جهاددانشگاهی در تدوین اسناد آمایش سرزمینی پیشگام است
کد خبر: 4024596
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۵
استاندار یزد:

جهاددانشگاهی در تدوین اسناد آمایش سرزمینی پیشگام است

استاندار یزد درباره پیشگامی جهاددانشگاهی در حوزه آمایش سرزمینی گفت: بنده به یاد دارم پیش از اینکه اسناد آمایش سرزمینی نوشته شود، جهاددانشگاهی در تدوین اسناد توسعه استان یزد پیشگام بوده است.

جهاددانشگاهی

مهران فاطمی، استاندار یزد در حاشیه بازدید از نمیشگاه دستاوردها و توانمندی‌های جهاددانشگاهی که در بوستان گفتگو در حال برگزاری است در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با بیان اینکه جهاددانشگاهی نقش مهمی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برعهده دارد، گفت: زمانی‌که کشور درگیر تحریم و فشارهای خارجی است، تنها رویکرد جهادی جواب می‌دهد. این رویکرد جهادی می‌تواند در عرصه‌های اقتصادی، علمی و عمرانی کاربرد داشته باشد. سوابق جهاددانشگاهی نشان می‌دهد که رویکرد رسانه‌ای، فرهنگی و علمی این نهاد انقلابی، مبتنی بر رویکرد جهادی است.

نقطه‌قوت جهاددانشگاهی درآمدزایی آن است

وی افزود: جهاددانشگاهی تاکنون باری برای مملکت نبوده و برای کشور درآمدزایی داشته است. به عبارت بهتر جهاددانشگاهی با استفاده از ظرفیت و توان خود تولید درآمد دارد و تمام این درآمدها را هم صرف اهداف و برنامه‌های تعیین‌شده می‌کند که این موضوع، نقطه‌قوت جهاددانشگاهی است.

استاندار یزد درباره کیفیت نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های جهاددانشگاهی این‌چنین عنوان کرد: آنچه که در این نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته شده و می‌توان در خصوص آن قضاوت کرد، این است که جهاددانشگاهی در گام دوم انقلاب و در شرایطی که کشور درگیر آن است، می‌تواند یک نقش محوری، تعیین‌کننده و الگویی داشته باشد.

فاطمی ادامه داد: در جریان بازدیدم از این نمایشگاه دو، سه الگو را مشاهده کردم که قطعاً در استان یزد آن را پیاده‌سازی می‌کنم. نگاه جهادی، نوآورانه، استفاده از ظرفیت‌ها و استفاده از ظرفیت‌هایی که وجود دارد و تاکنون استفاده نشده را به عینه می‌توان در جهاددانشگاهی مشاهده کرد.

ضرورت الگوپذیری نهادهای پژوهشی از جهاددانشگاهی

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی یک الگوی بسیار خوب برای تمام مراکز علمی و دانشگاهی محسوب می‌شود، گفت: پیشنهاد می‌کنم حتماً مراکز پژوهشی از جهاددانشگاهی الگوبرداری کنند تا به موفقیت‌های بیشتری دست یابند.

وی درباره پیشگامی جهاددانشگاهی در حوزه آمایش سرزمینی، یادآور شد: بنده به یاد دارم پیش از اینکه اسناد آمایش سرزمینی نوشته شود، جهاددانشگاهی در تدوین اسناد توسعه استان یزد پیشگام بوده است؛ چون وقتی ما می‌خواستیم اسناد توسعه را تدوین کنیم، دانشگاه‌های استان یزد این توانمندی را نداشتند منتها جهاددانشگاهی یزد 14 سال پیش این اسناد را تدوین کرد و این یک نقطه قوتی برای جهاددانشگاهی بود که پژوهشگران و نخبگانش فهم آمایشی بالایی داشتند، حتی جهاددانشگاهی استان یزد اسناد مرتبط با اشتغال را هم تدوین کرده است.

به گفته استاندار یزد، جهاددانشگاهی در حوزه زیست‌بوم اشتغال و طرح ملی مدرسه مهارت پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشته است.

یادآور می‌شود، نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی ۱۴۰۰ یک‌شنبه، پنجم دی‌ماه با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی و سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی در بوستان گفت‌وگو آغاز به کار کرد و تا پنجشنبه، ۹ دی ادامه خواهد داشت.

این نمایشگاه در حوزه‌های پژوهش و فناوری، آموزش و کارآفرینی، فرهنگی و تجاری‌سازی تحقیقات جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود و در حوزه فرهنگی نیز بخش رسانه‌ای جهاد دانشگاهی (ایسنا، ایکنا و سیناپرس) به نمایش گذاشته می‌شود.

سازمان‌ها و مراکز فرهنگی مانند مرکز امام و انقلاب، گردشگری، افکارسنجی و سایر فعالیت‌های موجود در این مراکز نیز در این نمایشگاه معرفی خواهند شد. در بحث تجاری‌سازی نیز عمده فعالیت‌هایی که به نمایش گذاشته می‌شود، توانمندی سه پارک علم و فناوری البرز، کرمانشاه و پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، مراکز رشد و منش‌های جهاددانشگاهی است.

انتهای پیام
captcha