رئیس کنگره جهانی یهودیان: اسرائیل به‌ ورطه سقوط نزدیک‌تر می‌شود
کد خبر: 4071146
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶

رئیس کنگره جهانی یهودیان: اسرائیل به‌ ورطه سقوط نزدیک‌تر می‌شود

رئیس کنگره جهانی یهودیان در آمریکا تصریح کرد: اسرائیل علی‌رغم برخورداری از رونق اقتصادی و توان نظامی، اما بی‌تفاوتی مردم و نظام سیاسی ناکارآمد، آن را از رویارویی با معضل کاهش جمعیت باز می‌دارد و هر روز که می‌گذرد آن را به ورطه سقوط نزدیک‌تر می‌کند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، رونالد لاودر در مقاله‌ای در روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست با بیان اینکه که یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل یک بار در زندگی فرصتی برای تاریخ‌سازی دارد، گفت که او باید با ایالات متحده، جهان سنی و تشکیلات خودگردان که آن را فلسطینی‌های میانه‌رو خواند، راهی خلاقانه برای مقابله با این چالش از طریق تصویب راه حل دو دولتی اتخاذ کند.
وی با بیان اینکه حتی اگر رسیدن به راه حل دو دولتی غیرممکن به نظر می‌رسد، لاپید باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از فاجعه تک‌دولتی انجام دهد، تأکید کرد: هیچ وظیفه‌ای مهم‌تر از این نیست و آینده اسرائیل در بوته آزمایش است.

اسرائیل و تهدید موجودیتی

با این حال، لاودر با بیان اینکه اسرائیل با یک تهدید جدی موجودیتی، نه تنها به دلیل توانایی‌های هسته‌ای ایران، بلکه از نظر جمعیت‌شناسی خود، مواجه است، گفت: در سال 2020، برای اولین بار پس از چند دهه، تعداد عرب‌های ساکن از بحر تا نهر(از بحرالمیت تا رود اردن) اندکی از جمعیت یهودیان افزایش یافت.

رئیس کنگره جهانی یهودیان افزود: با وجود برخی تغییرات در روند نرخ زاد و ولد، این اکثریت کوچک فلسطینی ظرف یک یا دو دهه بزرگ خواهد شد و این بدان معناست که اگر وضعیت موجود ادامه داشته باشد و اسرائیل به تسلط بر کرانه باختری ادامه دهد، در مدت نسبتاً کوتاهی با یک معضل شدید مواجه می‌شوند.

وی افزود: اسرائیل اگر به فلسطینی‌ها تابعیت کامل و حقوق کامل را بدهد، اسرائیل دیگر کشور یهودی نخواهد بود و اگر این کار را هم انجام ندهد، دموکراتیک نخواهد بود؛ در هر دو حال اسرائیل به عنوان یک کشور یهودی دموکراتیک موجودیت خود را از دست خواهد داد.

هر روز که می‌گذرد اسرائیل به ورطه سقوط نزدیک‌تر می‌شود

لاودر با بیان اینکه هیچ تهدید خارجی علیه پروژه صهیونیسم به اندازه تهدید داخلی وجود ندارد، گفت: فرض اساسی صهیونیسم این است که باید یک مکان بر روی زمین وجود داشته باشد که یهودیان در آن اکثریت باشند تا بتوانند از حق تعیین سرنوشت خود در چارچوبی دموکراتیک استفاده کنند و اگر یهودیان اکثریت قوی در سرزمین خود نداشته باشند، صهیونیسم سقوط خواهد کرد.

وی گفت: اسرائیل علی‌رغم برخورداری از رونق اقتصادی و توان نظامی، اما بی‌تفاوتی مردم و نظام سیاسی ناکارآمد، آن را از رویارویی با معضل کاهش جمعیت باز می‌دارد و هر روز که می‌گذرد آن را به ورطه سقوط نزدیک‌تر می‌کند.

انتهای پیام
captcha