن نیست و اذعان می‌کنیم که در جمهوری اسلامی اگر بخواهیم از نظر جمعیتی در نظر بگیریم یک درصد جمعیت جهان و بیش از دو درصد از تولیدات علمی دنیا را داریم که به عنوان شانزدهمین قدرت تولیدکننده دانش و مقاله مطرح هستیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم به زودی جزو ۱۶ قدرت اقتصادی اول دنیا نیز قرار گیریم، ادامه داد: این امر نشان می‌دهد که ما راهی را دنبال می‌کنیم که دانش را به ثروت تبدیل کنیم و این حاصل نمی‌شود مگر به اراده جوانان ما که همیشه در دنیا شگفتی آفریدند.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا تصریح کرد: امروز در عرصه تولید علمی یک دنیا به جمهوری اسلامی چشم دوخته که جوانان ما با مهندسی معکوس توانسته‌اند مرزهای دانشی را جا به جا کنند که در ادامه هم نیاز به هم‌آوایی در کل عرصه‌های کشور است و از همه ظرفیت‌های ویژه نونهالان تا نوجوانان استفاده شود.

انتهای پیام
captcha