کتاب دوماشال برگ زرینی از دلاوری‌های رزمندگان همدان است
کد خبر: 4060269
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲

کتاب دوماشال برگ زرینی از دلاوری‌های رزمندگان همدان است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: کتاب دو ماشال روایت زندگی ماشالله حرمتی جانباز جنگ تحمیلی یکی از قهرمانان بی شمار استان همدان است که زندگی به ظاهر ساده‌اش، پرده‌ای است بر دریای بی کران معنی، معناهایی که بسیاری از افراد در جستجوی آن عمرها می‌گذارند.

نشست کتابخانه های همدانبه گزارش ایکنا از همدان، به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نشست معرفی کتاب «دوماشال» با حضور علیرضا قاسمی‌فرزاد، استاندار همدان، محمدرضا غلامی‌پاک، مدیرکل حوزه استاندار؛ مصطفی مرادی، مدیرکل بازرسی استانداری همدان؛ مازیار عبدی، مدیرکل روابط عمومی استانداری همدان؛ عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان؛ کیوان الوندی، رئیس سازمان صدا و سیمای مرکز همدان؛ محمد مهدی سماوات، رئیس حوزه هنری استان همدان؛ بهناز ضرابی‌زاده، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ سرهنگ حسن برزگر، معاون اجرایی سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان؛ مونا اسکندری، نویسنده و کارشناس ادبیات پایداری؛ مهین سماواتی، نویسنده و ماشاالله حرمتی، راوی کتاب «دوماشال» برگزار شد.

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این آیین با بیان اینکه امروز برگ زرین دیگری از دلاوری‌های دیار استان کهن همدان را بازخوانی می‌کنیم، اظهار کرد: بی شک همدان در قله ادبیات پایداری ایران اسلامی با افتخار می‌‌درخشد و این به لطف قهرمانان جبهه‌های نبرد و قلم‌های مستحکم نویسندگان ادبیات پایداری است.

زارعی افزود:  همدان سرزمینی قهرمان پرور است که بسیاری از آنها بی نام و نشان در خیابان‌ها و کوچه‌ها گام بر می‌دارند و به چشم همه ما به ظاهر انسان‌هایی معمولی به نظر می‌رسند اما سینه آنها پر از داستان‌های حماسی است که معنی متفاوتی از زندگی به خواننده می‌دهد.

وی گفت: ماشالله حرمتی جانباز جنگ تحمیلی نیز یکی از قهرمانان بی شمار این خطه است که زندگی به ظاهر ساده‌اش، پرده‌ای است بر دریای بی کران معنی، معناهایی که بسیاری از افراد در جستجوی آن عمرها می‌گذارند و شاید آنچنان که شایسته و بایسته است به آن دست پیدا نکنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: در این میان، کتاب به یاری انسان می‌شتابد و راه پر فراز و نشیب تجربه را در چند خط خلاصه می‌کند.

وی ادامه داد: امروز روایت یک جانباز را در پیش روی خود داریم تا با تورق آن سفر به دنیای معنویت را تجربه کنیم و روایت مردان خدا را که از زمین دست شستند تا در پروردگار خویش غرق شوند، بخوانیم و بشنویم.

زارعی ابراز کرد: ماشاالله حرمتی قهرمانی است که  مانند  او در هشت سال دفاع مقدس کم نبوده و نیستند و ما امروز به لطف خداوند و نگاه شهیدان و به مدد کتاب و قلم؛ او و همرزمانش را به جامعه معرفی می‌کنیم.

وی گفت:  ماشالله در عین حال که خود نقطه مرکزی این روایت است، بهانه‌ای است تا از شهدا بگوید، شهدایی که چون پروانه در شمع ذوب شدند و ما تنها امروز به روایت حماسه‌هایی که آنها خلق کردند، بسنده می‌کنیم.

وی بیان کرد: بی شک ماشالله حرمتی و همه افرادی چون او ماندند تا پیام و سخن شهدا را به ما برسانند و رسالت زینبی خود را به جا آورند.
زارعی تأکید کرد: کتابخانه‌های عمومی استان همدان همواره تمام تلاش خود را به کار بستند تا با معرفی هرچه بهتر این آثار فاخر در تبیین فرهنگ جهاد و شهادت گام برداشته و نقش خود را در جهاد تبیین مد نظر مقام معظم رهبری به خوبی ایفا کنند.

