همه سادات از نسل حضرت ابوطالب هستند
کد خبر: 3958688
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸
حجت‌الاسلام طائب:

همه سادات از نسل حضرت ابوطالب هستند

استاد تاریخ حوزه با بیان اینکه حضرت ابوطالب(ع) چون اخلاص داشت، نامش ماندگار شد، تأکید کرد: همه سادات امروز از نسل حضرت ابوطالب هستند و این نسل بابرکت به خاطر مجاهدت‌های آن حضرت در حمایت از پیامبر(ص) است.

همه سادات از نسل حضرت ابوطالب هستندبه گزارش ایکنا، مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب، 19 اسفندماه با پیام آیت‌الله مکارم شیرازی و با سخنرانی حضرات آیات حسینی بوشهری، اختری و کعبی، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، حجت‌الاسلام دقاق، نماینده جنبش انقلاب اسلامی بحرین، حجت‌الاسلام حسین طائب، استاد حوزه و آیت‌الله مدرسی، استاد حوزه نجف در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب، استاد تاریخ اسلام حوزه علمیه در این مراسم، گفت: اتفاق نظر تاریخی است که حضرت ابوطالب(ع) هرگز دست از حمایت پیامبر برنداشت؛ سؤال این است که انگیزه این حمایت چیست؟ برخی می‌گویند چون او پیامبر را بزرگ کرده بود، اما من شواهد تاریخی متعددی دارم که برخی حتی فرزند خود را رها می‌کردند.

وی افزود: فی المثل مصعب بن عمیر اشراف‌زاده مکه بود و در 16 سالگی به پیامبر ایمان آورد، اما وقتی پدرش فهمید، او را از خانه بیرون کرد و حتی لباس‌های او را گرفت و مصعب با گلیم پاره سراغ پیامبر رفت. 

طائب با طرح مجدد این سؤال که ابوطالب ایشان را با چه انگیزه‌ای در حد جان حمایت کرد، بیان کرد: حضرات ابوطالب و خدیجه را شعب از پا درآورد، پس انگیزه بزرگ کردن پیامبر نبود. ابوطالب جان و مال و آبرویش را در این راه عطا کرد، در حالی که ایمانش را هم عملی نکرد که بتواند حمایت‌های خود را ادامه دهد؛ بنابراین انگیزه او الهی بود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه شریفه 96 مریم «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا»، تصریح کرد: می‌گویند حضرت ابوطالب ایمان نیاورد، اما مسلمین همه در طول تاریخ او را دوست داشتند، وهابیت مقبره ایشان را خراب کرد تا محبوبیتش را کم کند. البته اهل تسنن با مقبره ایشان دعوایی نداشتند و الان هم به قبر او احترام می‌کنند، ولی خدا حب او را در دل مسلمین ایجاد کرد.

طائب اظهار کرد: امروز هر سیدی در دنیا هست، سیادتش از ابوطالب است؛ یک نفر سید نیست که از نسل عباس و حارث باشد. همه از نسل ابوطالب هستند. چون سادات کسانی هستند که از ناحیه پدر به نسل هاشم برسند. ابوطالب با نسل خود ماندگار شد و این مصداق تعبیر قرآنی «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ» است.

طائب بیان کرد: از اینجا می‌فهمیم او هم مؤمن بوده و هم عمل صالح داشته است؛ ابوطالب گمنامی را پذیرفت و سردار گمنام پیامبر بود چون تا زنده بود، فرماندهی امور در دست او بود و فقط مشرکین حاضر بودند با او مذاکره کنند.

وی با بیان اینکه روز به روز درخشش او بیشتر خواهد شد، افزود: این درس برای ما هست که اگر می‌خواهیم ماندگار شویم، برای خدا هزینه کنیم، ولو اینکه دشمنان تهمت بزنند و سرزنش کنند و بگویند اینها با دیپلماسی دنیا مخالف و بنیادگرا هستند؛ به ابوطالب هم خیلی اتهام زدند، اما او ماندگار شد.

طائب تأکید کرد: نام ابوطالب در دل‌ها قرار دارد و وقتی نامش برده شود، کسی مشمئز نمی‌شود، بر خلاف برخی که تلاش کردند در مکه بازار به نام آنها ثبت کنند، ولی ماندگار نشدند؛ قبر ابوطالب را تخریب کردند، ولی هنوز هم نام قبرستان او باقی است.

وی افزود: اگر سادات کره زمین را سرشماری کنند، برکت زندگی او را می‌بینیم؛ یکی از کوتاهایی که ما کردیم، این است که کسانی را که از طریق مادر سید هستند، سید نمی‌دانیم وگرنه آن وقت خواهیم دید خدا چه برکتی به نسل او داده است.

طائب تأکید کرد: یهود و عنود و مشرک و دشمن مخفی شده در زیر چتر اسلام مهمترین دشمنان امروز و دیروز اسلام هستند و برای تخریب شخصیت‌های اسلامی، دست به هر اقدامی می‌زنند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۰ - ۱۰:۱۸
0
0
روی چه حساب هرکی سید است از نسل ابوطالب می باشد شاید از ذریه بنی عباس کسی باشه؟
اصغر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۱۲/۲۰ - ۱۲:۱۵
0
0
ایشون رو چه حسابی می گویند سادات از نسل ابوطالب هستند؟
captcha