علم و صداقت؛ دو شاخص مهم جهاد تبیین در دانشگاه‌ها
کد خبر: 4038088
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۲
راهکار‌های جهاد تبیین/ ۲

علم و صداقت؛ دو شاخص مهم جهاد تبیین در دانشگاه‌ها

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه دانشگاه مهم‌ترین نهاد و مرجع علمی برای اجرای جهاد تبیین است، گفت: دو شاخص علم و صداقت از مهم‌ترین ویژگی‌های مجاهدین در این راه است که باید مورد توجه اساتید دانشگاه قرار گیرد.

علی‌اکبر عروتی موفق عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سیناعلی‌اکبر عروتی موفق، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه دانشگاه مهم‌ترین نهاد و مرجع علمی برای اجرای جهاد تبیین است، اظهار کرد: دو شاخص علم و صداقت از مهم‌ترین ویژگی‌های مجاهدین در این راه است که باید مورد توجه اساتید دانشگاه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تبیین و روشنگری برای مردم از مهم‌ترین مسائلی است که همواره مورد تأکید رهبر انقلاب بوده است، افزود: ایشان در سخنرانی‌های مختلفی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این موضوع اشاره کردند و از آن جهت که این روشنگری مبحث بسیار مهمی قلمداد می‌شود از واژه «جهاد» برای این موضوع به کار برده‌اند.

عروتی یادآور شد: در همه نهضت‌ها و انقلاب‌ها تبیین آن نهضت مسئله بسیاری مهمی است البته گرچه انقلاب اسلامی در عصر معاصر اتفاق افتاده و نسل اول انقلاب هنوز هم حضور دارند اما از آن جهت که نسل دوم انقلاب به بعد در کوران مسائل نبوده‌اند و آنها را کامل درک نکرده‌اند بنابراین نیاز به تبیین اساسی در انقلاب اسلامی وجود دارد چراکه امپریالیسم رسانه‌ای با هر ترفند و حیله‌ای قصد تحریف چهره انقلاب را دارد تا حقایق انقلاب را با چهره‌ای زننده به مخاطب ارائه کنند.


بیشتر بخوانید:


این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه جهاد تبیین به عنوان امر اساسی در انقلاب اسلامی مطرح می‌شود، افزود: در شرایط فعلی که نسل اول انقلاب حضور دارند بنابراین می‌توان تاریخ شفاهی را از این فرماندهان جنگ دریافت کرد و مصاحبه‌های مختلفی از این افراد گرفت تا مسائلی که دشمن به عنوان شبهه در آورده در زمینه انقلاب روشنگری شود.

روشنگری خط اصیل امام؛ مهم‌ترین اصل در جهاد تبیین

این استاد دانشگاه بوعلی تأکید کرد: مجاهدان جهاد تبیین روشنگری خط اصیل امام را مهم‌ترین رویکرد خود قرار دهند و برای نسل دوم و سوم انقلاب روشن کنند که استراتژی اصلی امام چه بوده و سلسله مسلماتی که امام هیچ‌گاه از آنها عبور نمی‌کرد را برای مردم تفسیر کنند چراکه امام گاهی بر حسب مقتضیات زمان و مکان، رویکردی داشتند که دشمن از این رویکرد بدون در نظر گرفتن شرایط پیش از این تصمیمات آن را عَلَم عثمان کرده و درصدد است ذهن نسل‌های جدید را مشوش کند. در حالی که دیدگاه امام کاملاً روشن و مشخص است اگر ایشان گاهی صحبتی کرده‌اند نمی‌تواند اصل مسلمی که ایشان داشتند را زیر سؤال ببرد.

عروتی گفت: مجموعه ۲۲ جلدی صحیفه نور امام(ره) و صحبت‌هایی که شاگردان امام و مشاوران ایشان دارند همگی می‌تواند منابع محکمی برای بیان موضع‌گیری‌های امام باشد و شبهاتی که درباره رویکرد ایشان مطرح می‌شود را به خوبی پاسخ می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش علم و صداقت را دو ویژگی مهم مجاهدان جهاد تبیین عنوان کرد و گفت: فردی که نهضت تبیین را بر عهده می‌گیرد باید عالم باشد و از حوادث و وقایع اطلاع کافی داشته و به دنبال ظن و گمان خود نرود. برای نمونه در تبیین حوادث انقلاب فرد جهادگر باید بداند چرا امام در برابر انقلاب سفید و کاپیتولاسیون موضع‌گیری کرد بنابراین لازم است حوادث را کاملاً دقیق مطالعه و به نظرات امام عالم باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر این فرد باید در بیان و تبیین حوادث و موضوعات صادق باشد چراکه گاهی حقیقت قربانی وابستگی افراد به طیف و جناح شده و فرد ممکن است به دلیل همین وابستگی کل حقیقت و یا بخشی از حقیقت را بیان نکند و موجب تحریف اذهان افراد مختلف شود.

این مدرس دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه دانشگاه‌ها نهاد مرجعی بوده که اعتماد عمومی را می‌توانند از منظر علمی جذب کنند، افزود: اساتید دانشگاه در رشته‌های مختلف علوم سیاسی، تاریخ، علوم اقتصادی، معارف و غیره با دانشجویان در ارتباط هستند که وظیفه دارند با صداقت تمام علوم مختلف را ارائه کنند همچنین می‌توانند با انجام پژوهش‌های مختلف و تحقیقات شبهات را استخراج و اگر شبهه‌ای مطرح است را برای عموم تبیین کنند.

وی ادامه داد: برای نمونه اساتید دانشگاه و حتی دانشجویان می‌توانند وقایع مهم انقلاب را مانند ۱۳ آبان را در قالب پژوهش و تحقیقات مختلف تبیین کنند دانشگاه به تبیین چنین حوادثی نیاز دارد چراکه محیطی فعال، زنده و بروز است.

عروتی تأکید کرد: مجموعه‌های دانشگاهی به‌ویژه تشکل‌های دانشجویی برای تبیین در این حوزه‌ها می‌توانند شبهات مختلف را که بیگانگان مطرح می‌کنند شناسایی و پس از استخراج موضوع از اساتید و صاحب‌نظران دعوت کرده و با توجه به تخصص‌های مختلف اساتید دانشگاه موضوعات مختلف بحث و تبیین شود.

وی در پایان تصریح کرد: تبیین موضوعات و شبهات مختلف توسط دانشگاه و دانشگاهیان می‌تواند در قالب‌های همایش، کنفرانس، کرسی‌های آزاداندیشی، تریبون آزاد و جلسات پرسش و پاسخ انجام بگیرد.

انتهای پیام
captcha