سیره حضرت ابوطالب برای جبهه مقاومت و آزادی‌خواهان درس‌آموز است
کد خبر: 3958654
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴
آیت‌الله کعبی:

سیره حضرت ابوطالب برای جبهه مقاومت و آزادی‌خواهان درس‌آموز است

استاد حوزه علمیه و عضو جامعه مدرسین حوزه گفت: حضرت از اوان تأسیس اسلام ولایتمدار و تحت ولایت ایشان به مقاومت همه‌جانبه از اسلام و پیامبر پرداخت و امروز مقاومت آن حضرت برای همه ما و ملت‌هایی که در برابر طاغوت می‌ایستند و برای جبهه مقاومت درس‌آموز است.

یسیسبه گزارش ایکنا؛ مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب، 19 اسفندماه با پیام آیت‌الله مکارم شیرازی و با سخنرانی آیات حسینی بوشهری، اختری و کعبی، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، حجت‌الاسلام دقاق، نماینده جنبش انقلاب اسلامی بحرین، حجت‌الاسلام حسین طائب، استاد حوزه و آیت‌الله مدرسی، استاد حوزه نجف در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی برگزار شد.

آیت‌الله عباس کعبی، مسئول کمیته مقاومت همایش حضرت ابوطالب(ع) و عضو جامعه مدرسین در این مراسم، گفت: برخی ابعاد شخصیت ابوطالب(ع) در کتب و سیره خوب تبیین نشده و از جمله آن، بُعد جهاد فی سبیل الله در دوره انقلاب و مبارزه رسول الله و در آستانه اسلام بود؛ لذا جهاد او جهاد مقاومت بود.

وی با اشاره به تعبیر جهاد مکی گفت: برخی ممکن است بگویند جهاد به معنای جنگ است، در حالی که در مکه جنگ نبود، اما هفت آیه در مورد جهاد مکی در قرآن با عنوان جهاد فی سبیل الله و نه با عنوان قتال بیان شده است. جهاد فی سبیل الله حقیقت شرعیه دارد و جزء ابداعات ادیان است. این مفهوم از جمله در آیات «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِين» و «آیه وَمَنْ جَاهَدَ فَإِنَّمَا يُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ» و «فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا» بیان شده است، بنابراین جهاد مکی از نظر قرآن جهاد کبیر و جهاد قتالی اصغر است.

ولایتمداری ابوطالب

کعبی بیان کرد: ابوطالب سردمدار جهاد مقاومت و دوره مبارزه بود که منجر به تأسیس اسلام شد؛ همانطور که امام علی(ع) قهرمان جهاد قتالی در غزوات بود و اگر این نبود، اسلام پا نمی‌گرفت. ابوطالب با اینکه سن زیادی داشت و شیخ قبیله و قوم خود بود، باز تحت ولایت و هدایت و اوامر رسول الله به حمایت از ایشان پرداخت و تابع ولایت او بود. ولایت چندشاخه مانند محبت و تحت امر بودن دارد و ابوطالب هم به پیامبر عشق می‌ورزید و هم از او تبعیت داشت.

وی با بیان اینکه اولین مقاومت اسلامی در صدر اسلام، مقاومت اجتماعی بود، افزود: وقتی پیام «انذر عشیرتک» صادر شد، پیامبر تحت حمایت ابوطالب، اسلام را علنی کرد و مستضعفان بی‌قبیله و بی‌عشیره و فقیر با حمایت اجتماعی ابوطالب به پیامبر گرویدند و اسلام رشد کرد. اگر او قبیله خود را به حمایت از پیامبر بسیج نمی‌کرد، معلوم نبود اسلام چه وضعی داشت.

سیره حضرت ابوطالب برای جبهه مقاومت و آزادی‌خواهان درس‌آموز است

کعبی بیان کرد: امروز هم ما به حمایت فرهنگی و اجتماعی برای جبهه مقاومت نیاز داریم و همه باید از ابوطالب درس بگیرند که جایگاه اجتماعی سیاسی و قبیلگی خود را برای اسلام فدا کرد؛ امروز در عراق و سوریه و یمن قبائل باید الگو بگیرند و به حمایت از مقاومت بپردازند.

وی با اشاره به حمایت سیاسی ابوطالب از پیامبر، افزود: حضرت ابوطالب طاغوتیان و استکبار آن دوره را پس زد و نظام ولایی پیامبر را حمایت کرد؛ آن حضرت قبیله خود را بسیج کرد و بر روی کسانی که متعرض پیامبر بودند، شمشیر کشید و مقاومت ایشان فقط با شعر نبود.

استاد حوزه افزود: بعد دیگر مقاومت ابوطالب، اقتصادی و بعد دیگر فرهنگی در قالب سرودن شعر بود، زیرا آن حضرت در توحید ربوبیت و خالقیت و ... اشعاری دارند؛ مقاومت ابوطالب چندبعدی بود و همه این ابعاد می‌تواند برای محور مقامت درس‌آموز باشد.

درس برای جبهه مقاومت

کعبی اظهار کرد: حضرت ابوطالب تحدی و اعلام جنگ با قریش کرد تا متعرض پیامبر نشوند، بنابراین مقاومت بسیج سیاسی و اقتصادی و نظامی و ... است، به همین دلیل او مجاهد فی سبیل الله بود و چنین فردی ممکن نیست مسلمان نباشد؛ علامه امینی در الغدیر توضیح داده که دین عبدالمطلب همان دین حنفیه توحیدی حضرت ابراهیم است و هرگز آنها مشرک نبودند.

استاد حوزه علمیه گفت: حضرت از اوان تأسیس اسلام، ولایتمدار و تحت ولایت ایشان به مقاومت همه‌جانبه از اسلام و پیامبر پرداخت و در سایه این مقاومت اسلام نضج گرفت و امروز مقاومت آن حضرت برای همه ما و ملت‌هایی که در برابر طاغوت می‌ایستند و برای جبهه مقاومت درس‌آموز است؛ امروز مقاومت نیازمند حمایت قبیلگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... است.

انتهای پیام
captcha