شأن و منزلت انسانی در زندان‌ها حفظ شود
کد خبر: 3994328
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶

شأن و منزلت انسانی در زندان‌ها حفظ شود

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ضمن عذرخواهی از مردم در ارتباط با اتفاقات زندان اوین گفت: در هر شرایطی حتی در برخورد با افرادی که بدترین خطا را انجام دادند باید شأن و منزلت انسانی حفظ شود.

آموزش‌های تکریم انسان‌ها در دستور کار زندان‌ها قرار گیردبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام مهدی باقری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، شب گذشته، ۹ شهریورماه در نشست خبری اظهار کرد: زندان‌ها با مشکلات بسیاری مواجه هستند، زندان‌های ما فرسوده بوده و استانداردهای لازم را ندارند و تعمیر آن‌ها نیز به‌صرفه نیست. در زنجان باید زندان جابه‌جا شود و بنده به عنوان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی پیگیر این موضوع هستم.

وی با اشاره به اینکه در ایام کرونا نیز زندان‌ها نیاز به سقف مرتفع‌تر و امکانات بهداشتی بیشتری دارند، بیان کرد: از طرف دیگر در زندان‌ها با کمبود نیرو و کادر مناسب به تعداد کافی مواجه هستیم و در برخی موارد مدیران و مسئولان زندان با خستگی، فشار روحی و عصبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

باقری آموزش مسئولان زندان در خصوص تکریم انسان‌ها را ضروری خواند و گفت: در هر شرایطی حتی در برخورد با افرادی که بدترین خطا را انجام دادند باید شأن و منزلت انسانی حفظ شود. قوه قضائیه با شجاعت و تواضع خطای رخ داده در زندان اوین را پذیرفت؛ البته برخی اظهاراتی که در این خصوص می‌‌شود، غیرواقعی است و باید برای قضاوت منصفانه واقعیات را ملاک قرار داد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ضمن عذرخواهی از مردم در ارتباط با اتفاقات زندان اوین تصریح کرد: طبق بازدیدی که از زندان زنجان داشتم و جلساتی که در خارج از زندان برگزار شده است، مسئولان زندان را افرادی دلسوز و عاطفی دیدم و در ارتباط با رسیدگی به مشکلات خانواده زندانیان، اعطای مرخصی‌ها و سایر موارد نهایت همکاری را به عمل می‌آورند.

وی در مورد طرح حمایت از کاربران فضای مجازی یادآور شد: اگر یک هرم برای فضای مجازی ترسیم کنیم، سیاست‌گذاران و کسانی که اینترنت را واگذار می‌کنند، در رأس هرم قرار می‌گیرند. کسانی که اینترنت را می‌فروشند و خدمات در بستر اینترنت ارائه می‌دهند در رده پایین‌تر هستند و کاربران اینترنت که هزینه پرداخت می‌کنند در قاعده هرم قرار دارند که در واقع حیات فضای مجازی وابسته به قاعده هرم است که در صورت عدم ساماندهی فضای مجازی احتمال به تاراج رفتن دارایی مردم و امنیت آن‌ها وجود دارد.

باقری با اشاره به اینکه در مجلس به خود طرح حمایت از کاربران فضای مجازی رأی ندادیم بلکه به نحوه بررسی آن رأی دادیم، افزود: ابتدا طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس مطرح شده بود که بعدا با حفظ برخی موارد طرح حمایت از کاربران فضای مجازی مطرح شد. طرح صیانت نگاه حاکمیتی داشت اما طرح حمایت حقی است در فضای مجازی برای مردم که تکلیفی برای مسئولان و افراد مرتبط ایجاد می‌کند و در کل این فضا نیاز به ساماندهی و قانون دارد؛ چراکه که قانون بد بهتر از بی‌قانونی است.

وی با بیان اینکه ما قانون‌های خاک خورده زیادی داریم، تصریح کرد: طرح‌ها را نمایندگان مجلس می‌نویسند و در برخی موارد دولت عزمی برای اجرای آن ندارد، در مقابل، لایحه مربوط به کاری است که دولت می‌خواهد آن را انجام دهد اما نیاز به قانون دارد. عمده قوانینی که در کشور اجرا نمی‌شود، به طرح‌ها مربوط است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی اشتغال جوانان را یکی از اولویت‌های مهم مجلس برشمرد و گفت: موضوع اشتغال با کارهای موقتی حل نمی‌شود، وظیفه داریم برای جذب سرمایه‌گذار و آوردن صنایع فعالیت کنیم اما باید مطالبات در ریل خود قرار گیرد و برنامه‌ها از طریق دستگاه مربوطه انجام شود. یکی از موضوعات مهم کشور بحث بودجه است و باید تخصیص اعتبار اتفاق بیفتد تا بتوان پیگیری کارها را انجام دهیم. باید از مجلس مطالبه حرفه‌ای داشت و نباید نماینده مجلس در امورات اجرایی دخالت کند.

وی با اشاره به نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا توسط نمایندگان مجلس و حمایت یکی از نمایندگان زنجان از یک لیست در انتخابات شورای شهر اظهار کرد: خط کش ما قانون است و در این حمایت کار غیرقانونی انجام نشده اما برای اینکه فضای رقابت برای همه مردم محفوظ باشد این حمایت را درست نمی‌دانم.

این نماینده مجلس در مورد انتخاب استاندار زنجان بیان کرد: در این موضوع حق و تکلیفی بر عهده نمایندگان قرار دارد که فردی که معرفی می‌شود را به لحاظ توانمندی و شاخص‌های لازم، بسنجند. برای معرفی استاندار طبق مذاکره با مجمع نمایندگان مقرر شده که با مشارکت سیاسی همه احزاب، گروه‌ها، تشکل‌ها، اصناف و مجموعه‌های دولتی و غیردولتی در خصوص معرفی افراد شاخص و اصلح نظرسنجی انجام و از بین آن‌ها لیست 10 نفره تهیه و افراد ارجح به وزیر کشور معرفی شوند.

باقری بومی بودن را یکی از ملاک‌های مهم انتخاب استاندار دانست و افزود: حداقل 700 نفر زنجانی باسابقه و باتجربه داریم که جایگاهشان بالاتر از مدیرکل است و این افراد در حال حاضر در تهران حضور دارند که می‌توانیم برخی از آنها را به عنوان استاندار معرفی کنیم. نداشتن اشرافیت فرد غیربومی ایراد محسوب می‌شود برای همین، بومی بودن استاندار مورد توجه است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمینه کرونا در بودجه و اعتبارات خوب برای وزارت بهداشت لحاظ شد، گفت: موضوعی در این حوزه معطل تصمیم مجلس نمانده و نگاه مجلس حمایتی بوده تا قوت قلبی برای مدافعان سلامت باشد هر چند در این میان بحث نظارت‌ها ادامه داشت.

انتهای پیام
captcha