انتظار فرج؛ با فضیلت‌ترین جهاد است
کد خبر: 4042671
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۲
بررسی آثار و برکات انتظار در جامعه؛

انتظار فرج؛ با فضیلت‌ترین جهاد است

یک کارشناس حوزه مهدویت به بررسی آثار و برکات انتظار در جامعه مهدوی پرداخت و گفت: منتظر کسی است که ملتزم به مجموعه رفتارهای جهادی برخواسته از اعتقاد به امام مهدی باشد و در انتظار دولت ایشان در عصر غیبت، بر اساس تعالیم اسلام به زمینه سازی ظهور بپردازد.

سعید شیری کارشناس حوزه مهدویتحجت‌الاسلام سعید شیری، کارشناس حوزه مهدویت و مدرس حوزه علمیه در شهرستان ملایر در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، به بررسی آثار و برکات انتظار در زندگی فردی و اجتماعی پرداخت و اظهار کرد: بر اساس آیات و روایات انتظار یک عمل است و به مفهوم سکون، ایستادن و حرکت نکردن نیست. چراکه در روایات داریم با فضیلت‌ترین اعمال انتظار فرج است و یا در برخی روایات آمده که با فضیلت‌ترین جهاد انتظار فرج است. جهاد عملی بسیار سخت بوده و به مفهوم سکون نیست.

وی ادامه داد: منتظر کسی است که ملتزم به مجموعه رفتارهای جهادی برخاسته از اعتقاد به امام مهدی باشد و در انتظار دولت ایشان در عصر غیبت، بر اساس تعالیم اسلام به زمینه سازی ظهور بپردازد.

انتظار؛ پر فضیلت‌ترین اعمال

شیری با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین آثار و برکات انتظار، پر فضیلت بودن این عمل است، افزود: در روایتی از امام صادق(ع) داریم هر کس بمیرد درحالی که منتظر ظهور حضرت حجت(عج) باشد، مانند کسی است که با حضرت قائم(عج) در خیمه ایشان است. امام صادق(ع) در این روایت نمی‌گوید این افراد یار حضرت هستند، چه بسیار یارانی که به خیمه راه نمی‌یابند، معمولا افرادی خاص در خیمه فرماندهی هستند.

وی ادامه داد: در روایت دیگری از امام صادق(ع) داریم، کسی که می‌خواهد از اصحاب حضرت قائم باشد باید انتظار فرج را بکشد و به محاسن اخلاقی عمل کند.

زمینه‌سازی ظهور، الگوسازی و تمدن سازی

این کارشناس حوزه مهدویت با اشاره به اینکه انتظار فرج آثار و کارکردهای بسیاری دارد، افزود: اگر جامعه‌ای منتظر باشد، به سمت زمینه سازی برای ظهور حرکت می‌کند و در این راستا تلاش می‌کند.

وی یادآور شد: از کارکردهای اجتماعی انتظار این است که جامعه‌ای که منتظر باشد امید در آن جامعه زنده خواهد شد و اصلاح‌گری را آغاز می‌کند و برای جوامع دیگر الگو می‌شود. این جامعه تمدن نوین اسلامی را می‌سازد.

اصلاح‌گری در فرد و جامعه

این کارشناس حوزه مهدویت تصریح کرد: اصلاح‌گری در فرد و جامعه از آثار دیگر انتظار است چراکه وقتی کسی می‌داند امام زمان پرونده اعمالش را می‌بیند بیشتر مراقب خود خواهد بود و در تلاش است با آراسته کردن خودش به محاسن اخلاقی دل امام زمانش را به دست بیاورد و از وی خشنود باشد. بنابراین جامعه‌ای که منتظر ولی عصر است در مسیر اصلاح و اصلاح‌گری حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه همدلی، همبستگی و همیاری از آثار دیگر انتظار است، افزود: در سایه‌سار انتظار سه‌شنبه‌های مهدوی شکل گرفتند تا به خاطر حضرت مهدی(عج) به یکدیگر کمک کنند و در پی آن از فقرا و نیازمندان دستگیری کنند.

شیری با اشاره به اینکه جامعه منتظر امام زمان(عج) بسیار پرتلاش و هدفمند حرکت می‌کند، تصریح کرد: جامعه‌ای که در آن انتظار نباشد تلاش هم از بین می‌رود و در پی آن نیز جامعه امید خود را از دست می‌دهد. اگر تلاش در چنین جامعه ای نباشد این جامعه اسیر استکبار خواهد شد و پیشرفتی در آن رخ نمی‌دهد. اما اگر انتظار در جامعه باشد امید و تلاش و پویایی و نشاط به ارمغان خواهد آورد.

مبارزه با ظلم و تقویت نظام اسلامی

وی ادامه داد: جامعه‌ای که منتظر امام زمان(عج) است که بیاید و عدالت را جاری کند این جامعه ظلم‌ستیز بار خواهد آمد و با ظالم مبارزه می‌کند. چراکه می‌خواهد برای ظهور حضرت مقدمه سازی کند بنابراین برای اجرای عدالت تمرین خواهد کرد.

شیری با بیان اینکه مهدویت مهم‌ترین علت به وجود آمدن انقلاب اسلامی است و اعتقاد به مهدویت نیز مهم‌ترین عامل بقای آن، بنابراین یک جامعه منتظر قدرتمند می‌شود و به راه خود ادامه می‌دهد دشمن نیز از این شرایط می‌ترسد بنابراین درصدد تضعیف مهدویت خواهد بود. تا در مرحله بعدی انقلاب اسلامی را هم تضعیف کند.

وی در ادامه تصریح کرد: محوریت اندیشه‌های یک خانواده منتظر باورهای توحیدی و مهدوی است، عقل و اندیشه، عدالت، عشق و محبت همگی در یک کلمه می‌گنجد آن هم عشق به امام زمان(عج) است.

 

انتهای پیام
captcha