به گزارش ایکنا، مراسم افتتاحیه همایش بینالمللی حضرت ابوطالب، 19 اسفندماه با پیام آیتالله مکارم شیرازی و با سخنرانی آیات حسینی بوشهری، اختری و کعب و همچنین شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان، حجتالاسلام دقاق، نماینده جنبش انقلاب اسلامی بحرین، حجتالاسلام حسین طائب، استاد حوزه و آیتالله مدرسی، استاد حوزه نجف در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی برگزار شد.
آیتالله نعیم قاسم در سخنانی در این مراسم با بیان اینکه ابوطالب فرزند عبدالمطّلب حامی پیامبر و امیر المؤمنین(ع) و حامی پیام اسلام بود، گفت: این مرد، همان کسی است که در تاریخ، افتخاری بزرگ را مسجّل کرده است؛ در طول 10 سال، گذران عمرش در مکه مکرمه، با رسالت حضرت محمد قفش حامی و مدافع، و یاوری او را بر عهده داشت و او همان کسی است که به جایگاهش، شهرت یافته است؛ وی همان پیشوای نخست و یکتای بنیهاشم است و جایگاه بزرگی برای او در قریش است.
وی افزود: در نتیجه هرکس که تاریخ وی را در آن دهه یعنی دهه رسالت اسلامی مطالعه کند، مییابد که ایشان در کنار رسالت و حضرت محمد(ص)، به واسطه آوازه و جایگاهش، تشویقکنندهای برای مؤمنان و مدافع آنان بود؛ نقشی که میتوان به آن گفت: حامی رسالت. او ایمان و پایبندی را از همان نخستین لحظات تأیید کرد، روایت شده که وی به سمت پیامبر(ص) میرفت، و امیرمؤمنان(ع) را دید که در سمت راست او نماز میخواند، و به همراه وی، فرزندش جعفر بود؛ پس به جعفر فرمود: صله رحم کن و خود را به پشت سر پسر عمویت برسان! در نتیجه جعفر به سمت امیر مؤمنان(ع) رفت تا در کنارش و در سمت چپ پیامبر(ص) نماز گذارد، تا با این کارِ خود، پشتیبان و تأییدکننده و یاریرسان باشد.
معاون دبیرکل حزبالله لبنان تصریح کرد: اگر ابوطالب در این موقعیت و در این نقش حضور نداشت، مشرکان حضرت محمد(ص) را از نخستین لحظات، آزار میرساندند و وی را از همان لحظات نخست، از ابلاغ و دعوت منع میکردند، بلکه چه بسا او را میکشتند، اما ترسشان از ابیطالب، امری بود که آنان را به سمت تعامل با وی با صبر و حوصله سوق میداد.
وی اظهار کرد: ابوطالب تنها از شخص پیامبر(ص) پشتیبانی نمیکرد، بلکه او از یاران و انصار وی نیز پشتیبانی داشت؛ او کسی است که از عثمان بن مظعون، زمانی که یکی از مشرکان او را آزار میداد، دفاع کرد و او کسی است که از ابوسلمه مخزومی، نیز حمایت کرد، آن زمان که اسلام آورده بود و قبیلهاش خواستند او را به خاطر اسلامش تنبیه کنند، اما وی، او را حمایت و آنان را از این کار منع کرد. اینها همه نشانههایی عملی است، برای اثبات نصرت و یاوری پیامبر(ص) از سوی ابوطالب و آنان که به وی ایمان آوردهاند.
وی اظهار کرد: میدانیم یکی از افرادی که ضمن جریان تحریم حضرت رسول(ص) و بنیهاشم تحریم شده بود، ابوطالب بود؛ تحریم در شعب ابیطالب، بر مؤمنان بنیهاشم بود و البته برای ابوطالب نیز چنین تحریمی وجود داشت، چون وی پیامبر(ص) را یاری کرد در حالی که ابوطالب در شعب خودش و مِلکش حضور داشت و او کسی است که پیام را به مشرکان رساند، زمانی که پیامبر(ص) او را خوردن عهدنامه از سوی موریانه مطلع کرد. پس ابوطالب به سوی مشرکان رفت تا آنان را از این امر با خبر سازد و این نقش باعظمت و بزرگی بود.
وی اظهار کرد: این کار، تلاشی برای پشتیبانی مضاعف وی از رسالت نبوی بود، و الحمدلله مشخص شد که این خبر صحیح است و مشرکین دریافتند که قدرتی الهی نزد حضرت محمد(ص) وجود دارد که وی را به این سمت سوق داد که چنین رفتاری را از خود نشان دهد. هنگامی که ابوطالب در سال وفات همسر رسول خدا(ص) با فاصله اندکی وفات کرد، آن سال، سال اندوه و حزن بود و حضرت رسول فرمودند: نمیدانم به کدامیک بی تاب و بیقرارتر باشم و هنگامی که ابوطالب وفات کرد، پیامبر(ص) به امیر مؤمنان(ع) دستور داد که او را غسل و کفن و دفن نماید و برای وی طلب آمرزش کرد و در رابطه با وی فرمود: صله رحم نمودی و (ان شاء الله) جزای خیر ببینی، پس به تحقیق، در کودکی تربیت و کفالتم نمودی و یاور و تکیهگاهم بودی، در بزرگی، سپس رو به سوی مردم نهاد و فرمود: به خدای سوگند برای عمویم شفاعتی میکنم که انس و جنّ (ثقلین) از آن تعجب میکنند.
نعیم قاسم تصریح کرد: معتقدیم که جایگاه وی در اسلام، جایگاه باعظمتی است، رحمت خدای بر او باد، و صلوات بر محمد و خاندانش، و از مجمع جهانی اهل بیت(ع) برای فرصتی که فراهم کردند برای اهمیت دادن به این شخصیت باعظمت، ابیطالب، حامی پیامبر(ص) و رسالت سپاسگزاری میکنم.
انتهای پیام