نویسنده کتاب دوماشال نیز  اظهار کرد: نوشتن خاطره به مراتب دشوارتر از داستان است، چرا که در خاطره دست ما باز است و بر اساس تخیل خود هر کاری بخواهیم با شخصیت‌های داستان انجام می‌دهیم و پاسخگوی کسی هم نیستیم و کار برای نویسنده صاحب تخیل راحت‌تر است.

مهین سماواتی با بیان اینکه نوشتن کتاب «دوماشال» ماجراهای عجیبی با خود به همراه داشت افزود: پیش از دوماشال و در جریان نوشتن‌ها احساس کردم به تکرار رسیدیم و این مسأله باعث شد جذب مخاطب کاهش یابد.

وی افزود: در این حال و هوا بودم که پیشنهادات بسیاری برای خاطره نگاری به من شد که پس از بررسی به نتیجه نمی‌رسیدم، تا بالاخره با آقای حرمتی آشنا شدم. پس از گفت و گو متوجه صداقت و رو راستی روای شدم و دیدم که در درون خودش کشمکش دارد و به دنبال بازسازی و خودشناسی است و مدام خود را با دوران جبهه مقایسه می‌کند؛ این موضوع برای من خیلی مهم بود.

نویسنده کتاب دوماشال با بیان اینکه نقطه بارز این کتاب حضور و زنده بودن راوی است تصریح کرد:  می‌توان نویسنده را به لحاظ روانشناختی بررسی و اثر بهتری را خلق کرد به ویژه اینکه راوی همیشه به دنبال رشد خود بوده است.

وی با اشاره به اینکه در تدوین کتاب دوماشال به خاطر اینکه از تکرار پرهیز کنم، از تکنیک تداعی استفاده کردم ادامه داد: وقتی خاطره نویسی به دست داستان نویسی سپرده شود بهتر کار انجام می‌شود.

سماواتی با بیان اینکه نقطه قوت دیگر این کتاب حضور راوی با حافظه بسیار خوب است  خاطرنشان کرد: نگارش دو ماشال را به صورت خطی شروع نکردم. از زمانی شروع شد که روای به اردوی راهیان نور می‌رود و به بازبینی خاطراتش می‌پردازد و داستان هم از همین جا شروع می‌شود.

کارشناس ادبیات پایداری اظهار کرد: در دو دهه اخیر پژوهش و نظریه پردازی در خاطره نگاری و تاریخ شفاهی در حال شکل گیری است و همه به دنبال پرداختن به تاریخ کشور خود هستند تا در روزهای سخت و بحرانی از آن برای بروز یک رفتار درست در جامعه خود بهره ببرند.

مونا اسکندری افزود: زمانی تاریخ شفاهی ویژه سلاطین و افراد خاص بود و مردم عادی به آن نمی‌پرداختند، اما با پیروزی انقلاب خاطره نگاری مردمی‌تر شد.

وی تصریح کرد: دوماشال یکی از تجربه‌های خوب خانم سماواتی است، به طوری که نویسنده خودش را در بوته نقد قرار داده و با مطالعه و پشت کار جلو آمده است.

این کارشناس با اشاره به اینکه  دوماشال شخصیت خاصی دارد خاطرنشان کرد: شخصیت ماشال در کودکی، پسر بچه‌اس شیطان است در یک خانواده پرجمعیت همراه با مادری فداکار و  پدری با ابهت.

اسکندری گفت: شخصیت داستان در برهه جوانی با شور و هیجان انقلاب مواجه می‌شود و پس از آن وارد جبهه می‌شود و در نهایت از  یک ماشالله شلوغ به فردی بدل می‌شود که می‌توان روی او حساب کرد.

وی اظهار کرد: صداقت نویسنده اثر را پرجاذبه و خواننده را میخکوب می‌کند به طوری که همه چیز را با خواننده در میان می‌گذارد و خواننده به او اعتماد می‌کند در این میان خانم سماواتی از مهارت نویسندگی خود بهره برده و چاشنی طنز نیز به آن می‌افزاید.

نویسنده و کارشناس ادبیات پایداری تصریح کرد: راوی پیر و مرادهای مختلف پیدا می کند که یکی یکی شهید و جاوادانه می‌شوند. نویسنده و راوی با یکدیگر ارتباط خوبی برقرار می‌کنند و کتاب خوبی تولید می‌شود.

 

انتهای پیام
captcha