ولایتمداری حضرت زینب(س) نشان از علم والای ایشان دارد
کد خبر: 4020013
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸
مدرس حوزه علمیه همدان:

ولایتمداری حضرت زینب(س) نشان از علم والای ایشان دارد

حجت‌الاسلام محمدرضا زارعی گفت: ولایت‌مداری حضرت زینب(س) نشان از علم والای ایشان دارد. یک شخص تا زمانی که علم دقیقی به جایگاه امامت و ولایت نداشته باشد نمی‌تواند در برابر این همه صحنه‌های خشونت‌بار و این همه ناملایمات صبوری به خرج دهد.

حجت‌الاسلام محمدرضا زارعی مدرس حوزه علمیه همدانحجت‌الاسلام محمدرضا زارعی، مدرس حوزه علمیه همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت زینب(ع) گفت: امام سجاد(ع) در وصف حضرت زینب(س) در حدیثی می‌فرمایند: «عمه‌ام زینب دانای بدون آموزش و فهمیده‌ای بدون تفهیم است.»؛ این حدیث نشان از مقام علمی والای زینب کبری(س) دارد که متصل به سرچشمه وحی بوده و علم لدنی ایشان را ثابت می‌کند.

وی با بیان اینکه حضرت زینب(س) همواره برای زنان کوفه جلسات تفسیر قرآن برگزار می‌کرد و مفسر قرآن کریم بودند، ادامه داد: ایستادگی حضرت زینب(س) در دفاع از مقام امامت و ولایت نشان از علم به مقام ولایت و امامت است. یک شخص تا زمانی که علم دقیقی به جایگاه امامت و ولایت نداشته باشد نمی‌تواند در برابر این همه صحنه‌های خشونت‌بار و این همه ناملایمات صبوری به خرج دهد.

زارعی بیان کرد: بروز حتی یکی از این مصیبت‌ها می‌تواند انسان عادی را از پای در آورد، اما حضرت زینب(س) چنان مقاومتی از خود نشان می‌دهد که همه تاریخ را به تفکر وا می‌دارد که این ریشه در علم ایشان در جهان هستی دارد؛ اگر علم آن حضرت نبود این همه ایستادگی محقق نمی‌شد.

وی یادآور شد: علامه شرف‌الدین درباره جایگاه ایشان می‌فرماید که گرامی‌تر از حضرت زینب(س) در جهت دفاع از اسلام و جهاد در راه خدا کسی را ندیده‌ام. ایشان در این جهاد با برادرش امام حسین(ع) شریک است، چراکه مانند برادرش در برابر زورگویان ایستادگی کرد و صدای مظلومیت خود را به گوش جهانیان رساند.

جایگاه حضرت زینب(س) از زبان امام حسین(ع)

مدرس حوزه علمیه همدان گفت: امام حسین(ع) خطاب به حضرت زینب(س) می‌فرمایند: «زینب جان مرا در نماز شبت فراموش نکن» با این بیان یک امام معصوم از یک غیر معصوم التماس دعا دارد که خود نشان از مقام ویژه و والای زینب(س) است.

وی با اشاره به اینکه بزرگان بسیاری از ادب، عبادت، ولایت‌مداری، عفت، حیا، عفاف و دیگر ابعاد شخصیتی ایشان سخن گفته‌اند، افزود: یحیی مازنی یکی از همسایگان حضرت زینب(س) درباره ایشان می‌فرماید که سال‌ها همسایه زینب بودم اما حتی یک بار قد و بالای ایشان را ندیدم و صدای ایشان را نشنیدم؛ اما این بانوی با عفاف وقتی لزوم ایجاب کرد چنان سخنرانی‌های قرا و افشاگری‌هایی داشت که همه مردم را به یاد خطبه‌های حضرت علی(ع) می‌انداخت.

زارعی حضور جهادی حضرت زینب(س) در دفاع از حریم ولایت را از بارزترین ویژگی‌های ایشان برشمرد و گفت: دفاع حضرت زینب(س) از حریم ولایت چه در زمان امام حسین(ع) و چه در زمان امام سجاد(ع) به‌خوبی مشخص است. دختری که در دامان حضرت زهرا(س) و در محضر امام علی(ع) درس می‌آموزد چیزی به غیر از این انتظار نمی‌رود.

وی ادامه داد: در تاریخ از مرحوم طبرسی نقل شده که ایشان از کودکی محبت شدیدی به برادرش امام حسین(ع) داشت. علامه شرف‌الدین نیز می‌گوید به جهت اخلاقی، فردی بزرگوارتر از زینب ندیدم، ایشان فهم بالایی در دفاع از حریم ولایت داشتند و پاکی و طهارت ایشان، مقابله با طاغوت و ظالمان از مهم‌ترین ابعاد شخصیتی این بزرگوار است.

زارعی در پایان گفت: علامه ماقانی درباره حصرت زینب(س) می‌گوید «من می‌گویم که زینب، شما چه میدانی که زینب کیست، زینب از عقیله بنی‌هاشم است که صفات پسندیده‌ای دارد که بعد از مادرش کسی نتوانسته به مقام تقوا و پاکی ایشان دست یابد به حق است اگر بگویم زینب صدیقه صغری است همچنان که مادرش فاطمه صدیقه کبری است.»

انتهای پیام
captcha